نشریه ایندیپندنت روز جمعه در گزارشی فاش ساخت سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه کمیته جاسوسی مجلس سنا درصدد دیدار با «کریستوفر استیل»، مامور سابق دستگاه جاسوسی انگلیس، برای رفع ابهامات در رابطه با پرونده جنجالی تماس های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با روسیه برآمده اند.

به گزارش ایسکانیوز، ایندیپندنت نوشت: دوستان استیل مامور سابق دستگاه جاسوسی «ام ای 6»، می گویند که او در حال حاضر تمایلی برای سفر به آمریکا ندارد؛ اما به نظر می رسد که سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه آمریکایی درصدد دیدار مخفیانه با وی، یا در انگلیس و یا در سرزمینی بی طرف، با هدف تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هستند.
این نشریه خبری افزود: «جان مک کین» سناتور آمریکایی، نامزد پیشین جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رئیس کنونی کمیته خدمات نظامی مجلس سنا، نماینده ای را در ماه نوامبر گذشته به لندن فرستاد تا گزارش آقای استیل را دریافت و سپس شخصا آن را به «جیمز کومی» رئیس «اف بی آی» تحویل دهد.
ایندیپندنت افزود: ترامپ نیز در این مدت حملات زیادی را علیه استیل وارد ساخته و عنوان کرده که گزارش صورت گرفته در رابطه با ارتباط او با کرملین ساختگی و از سوی یک مهره سوخته تنظیم شده است.
این نشریه خبری افزود: اما در واقع دستگاه های امنیتی و جاسوسی انگلیس و آمریکا که در گذشته همکاری های زیادی را با یکدیگر داشته اند، برای استیل احترام زیادی قایل هستند.
ایندیپندنت نوشت: هفته جاری همچنین فاش شد که پلیس فدرال آمریکا «اف بی ای» در مقطعی به استیل پیشنهاد کرده بود تا در ازاء تحقیقاتش در رابطه با آقای ترامپ و نزدیکانش، به وی حق الزحمه ای را بپردازد، اما این معامله سر نگرفت و در نهایت استیل که نگران یافته هایش بود، به تنهایی این کار را ادامه داد.
این نشریه خبری افزود: هر چند استیل به درخواست دیدار با سناتورهای آمریکایی برای روشنگری درباره پرونده آقای ترامپ پاسخی ارائه نداده است اما دوستان وی می گویند که او تنها در شرایطی که تدابیر امنیتی لحاظ شود، با آنها ملاقات خواهد کرد.
ایندیپندنت عنوان کرد: درخواست سناتورهای آمریکایی با استیل در حالی صورت می گیرد که افشاگری های تازه ای مبنی بر روابط پنهانی 'جفری سشنز' وزیر دادگستری آمریکا و دادستان کل این کشور با سفیر روسیه در جریان انتخابات امریکا برملا شده است.
این نشریه افزود: «مایکل فلین» مشاور امنیتی پیشین دونالد ترامپ نیز به دلیل برقراری تماس های مشابهی با مسکو از مقام خود کناره گیری کرد.
ایندیپندنت نوشت: اکنون، هدف از ارتباط با آقای استیل و سایر عناصر جاسوسی از آن جهت است که کمیته جاسوسی مجلس سنا قادر باشد تا اطلاعات جامعی را گردآوری کند.
این نشریه افزود: این کمیته به صورت جداگانه و مستقل از «اف بی آی» تحقیقاتی را در رابطه با احتمال نفوذ مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیگیری می کند.
منابع انگلیسی پیشتر گزارش داده بود که 'کریستوفر استیل' مأمور سابق سازمان جاسوسی انگلیس 'ام آی 6'، در تهیه گزارش سرویس‌های اطلاعات آمریکا در مورد دونالد ترامپ و توطئه ‌چینی روس‌ها علیه او، نقش اصلی داشته است.
براساس گزارش های یاد شده، منابع اطلاعاتی آمریکا گزارشی را در اختیار دونالد ترامپ و همچنین باراک اوباما گذاشته بودند که در آن ادعا شده بود روسیه از ترامپ اطلاعاتی به دست آورده است که می‌تواند علیه او استفاده کند.
برخی از روزنامه‌های انگلیسی از جمله گاردین و دیلی میل در گزارش‌هایی عنوان کرده بودند: گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا متشکل از 35 صفحه سند، توسط فردی به نام 'کریستوفر استیل'، مأمور سابق سازمان اطلاعات مخفی انگلیس موسوم به «MI6» تهیه ‌شده است.
اما ترامپ رییس جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته است: «انتشار این اطلاعات یک رسوایی است. من این اطلاعات را دیدم. همه آنها اخبار جعلی هستند. چیزهای ساختگی که اتفاق نیفتاده است. گروهی از مخالفان دور هم جمع شدند، گروهی از مردم بیمار و این مزخرفات را تهیه‌کرده‌اند.»
وی همچنین تلویحاً آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را مسئول انتشار این اطلاعات که جعلی ‌شان خوانده است، دانسته و گفته است: اگر این نکته (دست داشتن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا) درست باشد، نقطه سیاه بسیار بزرگی بر اعتبار آن‌هاست.
به نوشته دیلی میل، استیل مأمور سابق 'ام آی 6' در این پرونده اتهامات و موارد عجیب‌وغریبی در ارتباط با ترامپ از جمله درباره زندگی خصوصی‌اش و داشتن ارتباط با روسپیان در هتلی در مسکو و نیز در اختیار داشتن فیلمی از سوی واحد باج گیران کرملین از روابط غیرمتعارفش؛ مطرح کرده است.
این روزنامه نوشت: کریستوفر استیل 52 ساله به دنبال فاش شدن اسمش به‌عنوان نویسنده این 'پرونده کثیف' به ‌یکبار خانه 1.5 میلیون پوندی‌اش در منطقه 'ساری' انگلیس، از ترس جانش ترک کرده است.
به نوشته دیلی میل، کریستوفر استیل که دارای سه فرزند است؛ پس از گذشت دو دهه خدمت به‌عنوان یک متخصص امور روسیه در دستگاه جاسوسی 'ام آی 6'، در سال 2009 میلادی یک شرکت ارائه خدمات اطلاعات تجاری تحت عنوان شرکت 'اروبیس' در انگلیس پایه‌گذاری کرده و ریاست آن را در حال حاضر نیز برعهده‌ دارد .
این جاسوس انگلیسی در سال های نخست دهه 1990 میلادی به‌ عنوان دبیر دوم سفارت انگلیس در مسکو مشغول کار بوده است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی انتشاردهنده:نقاشی

کد خبر: 737971

وب گردی

وب گردی