با صدور مجوزهای اولیه از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در مهرماه سال 94 این واحد دانشگاهی صاحب دو مرکز تحقیقات با عناوین ژئوتکنیک لرزه‌ای و همچنین مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مراکزی که هر یک پس از تجهیز اولیه، با حضور مسئولین عالی‌رتبه دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد. حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر حمید میرزاده در آبان ماه سال جاری روبان افتتاح مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای بریده شد و برای افتتاح و آغاز به کار رسمی مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار دکتر ابراهیم واشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در واحد سمنان حضور داشت. این رویداد اردیبهشت‌ماه سال جاری ثبت شد.

اکنون و بعد از گذشت چند ماه از فعالیت مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار برای اطلاع از کم و کیف فعالیت‌ها و عملکرد این مرکز فرصتی دست داد تا پای صحبت و گفتگو با رییس این مرکز بنشینیم.

دکتر هادی کارگر شریف در این گفتگو سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد:«مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار سمنان پس از اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه در مهرماه 94 فعالیت اولیه خود را آغاز کرد. تجهیز، شناسایی پژوهشگران علاقه‌مند و انجام امور اداری مربوطه نخستین گام‌هایی بود که در این مسیر برداشته شد. این مرکز بعد از تجهیز و آماده‌سازی هم‌زمان با سفر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت‌ماه امسال به‌صورت رسمی افتتاح و آغاز به کارکرد.»

وی به سؤال ما درباره جایگاه مراکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی این‌گونه پاسخ داد:

«به‌طورکلی مراکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی باهدف پاسخگویی به نیاز‌های علمی و پژوهشی کشور با تمرکز بر موضوعات ویژه و تخصصی باهدف حل مشکلات جامعه و کشور ایجادشده است که البته در کنار این هدف کسب درآمد برای دانشگاه نیز موردتوجه هست. نتیجه پژوهش‌های دانشگاه باید بتواند هم نیازهای جامعه را پاسخ دهد و هم زمینه خلق دانش فنی و فروش آن به صنایع و درنهایت کسب درآمد و خودکفایی دانشگاه از وابستگی صرف به شهریه دانشجویی باشد.»

کارگر شریف که خود از محققین جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به شمار می‌آید مأموریت‌های مهم این مرکز در حوزه انرژی را این‌گونه نام برد:

«انجام مطالعات جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی بر اساس شاخص‌های موجود داخلی و خارجی در بخش صنعت، حمل‌ونقل و ساختمان، تهیه و نظارت بر اجرای طرح‌های حمایتی برای کاهش شدت انرژی، ارائه طرح‌ها و فنّاوری‌های نوین بهبود کار آیی انرژی در بخش صنعت، حمل‌ونقل و ساختمان، ممیزی و اجرای راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، رصد و پایش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف توسط دستگاه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، برقراری ارتباط با مراکز صنعتی، علمی و تحقیقاتی داخلی به‌منظور آشنایی با تکنولوژی‌های نوین، اخذ تأییدیه‌های لازم از سازمان‌ها و مراکز معتبر در راستای تعالی مرکز را می‌توان ازجمله مهم‌ترین ماموریت ما برشمرد که در این مرکز تحقیقات به دنبال دستیابی به آن هستیم.»

این عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مهم‌ترین اقدامات انجام‌گرفته برای تحقق این اهداف گفت:

«عقد قراردادهای برون دانشگاهی بااعتباری بالغ‌بر دو میلیارد و پانصد هزار ریال، چاپ 7 مقاله ISI و 100 درصد تطابق اقدامات مرکز با برنامه پیش‌بینی‌شده در سال جاری از مهم‌ترین دستاورد مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار واحد سمنان می‌باشند.»

کارگر شریف در توضیح دیگر اقدامات مرکز نیز افزود:

«درواقع نخستین اقدام برای رسیدن به این اهداف ایجاد کارگروه‌ها و هسته‌های علمی و تعریف ساختار مناسب برای فعالیت آن‌ها بود که در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس توانستیم در گام نخست گروه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت و ساختمان، گروه آب و محیط‌زیست،گروه ترافیک و حمل‌ونقل، گروه مدل‌سازی و اندازه‌گیری انرژی و گروه فناوری‌های نوین انرژی را تشکیل دهیم.»

وقتی درباره اقدامات و عملکرد مرکز تحقیقات طی مدت چند ماه فعالیت علمی و اجرایی پرسیدیم کارگر شریف این‌گونه پاسخ داد:

«در این مدت توانستیم6 موردقرارداد برون دانشگاهی با شرکت گاز، شرکت توزیع برق و شرکت آب و فاضلاب را منعقد کنیم که در حال حاضر در حال اجرا هست و 3 مورد نیز در دست اقدام و پیگیری است. اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای سازمان‌هایی نظیر نظام‌مهندسی ساختمان، شرکت توزیع برق استان سمنان و شرکت کلران از دیگر اقدامات این مرکز هست. ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توانستیم به انجام برسانیم. در بخش تولید علم هم با تولید و انتشار 12 عنوان مقاله علمی در مجلات و ژورنال‌های علمی پژوهشی داخل و خارج از کشور فعالیت خوبی را به انجام رساندیم.»

وقتی از تجهیزات و سرمایه موجود در این مرکز تحقیقات پرسیدیم این‌گونه پاسخ شنیدیم:

« بیشتر تجهیزات موجود در این مرکز تحقیقات به‌گونه‌ای تهیه‌شده است که ضمن پاسخ‌گویی به نیاز پژوهشی اساتید و پژوهشگران و همچنین آموزشی دانشجویان دانشگاه، بتواند پاسخگوی نیاز صنعتگران منطقه و کشور باشد. بر این اساس با ثبت تجهیزات موجود در سامانه آزمایشگاه همکار دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردیم تا معرفی و بازاریابی کاملی از خدمات ارائه‌شده به متقاضیان سراسر کشور بدهیم. هزینه انجام‌شده در این مرکز بالغ‌بر 6 میلیارد ریال و با تجهیزاتی نظیر دوربین تصویربرداری حرارتی، آنالیزور گاز، مگنتومتر و لوکس متر باهدف ممیزی انرژی و استفاده و به‌کارگیری انرژی‌های تجدید پذیر تجهیز شده است.»

کارگر شریف در بخش انتهایی سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان هم گفت:

«با حمایت‌های همه‌جانبه جناب آقای دکتر رنجبر بهادری و همکاری حوزه معاونت پژوهش و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان بتوانیم در راستای اعتلای مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار بهتر از گذشته گام برداریم.»

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737718

وب گردی

وب گردی