بازگرداندن پساب‌های صنعتی به چرخه مصرف با سامانه نمک‌زدای محققان کشور

پژوهشگران کشور سامانه‌ای برای تصفیه آب‌های غیر متعارف و پساب عرضه کردند که قادر به تولید آب با قابلیت کشاورزی و بازگرداندن پساب به چرخه مصرف صنعتی است.

به گزارش ایسکانیوز، کمبود منابع آب بزرگ‌ترین نگرانی آینده جوامع بشری است که این نگرانی در بخش صنعت بیشتر خواهد بود؛ چراکه بیشترین میزان مصرف آب در این بخش صرف می‌شود. بر این اساس شرکت‌های فناور کشور راهکارهایی را ضمن کاهش هزینه‌ها ارائه داده‌اند تا بتوانند از پسماندها در بخش صنعت بهره ببرند.

برای این منظور محققان کشور سامانه نمک‌زدایی آب‌های غیر متعارف به روش خودجوش را طراحی و پیاده سازی کردند.

محسن حسینی، مجری طرح با بیان اینکه این سامانه قابلیت نمک‌زدایی پساب‌های صنعتی و شهری را دارد، اظهار کرد: آب موضوعی راهبردی برای تمامی کشورها است؛ چراکه استقلال کشورها را دچار چالش جدی می‌کند؛ بنابراین ضرورت استفاده از راهکارهای فناورانه برای حفظ و احیای منابع آبی ایجاب می‌کند صنایع داخلی از طریق نوآوری، محصولات فناورانه را با روش‌های سنتی پیشین جایگزین کنند.

حسینی با بیان اینکه این سامانه از پساب‌ها بعد از یک مرحله پیش‌ تصفیه و رفع کدورت و آلودگی‌های باکتریایی و بار میکروبی، آبی شفاف با قابلیت کشاورزی تولید می‌کند، ادامه داد: این سامانه می‌تواند پساب را به عنوان ورودی دریافت کرده و آب خروجی آن قابلیت کاربرد در شستشو و کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به اهمیت سامانه نمک‌زدایی در کشور افزود: تامین آب برای صنایع مختلف حیاتی است؛ زیرا بسیاری از شهرک‌های صنعتی از فضای شهری دور هستند و در محیط‌های کویری و خشک واقع شده‌اند که دسترسی آنها را به آب مشکل می‌کند، اما با کمک این سامانه می‌توانند پساب خود را به چرخه مصرف برگردانند.

به گفته مجری طرح، سامانه نمک‌زدایی می‌تواند با هزینه‌ای رقابتی و مقرون به صرفه نسبت به دیگر روش‌ها چون فیلترینگ و بدون استفاده از مواد شیمیایی آب مورد نیاز صنعت را تامین کند. قیمت تمام شده این سامانه یک چهارم نمونه‌های خارجی است.

حسینی با بیان اینکه نمک‌زدایی آب‌های نامتعارف به این روش در دنیا روشی شناخته شده است؛ اما فناوری آن در انحصار چند کشور اروپایی و امریکایی‌ است، اظهار کرد: بخش اساسی این سامانه از دستگاه‌هایی مانند کمپرسورهای ویژه و با فناوری منحصر به‌فرد ساخته شده است که هرکدام از شرکت‌های دنیا این تجهیزات را به روش منحصر به خود می‌سازند؛ ما نیز در ایران موفق شدیم این تجهیزات را به روشی جدید و نوآور طراحی کرده و در این سامانه مورد استفاده قرار دهیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 738046

وب گردی

وب گردی