تغییرات احتمالی در فرماندهی ارتش و نیروهای امنیتی لبنان

روزنامه لبنانی « الجمهوریه» روز جمعه نوشت که هیات وزیران و همه گروه های سیاسی لبنان توافق کرده اند که سرتیپ « جوزف عون» با ارتقای به درجه سرلشگری به عنوان فرمانده جدید ارتش این کشور انتخاب شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجمهوریه ، سرتیپ جوزف عون جایگزین ژنرال « جان قهوجی» خواهد شد که مدتی است دوره فرماندهی وی به پایان رسیده است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که « عماد عثمان» هم نامزد مدیرکلی نیروهای امنیت داخلی لبنان است که قرار است با ارتقای به درجه سرتیپی به عنوان فرمانده جدید این نیروها انتخاب شود.
وی جایگزین ژنرال « ابراهیم بصبوص» خواهد شد که قرار است به عنوان سفیر لبنان در یکی از کشورها برگزیده شود.
الجمهوریه اضافه کرد که « طونی صلیبا» هم با ارتقای به درجه سرتیپی جایگزین ژنرال « جورج قرعه» خواهد شد.
این روزنامه لبنانی نوشت: ژنرال « عباس ابراهیم » مدیرکل کنونی نیروهای امنیت عمومی لبنان به مدت پنج سال دیگر در مقام خود ابقا خواهد شد.
ژنرال ابراهیم قرار است ابتدا از این مقام خود به عنون یک شخصیت نظامی استعفا دهد و سپس به عنوان یک شهروند غیرنظامی در این مقام ابقا شود.
الجمهوریه دلیل این اقدام را تفاوت در سن بازنشستگی نیروهای مسلح و امنیتی و شهروندان غیرنظامی اعلام کرد.
در نیروهای مسلح و امنیتی لبنان حداکثر سن بازنشستگی 59 و در شهروندان غیرنظامی 64 سال است.
فرمانده کل ارتش ومدیران کل نیروهای امنیت داخلی، کشور و امنیت عمومی لبنان به ترتیب باید از طوائف مسیحی ، سنی ، مسیحی و شیعه باشند.
تغییر و تحول در رده های بالای فرماندهی ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تاکنون به دلیل خلاء ریاست جمهوری به تعویق افتاده بود و اکنون که ژنرال « میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شده، امکان این تغییرات فراهم شده است.
الجمهوریه نوشت که احتمالا انتخاب جایگزین ژنرال « محمد خیر» دبیرکل شورای عالی دفاع وجایگزین « شفیق مرعی» مدیرکل گمرکات لبنان هم وجود دارد اگر در باره نامزدهای احراز این دو مقام تا روز چهارشنبه آینده توافق صورت بگیرد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که قرار است در جلسه روز چهارشنبه آینده هیات وزیران در« بعبدا» کاخ ریاست جمهوری ، فرماندهان جدید ارتش و نیروهای امنیتی لبنان انتخاب شوند.
«النهار» دیگر روزنامه لبنانی هم با بیان اینکه« بعداز تصویب نهائی قانون بودجه، پرونده انتخاب فرماندهان و مقامات نظامی و امنیتی در جلسه روز چهارشنبه آینده هیات وزیران لبنان گشوده می شود»، نوشت که ژنرال جان قهوجی و ژنرال بصبوص قرار است به ترتیب به عنوان سفیران لبنان در یک کشور بزرگ و یک کشور عربی انتخاب شوند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی انتشاردهنده:نقاشی

کد خبر: 737890

وب گردی

وب گردی