اصغر فرهادی:این موفقیت‌ها را متعلق به شخص خودم نمی‌دانم/ایوبی:فرهادی در درجه اول برای مردم ایران فیلم می‌سازد

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال2017 در حال برگزاری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، در این مراسم که از ساعت 18:50 عصر امروز جمعه 13 اسفند در سالن سینماتوگراف موزه سینما به همت خانه سینما آغاز شد که جمع زیادی از سینماگران، اهالی رسانه و علاقه‌مندان حضور دارند.

تاکنون حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، مازیار میری، شهرام مکری و ... در محل برگزاری مراسم حاضر هستند.

همچنین مردم زیادی برای حضور در این مراسم به محل موزه سینما آمده‌اند و به دلیل کمبود جا به ناچار در محوطه‌ حیاط موزه سینما در حال پیگیری مراسم از طریق ال سی دی هستند.

آغاز مراسم با پخش تصاویری از فیلم‌های گذشته تاکنون اصغر فرهادی بود.

اجرای مراسم بر عهده همایون اسعدیان است.

مدیرعامل خانه‌سینما در سخنانی گفت: افتخارات سینمای ایران آنقدر زیاد است که باید سال آینده ورزشگاه‌آزادی را برای برگزاری مراسم بگیریم.

وی با یادی از یدالله نجفی گفت: جای او امروز خالی است و نمی‌شود اینجا ایستاد و سر تعظیم برای سینمای ایران فرود نیاورد.

منوچهر شاهسواری متذکر شد: هیچ تاریخ و هیچ تمدنی بدون صدا و تصویر باقی نمی‌ماند. امروز داریم با سینمای ایران با مردم جهان حرف می‌زنیم. هدف ما مفاهمه است. اصغر فرهادی نشان داد سینمای ایران محصول یک نفر نیست.

رئیس شورای‌مرکزی کانون کارگردانان سینما نیز گفت: اتفاق مهمی در سینمای ایران افتاده است. کسب دو جایزه اسکار در فاصله کم نشان سینمای ایران را بالا برده و این افتخارات را حتی مخالفان و دشمنان هم نمی‌توانند کتمان و تکذیب کنند.

محمد بزرگ‌نیا افزود: باید به اصغر فرهادی برای قدرت هنر و هوشش تبریک گفت که با فیلم‌هایش گسترده‌ترین فضای نقد و نظر را فراهم کرد. باید بیاموزیم در پوشش نقد فضا را تلخ نکنیم.

وی متذکر شد: فرهادی فیلمی ساخت که همه آن را پسندیدند و نشان داد جادوی سینما و کاربرد آن را می‌داند. همچنین امروز جای عباس کیارستمی خالی است که اگر بود بسیار خوشحال می‌شد.

در ادامه مراسم فیلمی پخش شد که محمدرضا و همایون شجریان همراه اصغر فرهادی بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و بوسنی در جام جهانی 2014 را تماشا می‌کردند.

رئیس سازمان سینمایی نیز در سخنانی گفت: امروز اهالی علم و معرفت و دل اینجا هستند. من هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم وقتی در دفتر فرهادی، فروشنده را دیدم و به وجد آمدم و فرهادی نیز گفت مردم ایران فیلم را دوست دارند.

حجت‌الله ایوبی افزود: فرهادی در درجه اول برای مردم ایران فیلم می‌سازد. او عاشق وطن و عاشق ایران است. عباس کیارستمی هم عاشق ایران بود و می‌گفت من ایران را با جهان عوص نمی‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی متن‌هایی نوشته می‌شود که غصه می‌آورد اما گرفتن جایزه اسکار و کن برای ما افتخار است و حضور در صحنه جهانی افتخار است. وقتی فیلم فروشنده در کن نمایش داده شد سالن به احترامش ایستاد و دبیر جشنواره اصغر فرهادی را به عنوان فردی از کشور سینما معرفی کرد. عربستان سعودی حاضر است همه چاه‌های نفتش را بدهد تا به آن کشور بگویند کشوری هنری است.

استاد موحد نیز سخنانی گفت: من آمدم شما را از نزدیک ببینم و سلام کنم و بگویم چقدر به شما و آن متانت و هوشمندی و واکنش نجیبانه شما ارزش می‌گذارم. واقعا نسبت به مراسم اسکار واکنش خوبی داشتید.

همچنین فاطمه معتمدآریا هم در سخنانی گفت: ما دو بار از این اسکار کیف کردیم. ایران فقط دوست داشتن سینما توسط سینماگران نیست، بلکه بزرگان ایران نیز سینما را دوست دارند.

وی ادامه داد: با وجود آن‌که این روزها شاهد نابخردی‌ها هستیم اما اسکار فرهادی خنده را بر لب ما آورد و من به خاطر این شادی بسیار صدقه دادم.

این بازیگر سینما همچنین متذکر شد: اصغر فرهادی سیاوش زمانه ما است که از حلقه آتش با افتخار و سربلندی بیرون آمد. افتخار فرهادی تاجی بر سر ما و همه مردم ایران است.

در ادامه مراسم هایده صفی‌یاری پیام صوتی بهرام بیضایی را پخش کرد.

بیضایی در این پیام گفت: فرهادی توانسته موانع ساخته شده برای فیلمسازی را جابجا کند واثری نو خلق کند. موفقیت فرهادی را باید به همه کسانی تبریک گفت که هر کجای جهان فیلمی ساخته و پخش نشده و یا جایزه نگرفته است.

وی متذکر شد: من به اصغر فرهادی شادباش می‌گویم. برای فضای گفت‌وگویی که گرد ساخته‌هایش برپاست و نامه تندی علیه کسانی نوشت که می‌خواهند تصویر ایران را مخدوش کنند. فیلم فروشنده برای من سزاوار ستایش بود حتی اگر جایره هم نبرده بود.

سید محمد بهشتی نیز در سخنانی گفت: برنده شدن فیلم فروشنده در اسکار معنای عدل را روشن کرد. سینمای ایران به همت تلاش اهل‌سینما در طول دهه‌های گذشته به مقامی رسیده بود که باید در بازی‌های بزرگتری شرکت می‌کرد.

وی ادامه داد: اصغر فرهادی اسکار را را کارگردانی کرد و همه اسکار را به بازی گرفت تا حرفی را بزند. او حرف ملت ایران را زد.

همچنین اصغر فرهادی با تشکر از خانه سینما و اهالی سینما گفت: از همه متشکرم. جای عباس کیارستمی و یداله نجفی امروز خالی است.

وی ادامه داد: این موفقیت‌ها را متعلق به شخص خودم نمی‌دانم زیرا این فیلم‌ها را از درون مردم می‌سازم و از خدا می‌خواهم این مهری که شما دارید را هرگز از من دریغ نکنید و هرگز دچار کبر و غرور نشوم.

کارگردان فیلم فروشنده متذکر شد: دعا کنید دلگرم شوم که اینجا کار کنم. من دو سال پیش چمدان‌ها را بسته بودم و نوروز بود و می‌خواستم بروم ولی منصرف شدم و به اسپانیایی‌ها گفتم نمی‌خواهم بیایم.

برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال 2017 تاکید کرد: برای من فیلمسازی در ایران فیلمسازی با دلم است و جای دیگر با ذهن و عقل است.

500500

کد خبر: 737986

وب گردی

وب گردی