اعلام آمادگی چین برای سرکوب اویغورهای عضو داعش

پس از انتشار ویدئویی توسط نیروهای داعش که نیروهای اویغور را در حال تعلیم نشان می‌داد، امروز وزارت خارجه چین اعلام کرد برای جنگ با اویغورها آماده همکاری با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، اویغورها مردمی هستند که بیشتر آنها مسلمانند و در غرب چین در منطقه سین‌کیانگ سکونت دارند. دولت چین نگران است که آنها به طور غیر قانونی از طریق ترکیه و جنوب شرقی آسیا به سوریه و عراق رفته باشند تا در آنجا برای داعش بجنگند.

چیزی که بیش از همه به این نگرانی قوت می‌دهد این است که داعش در سال 2015 مسئولیت قتل یک گروگان چینی را به عهده گرفت.

ظرف چند سال گذشته صدها نفر در چین در جریان درگیری بین اویغورها و اکثریت بومی "هان" چین کشته شده‌اند. دولت چین شبه‌نظامیان اسلام‌گرا را مسئول این مسئله می‌داند.

این ویدئوی نیم ساعته که نیروهای داعش مستقر در عراق منتشر کرده‌اند اویغورها را در حال تمرین نظامی نشان می‌دهد. در این ویدئو همچنین چند عکس از داخل شهر سین‌کیانگ و پلیس‌های چینی در خیابان دیده می‌شود.

همچنین در یک صحنه نیز تصویری از شی جینپینگ، رییس جمهور چین در مقابل پرچم کشور نشان داده می‌شود.

این ویئو این هفته توسط گروه اطلاعات و جاسوسی مستقر در آمریکا که به طور آنلاین گروه‌های شبه‌نظامی را رصد می‌کند، منتشر شد.

رویترز نمی‌تواند صحت این ویدئو را به تنهایی تایید کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین درنشست خبری خود در این رابطه گفت: من درباره این ویدئو اطلاع ندارم اما یک چیز بسیار مبرهن است و آن هم این است که ما با هر شکلی از تروریسم مخالفیم و برای نابودی آن با جامعه بین‌المللی همکاری می‌کنیم.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 737690

وب گردی

وب گردی