بانک اطلاعات بانوان، فرصتی برای تحقق دسترسی عادلانه به منابع

دبیر کارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دولت با خوداظهاری زنان توانمند در سامانه بانک اطلاعاتی بانوان، می تواند گام های جدی برای شناسایی این قشر، جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصت ها و منابع بردارد.

به گزارش ایسکانیوز،زهره آشتیانی افزود: دسترسی برابر و عادلانه به فرصت ها میان زنان و مردان یکی از مسائلی است که منجر به توسعه پایدار می شود و در این مسیر به طور قطع شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های زنان توانمند می تواند بستر را برای دستیابی آنان به فرصت های برابر فراهم سازد.
وی ادامه داد: اما آنچه مشهود است این است که عدم خودباوری زنان نسبت به توانمندی های خود در مواردی موجب می شود تا آنها در فضایی مردسالارانه از دستیابی به فرصت های مناسب باز بمانند.
آشتیانی اضافه کرد: بانک اطلاعات زنان موفق ایران در دولت اصلاحات با پیگیری مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به صورت کتابچه ای با عنوان « قدس ایران» منتشر شد و انتظار می رفت که در دولت های بعدی نیز این اقدام استمرار یابد؛ ولی صرفا شاهد گردآوری بانک های اطلاعاتی زنان در میان گروه ها و سازمان های مردم نهاد به صورت پراکنده و در مقیاس کوچک بودیم که باز هم مانع از حضور زنان توانمند در عرصه شد و هیچ گام موثری برای این رویداد برداشته نشد.
دبیر کارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: با روی کارآمدن دولت یازدهم و شعار عدالت جنسیتی و شایسته سالاری که ریاست جمهوری بر آن بسیار تاکید دارند، یکی از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ابتدای دولت طراحی سامانه بانک اطلاعات زنان بود.
وی ابراز امیدواری کرد که زنان با مراجعه به سامانه و ثبت اطلاعات خود بتوانند از این فرصت به خوبی بهره مند شوند تا شاهد دسترسی عادلانه بانوان به فرصت ها باشیم.
این کارشناس حوزه زنان اظهار کرد: زنان به هر حال نیمی از جمعیت کشور به شمار می آیند و طبق آمارهای رسمی اکنون زنان، بالای 60 درصد ورودی های دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند و بنابراین جامعه ما با تحول نسلی با رشد علمی زنان مستعد و آموزش دیده رو به رو می شود که حضور آنان در عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری و سیاست گذاری می تواند نه تنها به رویکرد برنامه ریزی متوازن در سطح کلان کمک کند که موجب جلب مشارکت نیمی از بدنه جامعه شود.
وی تاکید کرد: اما به نظر می رسد که همواره دایره مدیریت ها بنابرعدم شناخت نسبت به زنان مستعد و توانمند به ویژه نسل جوان که دارای تخصص نیز هستند با محدودیت برای جذب زنان مواجه است و البته نقد اصلی به جامعه زنان باز می گردد که از فرصت های رایزنی و معرفی درست ظرفیت های خود برای حضور در عرصه های مختلف بنابر شایستگی هایشان بهره نمی گیرند.
آشتیانی افزود: به طور قطع ایجاد بانک اطلاعات زنان در صورتی که به درستی گردآوری شود می تواند مرجع مناسبی برای تقسیم فرصت های حضور در عرصه های سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان کشور برای زنان باشد.
وی درباره تاثیرگذاری این بانک در تصمیم گیری حوزه بانوان نیز خاطرنشان کرد: تاثیر گذاری در آینده حوزه مربوط به سیاست گذاری در امور زنان و خانواده را نمی توان به طور کامل به این موضوع گره زد، بلکه مسائل مهمی در تغییر رویکرد نسبت به مسائل این حوزه دخیل است.
وی ادامه داد: در واقع باید همراه با تحولات اجتماعی و رشد نسلی تحول نگرشی نسبت به انتظارات و البته توانایی های نیمی از جامعه برای تحول کشور صورت گیرد. این، آن رویکردی است که باید دولتمردان، قانون گذاران و برنامه نویسان کلان کشور بدان توجه داشته باشند؛ چرا که اکنون نمی توان توسعه را بدون حضور همه جامعه در نظر گرفت و زنان نقش مهمی در پیشبرد اهداف کلان برای توسعه کشور خواهند داشت.
آشتیانی اضافه کرد: بنابراین فرهنگسازی برای تغییر نگرش نسبت به نقش و جایگاه زنان به عنوان نقش آفرینان توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت این تحول دیدگاه و تفکر، بسترسازی حضور زنان بنابر شایستگی هایشان در عرصه های مختلف فراهم می شود.
این کارشناس حوزه زنان ادامه داد: اما نکته قابل توجه این است که گردآوری بانک اطلاعات زنان به عنوان مرجعی برای شناسایی زنان مستعد و توانمند می تواند بیانگر جامعه آماری قابل توجه زنانی باشد که دارای تخصص، تجربه و کارآمدی برای ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی و حرکت رو به توسعه کشور هستند که این را می توان گامی برای حرکت به سوی دسترسی به فرصت های عادلانه برای زنان و همانطور تحول نگرشی دانست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان با داشتن این بانک، پست های مدیریتی را برای بانوان تعریف کرد، اظهار کرد: معتقدم ، چنانچه رویکرد ما در حوزه پست های مدیریتی، شایسته سالاری باشد، دیگر فرصت های مدیریتی نباید زنانه و مردانه شوند؛ بلکه باید هر فردی بنابر شایستگی ها از فرصت عادلانه برای دسترسی به مناصب و منابع برخوردار شود ولی رویکرد مردسالارانه در تقسیم مناصب مدیریتی موجب شده است تا زنان از سهم عادلانه ای در این حوزه برخوردار نباشند.
دبیرکارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: ولی نکته اینجاست که همواره عدم حضور زنان توانمند و یا عدم معرفی آنها دلیلی بر این امر عنوان شده است، لذا تصور می شود که با ایجاد این بانک اطلاعات که با همراهی خود جامعه زنان باید سریعتر کامل شود، می توانیم پایه ای برای تحقق گفتمان شایسته سالاری باشیم.
آشتیانی افزود: از اطلاعات این سامانه می توان برای برنامه ریزی درست بهره گرفت و دولت قادر است با پایش اطلاعات این سامانه در جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصت ها و منابع ، قدم موثری را برای تحقق یکی از ماموریت هایش در راستای شایسته سالاری که همانا شناسایی زنان توانمند و مستعد است بردارد و زنان توانمند را به مسئولان برای تصدی پست‌های مدیریتی، معرفی کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر رویکرد برنامه ششم توسعه در حوزه زنان عدالت جنسیتی است و بنابر سیاست های در نظر گرفته شده در حوزه های مختلف مدیریتی، بازار کار، خانواده و فعالیت های سیاسی و اجتماعی به سمت توسعه متوازن سوق داده می شود و هدف گذاری برنامه ششم توسعه ، افزایش سالانه 10درصد به مدیران زن در دستگاه های اجرایی کشور است که وجود این بانک اطلاعات می تواند تسهیل گر حضور زنان شایسته در پست های مدیریتی بنابر تخصص و توانایی هایشان باشد.
آشتیانی افزود: البته آنطور که می دانم اکنون آمار دقیقی از مدیران زن در کشور وجود ندارد که با تکمیل این بانک اطلاعاتی، تعداد مدیران زن در سطوح ارشد، میانی و پایینی اعلام می شود و این، خود در برنامه ریزی ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی معتقد است، هرچند که باید زودتر این اقدام در تداوم نگاه دولت اصلاحات به بستر سازی برای حضور موثر زنان در عرصه صورت می گرفت ولی اکنون نیز باید این حرکت را به فال نیک گرفت و به تحقق آن کمک کرد.
بانک جامع اطلاعاتی بانوان روز دوم اسفندماه با حضور شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده راه اندازی شد و اکنون در مرحله ثبت نام از سوی بانوان فعال در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

3008/700

کد خبر: 737863

وب گردی

وب گردی