جنگ لفظی ترکیه و آلمان/ اردوغان: برلین حامی تروریسم است

در پی اقدام آلمان مبنی بر لغو گردهمایی کمپین "آری" برای رفراندوم پیش‌رو در ترکیه، اردوغان برلین را متهم به کمک به گروه‌های "تروریستی" کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، خبرنگار بازداشت شده روزنامه "دی‌ولت" جاسوس آلمان است.

این در حالی است که مقامات آلمانی اعلام کردند: این اتهامات بی پایه و اساس است.

"دنیز یوجل" خبرنگار روزنامه دی‌ولت به اتهام انجام "تبلیغات برای یک سازمان تروریستی" در ترکیه بازداشت شده است.

وی با اشاره به لغو گردهمایی کمپین "آری" با حضور طرفدارانش در آلمان گفت: آنها در حالی گردهمایی‌های ما را لغو می‌کنند که اجازه می‌دهند، "جمیل باییک" از سران (پ. ک. ک) کوه‌های قندیل در عراق سخنرانی کند.

در پی اعتراض مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در باره لغو گردهمایی کمپین آری در شهرهای آلمان و متهم‌کردن مقامات آلمانی مبنی بر اجرا نکردن دموکراسی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به اتهامات ترکیه مبنی بر حمایت برلین از تروریست‌ها گفت: تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر لغو گردهمایی‌ها توسط شهرداری‌ها گرفته شده و ما آزادی بیان در آلمان اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به بازداشت دنیز یوجل گفت: ما از آزادی بیان حمایت کرده و می‌توانیم از ترکیه انتقاد کنیم.

همچنین وزارت خارجه آلمان از آنکارا خواست که از شعله‌ور کردن آتش تنش میان دو کشور جلوگیری کند.

از سوی دیگر بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه با اشاره به لغو گردهمایی طرفداران اردوغان با حضور وی در یکی از شهرهای آلمان گفت: اجازه دهید نگاهی به تاریخ آن ها داشته باشیم. "بیماری دیرینه" آن‌ها عود کرده است.

همچنین هیکو ماس، وزیر دادگستری آلمان پس از لغو دیدار دو جانبه‌اش توسط همتای ترکیه‌ای وی نامه‌ای شدید اللحن به بوزداغ نوشت.

وی در این نامه گفت: خبرنگاران، قضات و وکلا به راحتی تنها به دلیل انجام کارشان بازداشت می‌شوند. وظیفه یک دولت حمایت از خبرنگاران است و نه سرکوب آنها.

همچنین نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه پس از لغو گردهمایی‌اش در شهر کلن گفت، هنوز وی می‌خواهد به آلمان برود.

وی ادامه داد: من برای دیدار با شهروندان ترکیه خانه به خانه، کافه به کافه خواهم گشت. هیچ‌کس نگران نباشد. ما با شهروندانمان در آلمان دیدار خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738060

وب گردی

وب گردی