هشدار چین به تاثیرات مخرب استقرار «تاد» بر روابط اقتصادی با کره جنوبی

یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین به کره جنوبی هشدار داد که استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» در خاک این کشور می تواند تاثیرات مخربی بر روابط اقتصادی دو کشور داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز با گذشت تنها چند روز از اعلام امضای رسمی واگذاری زمین گلف «گروه لاته» کره جنوبی در منطقه «سئونگجو» به وزارت دفاع این کشور برای استقرار سامانه «تاد»، دولت و رسانه های چین به طور گسترده سئول را مورد هجمه قرار داده اند.
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در سخنانی بار دیگر به موضوع «تاد» اشاره کرد و گفت که این کار پیامدهای سنگینی برای کره جنوبی و آمریکا خواهد داشت.
وی اظهار داشت: کره جنوبی باید جلوی استقرار این سامانه را بگیرد زیرا این کار بر روابط اقتصادی دو کشور و تبادلات مردمی آثار ناخوشایندی خواهد داشت.
این نخستین بار است که چین با چنین صراحتی روابط اقتصادی با کره جنوبی را به مساله استقرار «تاد» گره می زند و در این باره هشدار می دهد.
وی همچنین از کره جنوبی خواست که افکار عمومی را مورد بی توجهی قرار ندهد، و ضمن گوش دادن به مخالفت های مردم چین از استقرار این سامانه آمریکایی در خاک خود منصرف شود.
سخنگوی دولت چین درباره گزارش های مربوط به جلوگیری از پخش برنامه های هنری و فرهنگی و سریال های تلویزیونی کره ای در کشورش نیز گفت که چین مخالف استقرار این سامانه است و موضع خود را به صورت شفاف مطرح کرده است.
وی بر اساس گزارشی که تارنمای چاینا ارگ امروز (جمعه) منتشر کرده، یادآور شد: به دلیل چنین برنامه ای مناسبات دو کشور دچار لطمه شده، افکار عمومی هم در این باره قانع نشده و کره جنوبی باید همه این موارد را مد نظر داشته باشد.
سخنان این مقام چینی در حالی صورت می گیرد که رسانه های گروهی این کشور نیز به طور گسترده کره جنوبی را مورد حمله قرار داده و خواستار تحریم کالاهای کره ای شده اند.
روزنامه چاینا دیلی چین در این باره نوشته است: «گروه لاته» مکان های تجاری بسیاری در چین دارد و وقت آن رسیده است مردم با تحریم این گروه که زمین خود را در اختیار وزارت دفاع برای استقرار تاد قرار داده است، ‌درس خوبی به مسئولان آن بدهند.
روزنامه گلوبال تایمز تارنمای ارگانی حزب حاکم و خبرگزاری رسمی شین هوا نیز نوشته اند که کره جنوبی با این کار خود را به خطر انداخته است.
پیشتر نیز دولت چین از جمله وزارتخانه های خارجه و دفاع این کشور به کره جنوبی هشدار داده بودند که با استقرار این سامانه آمریکایی در خاک خود، قربانی سیاست های واشنگتن نشود.
گزارش رسانه های چین حاکی است که کره جنوبی استقلال تصمیم گیری خود را با این کار به مخاطره انداخته است و آرایش این سامانه خطری برای امنیت ملی چین هم محسوب می شود.
گلوبال تایمز نیز در گزارشی اعلام کرد: این کار نشان می دهد کره جنوبی رویکردی خصمانه در برابر چین و روسیه اتخاذ کرده و می خواهد اتحاد نظامی قوی تری با آمریکا داشته باشد.
این نشریه تصریح کرد که تاد برای کره جنوبی امنیت به ارمغان نمی آورد، زیرا چین و روسیه تدابیر مقابله جویانه ای در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.
«تاد» سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا ساخته شده است.
کره جنوبی و آمریکا استقرار سامانه «تاد» را برای مقابله با تهدیدها و حملات احتمالی موشکی کره شمالی کاملا ضروری می دانند اما چین و روسیه به عنوان منتقدان اصلی اجرای این طرح می گویند، این سامانه به گونه ای طراحی شده است که رادارهای آن می تواند اطلاعاتی را از موشک های این دو کشور جمع آوری کند و حتی به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی انتشاردهنده:نقاشی

کد خبر: 737866

وب گردی

وب گردی