خطیب جمعه تهران: حضرت علی(ع) در سوگ حضرت زهرا روضه خوانی کرد

خطیب نماز جمعه تهران از خطبه 202 نهج البلاغه که بیان حضرت علی(ع) در هنگام دفن دختر رسول خدا(ص) است،‌ به عنوان روضه خوانی و مرثیه سرایی امیرمومنان(ع) در سوگ حضرت زهرا(س) یاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله «سیداحمد خاتمی» در خطبه اول نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی(ره) با اشاره به قسمت هایی از خطبه 202 نهج البلاغه گفت: یکی از سخت ترین شب های عمر حضرت علی(ع) دیشب بود که به تنهایی فاطمه را غسل داد و کفن کرد و صدیقه فاطمه(س) را به خاک سپرد و روضه خوانی کرد.

وی این خطبه را روضه و مرثیه حضرت علی(ع) در سوگ فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: امیرمومنان(ع) در هنگام تدفین دختر رسول خدا(ص) برای این که خود را آرام کند، به پیامبر(ص) سلام داد و بعد فرمود که امشب امانت پیامبر برگشت داده شد ولی حضرت علی(ع) هنگام تحویل دادن امانت از پیامبر(ص) خجالت کشید و عذرخواهی کرد.
خاتمی که معمولا خطبه اول خود را به سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی اختصاص می داد، به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به بیان مطالبی از زندگی آن حضرت پرداخت و دوران زندگی صدیقه طاهره را به سه دوره تقسیم کرد.
این استاد حوزه گفت: دوره اول زندگی حضرت زهرا(س) در ایام خردسالی بود، دوره دوم به زندگی خانوادگی اختصاص داشت و دوره سوم مربوط به 75 یا 95 روزی است که آن حضرت پس از پیامبر اکرم(ص) زندگی کردند که تمام 75 یا 95 روز به دفاع از حضرت علی(ع) گذشت.

** حضرت زهرا(س) شهید راه ولایت شد
وی تاکید کرد: اگر بگوییم حضرت فاطمه(س) شهید راه ولایت شد، سخنی به گزاف نگفتیم. چون آن حضرت لحظه ای آرام نگرفت و حتی ظهر آن روزی که هنگام مغرب به شهادت رسید، وصیت های خود را به علی(ع) گفت که او را شبانه غسل و کفن کرده و به خاک بسپارد و این وصیت کاملا هدفمند است.
خاتمی برداشت هایی را از سیره و زندگی حضرت فاطمه(س) ارائه کرد و گفت: مساله ولایت، هم جزو اصول اعتقادی دین ما و هم از اصول فروع دین است و در روایاتی آمده که پایه های عملی دین شامل، نماز، روزه، حج، زکات و ولایت است و وقتی از امام معصوم مهمترین پایه را پرسیدند، فرمود «ولایت» مهمترین مطلب است.

** ولایت، جلوه عملی توحید است
خاتمی با اشاره به آیه 67 سوره مائده، ولایت را جلوه عملی توحید دانست و گفت: این عرصه، عرصه ای است که باید تا آخرین نفر و آخرین نفس و قطره خون برای آن ایستاد. همچنان که حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه از امام خود دفاع کرد و سیره زهرا(س) این عرصه را به ما یاد داده است.
خاتمی همچنین گفت: انسان باید دقت کند که راهش صحیح است یا نه و اگر از صحت راه خود مطئمن شد، نباید از کثرت یاران باطل بترسد و حضرت علی(ع) فرمود هنگامی که راه شما صحیح است از کمی یاران نترسید و فاطمه راه خود را یافته بود و همراه امیرمومنان(ع) رفت و لذا نباید تحت تاثیر موج باطل قرار گرفت و دست از حق کشید.

** فاطمه زهرا(س) با استدلال و منطقه عمل کرد
خطیب جمعه تهران گفت: حضرت زهرا(س) هیچگاه از حوزه استدلال و منطق بیرون نرفت و خطبه فدکیه فاطمه زهرا(س) که قله خطبه های معصومین است، بر اساس استدلال و برهان بیان شده است.
خاتمی افزود: آن حضرت یاد داد که دفاع خردورزانه از ولایت داشته باشیم و اگر برای جوانانمان شبهه هایی درباره ولایت، وجود دارد، باید با استدلال و منطق سخن بگوییم و حضرت فاطمه(س) یاد داد که باید در این عرصه اقناعی عمل کرد.
خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: حضرت فاطمه(س) به مدت40 شب برای یاری حضرت علی(ع) به در خانه های انصار می رفت و آنان نیز قول همکاری می دادند، ولی عمل نکردند و حضرت زهرا به شیوه ای دیگر راه را دنبال کرد.
وی افزود: در مسیر حق گردنه ها و سختی هایی وجود دارد و باید مثل یاران پیامبران بود و هیچگاه نباید سست شد و از طرف دیگر باید هزینه های مقاومت در راه حق را پرداخت.
این پژوهشگر مذهبی همچنین این روایت را از فاطمه زهرا(ع) نقل کرد «کسی که عبادت خالص خود را به پیشگاه خدا ببرد، خدا نیز بهترین مصلحت ها را برای او مقرر خواهد کرد.»
به گزارش ایرنا در ابتدای مراسم امروز محمدحسین رفیعی قاری نوجوان به تلاوتی از آیات قرآن پرداخت و همچنین زیارت آل یاسین در این مراسم قرائت شد.
از دیگر برنامه های امروز می توان به بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام مقدسی و معرفی کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) به نمازگزاران برای معرفی به خانواده ها و نذر فرهنگی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، همچنین امیر عباسی مداح اهل بیت قبل از خطبه های خطیب جمعه در رثای صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) به مرثیه سرایی و مداحی پرداخت.

دریافت کننده: فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 737952

وب گردی

وب گردی