واکنش شدید کره جنوبی به تدابیر تلافی‌جویانه چین

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: چنانچه موضوع تعلیق اعزام تورهای گردشگران چینی به کره جنوبی صحت داشته باشد، یکی از تاسف بار ترین اقدامات در روابط دو کشور توسط پکن صورت گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، برخی منابع خبری کره جنوبی شب گذشته (پنجشنبه) اعلام کردند که در پی بروز اختلاف میان سئول و پکن در خصوص استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به «تاد» در خاک کره جنوبی، آژانس های مسافرتی چین برنامه های مربوط به هماهنگ کردن تورهای گردشگری به مقصد کره جنوبی را به حالت تعلیق در آورده اند.
این اتفاق پس از آن رخ داد که «گروه لاته» کره جنوبی به تازگی موافقتش را با در اختیار گذاشتن زمین گلف خود در منطقه «سئونگجو» در نزدیکی شهر سئول به وزارت دفاع کره برای استقرار سامانه آمریکایی «تاد»، اعلام کرد.
وزارت امور خارجه کره جنوبی روز شنبه با صدور بیانیه ای در واکنش به تصمیم اخیر چین اعلام کرد: بسیار تاسف بار است که چین اتباع خود را در اقدامی تلافی جویانه از سفر به کره جنوبی باز می دارد.
البته وزارت امور خارجه کره جنوبی بر اساس گزارش یونهاپ، تاکید کرد که هنوز نمی توان این موضوع را به طور صد درصد تایید کرد و این وزارتخانه به دنبال کسب اطلاعات قطعی در این باره از چین می باشد.
بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین یادآور می شود که چنانچه این مساله صحت داشته باشد، ممنوعیت تاسف باری از جانب پکن صورت گرفته است.
وزارت امور خارجه کره جنوبی در عین حال تاکید کرده است: نباید تحت هیچ شرایطی دست به اقداماتی زد که مانع تبادلات انسانی میان کشورها می شود زیرا این اساس مناسبات دوجانبه را تشکیل می دهد.
«یون بیونگ سه» وزیر خارجه کره جنوبی هم که به ژنو سفر کرده است، در سخنانی به این مساله واکنش نشان داد و گفت: در حال بررسی این موضوع است تا مشخص شود تدابیر چین با مقررات بین المللی تناقض ندارد.
او تاکید کرد که در صورت صحت چنین تصمیمی از جانب چین، کره جنوبی نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
گفتنی است، تقریبا نیمی از کل گردشگرانی که از کره جنوبی در خلال یک سال دیدن می کنند از شهروندان چینی هستند و توقف سفر آنها می تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد و بخش خدمات و گردشگری این کشور وارد سازد.
در سال گذشته میلادی (2016) بیش از هشت میلیون چینی به کره جنوبی سفر کردند و درآمد حاصله از آن برای این کشور ۹ میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار اعلام شد.
کره جنوبی پیشتر نیز اعلام کرده بود چین به تلافی آرایش «تاد» در شبه جزیره کره، بسیاری از مراودات تجاری، فرهنگی و هنری خود با سئول را متوقف کرده و علاوه بر وضع تعرفه های بالاتر بر روی کالاهای وارداتی از کره جنوبی، جلوی پخش سریال های محبوب کره ای را در تلویزیون مرکزی خود گرفته است.
استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا موسوم به «تاد» در خاک کره جنوبی به بهانه مقابله با توانمندیهای موشکی و تسلیحاتی کره شمالی، چند سالی موضوع مورد بررسی دو کشور بود تا اینکه در نهایت در ماه جولای سال ۲۰۱۶ سئول و واشنگتن توافق کردند این سامانه تا پایان سال 2017 در منطقه ای واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی آرایش داده شود.
از همان زمانی که بحث استقرار این سامانه مطرح شد چین اعلام کرد به هیچوجه با اجرای این برنامه موافق نیست و به سئول هشدار داد که روابط دو کشور را با استقرار «تاد» قربانی سیاست های نظامی واشنگتن نکند.
علاوه بر چین، روسیه نیز یکی از مخالفان سرسخت استقرار سامانه های «تاد» است که گفته می شود ساخت شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 738012

وب گردی

وب گردی