سخنگوی وزارت خارجه،اتهامات مندرج در بیانیه سفر پادشاه عربستان به مالزی را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه، اتهامات مندرج علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه پایانی سفر پادشاه سعودی به مالزی را رد و آن را شدیدا نکوهش کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه، رد این اتهامات به موضوع بند 15 مندرج در بیانیه پایانی سفر پادشاه عربستان به مالزی مربوط می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این اتهامات را ادامه تلاش های نابجا و سراسر کذب و هدفمند آن کشور که با تلاش و انجام هزینه های بسیار صورت می پذیرد، دانست.
قاسمی با رد این اتهام خیال پردازانه در مورد نفود ایران در سایر کشورهای منطقه گفت: نفوذ و حضور فرهنگی یک کشور به تاریخ، فرهنگ، غنا و قدمت تمدنی یک کشور باز می گردد و امری ذاتی، فرهنگی و کاملا طبیعی و مردمی است و اصولا با هیچ اهرم نظامی و اقتصادی و حتی سیاسی دست یافتنی نیست.
وی تاکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری موثر و صلح جو، مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور سایر کشورها و پیروی از سیاست حُسن همجواری و همکاری با تمامی همسایگان و کشورهای منطقه و جهان به منظور تقویت ثبات، امنیت و صلح و مبارزه بی امان با تروریسم بوده و خواهد بود.
بهرام قاسمی همچنین اظهارکرد: بی شک اقدام و رفتار غیر قابل قبول دولت مالزی در ورود به اینگونه موضوعات کذب، هدفمند و تولید و پردازش شده در محافل صهیونیستی که وحدت جهان اسلام را نشانه رفته است، هیچ کمکی به روند رو به رشد روابط فی مابین نخواهد کرد.
قاسمی با یاد آوری برگزاری اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی که در کوالالامپور و با میزبانی آن کشور و همکاری وسیع جمهوری اسلامی ایران پیرامون کشتار بی رحمانه مسلمانان مظلوم میانمار تشکیل شد، افزود: اجلاس مالزی در جهت دهی به تلاشی برای تحقق اجماع پیرامون یک مشکل از بی شمار مشکل مسلمانان بود.
وی با اشاره به این که اجلاس مالزی توانست تجربه نوینی در دوران معاصر تلقی شود، اظهار کرد: متاسفانه به نظر می رسد اقدام اخیر آن کشور دور شدن از آن مسیر و ورود به حوزه های خطرناکی است که امروز تمامی آسیا و جهان اسلام را هدف گذاری کرده است و آن طرح تقویت گروه های تروریستی تکفیری، بویژه داعش با کمک، حمایت و هدایت مادی و معنوی و صرف پول های کلان و در قالب همکاری های اقتصادی یا دیگر کمک ها توسط برخی کشور های مشخص است.‌
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: توصیه مشفقانه ما به همه کشورهای اسلامی آن است که با هوشیاری و دقت بیشتری به تحلیل شرایط منطقه و جهان بپردازند و از ورود به این گونه مباحث که مغایر اصل دوستی و روابط مسالمت آمیز دو کشور نیزهست، خوداری کنند.
وی تصریح کرد: انتظار می رود دولت مالزی چون همیشه و دوران پیشین با درایت و خردمندی هر چه تمام تر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد و با نگاهی عمیق و دراز مدت از ورود به این گونه مسائل که توسط محافل کاملا مشکوک و در راستای تضعیف جهان اسلام مطرح و بازنشر می شود، خودداری کند.
قاسمی تاکید کرد: بی تردید جایگاه و ظرفیت کشور مالزی می تواند بیش از آن باشد که در این گونه مسیر های تفرقه افکنانه سوق داده شود؛ مالزی می تواند با تیز بینی و دقت نظر در مسیر اتفاق و اتحاد هر چه بیشتر جهان اسلام و روابط بهتر کشور های اسلامی نقش بسزایی ایفا کند.
مالزی و عربستان در بیانیه مشترکی مدعی شدند ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند.

تاییدکننده:سرلک

کد خبر: 737841

وب گردی

وب گردی