معاون میراث فرهنگی: دفن پیکر ٢ شهید گمنام در حریم پاسارگاد، مغایر ضوابط یونسکو نیست

روز پنجشنبه درکنار دفن پیکر دونفر از شهیدان در آرامگاه شهدای گمنام شهرستان پاسارگاد، دو پیکر پاک دیگر درکنار جاده دسترسی به آرامگاه کوروش آرمیدند؛ جایی در ابتدای روستای مادر سلیمان و مشرف به آثار مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، یعنی درست درحریم درجه ٢ این محوطه باستانی. این درحالی است که مسئولان میراث فرهنگی استانی تاکنون دراین‌باره سکوت کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شهروند، در این باره ، معاون میراث فرهنگی کشور می گوید: «دفن شهدا در حریم درجه ٢ پاسارگاد با ضوابط میراث فرهنگی و قوانین مربوط به ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو هیچ مغایرتی ندارد.»

او اینکه دفن این شهیدان را باعث تبرک محل می داند ادامه می دهد:« اگر پیکر پاک شهیدان در مکان هایی قرارگرفته شود که بعدها فرصت ثبت در فهرست میراث معنوی را بیایند، علاوه بر معرفی شایسته شهیدان، جایگاه والای آنها برجسته تر خواهد شد. سازمان میراث فرهنگی پیش از این مکان‌های دفن شهدا در مناطق جنگی جنوب کشور را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرده است؛ کاری که با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و تکرار آن در راستای تدفین شهدای گمنام فرصت ثبت ملی میراث این شهیدان بزرگوا ر را بیشتر خواهد کرد.»

با وجود مخالفت های پیشین، طالبیان با توجه به تغییر محل دفن پیکر شهیدان از ٦٠٠ متری پاسارگاد به حریم درجه دو این اثر، این اتفاق را نشانه خوبی از رعایت جایگاه والای شهدا و احترام به مقام آنان می داند و می گوید « این کار با بررسی کارشناسی و تعامل با مدیران شهری و مسئولان محلی در پاسارگاد» انجام گرفته است.

امین طباطبایی، از فعالان میراث فرهنگی استان فارس هم دراین‌باره می‌گوید: «روز پنجشنبه درشهر پاسارگاد چهار شهید تشییع شدند که پیکر دونفر از آنان دربوستان شهدا و دوپیکر دیگر متعلق به شهدای گمنام درحریم درجه دو پاسارگاد آرام گرفتند. درحال حاضر، نگرانی ما از این است که چه یادمانی برای شهدا خواهند ساخت؟ باید دراین‌باره منظر بصری را درنظر گرفت.»

او محل دفن پیکر شهدا را اینطور وصف می‌کند: «جایی که این دو پیکر به خاک سپرده شده‌اند، با پاسارگاد درحدود دو‌هزار متر فاصله دارد، درکنار جاده دسترسی به پاسارگاد و درشهر مادر سلیمان. این منطقه درمجاورت جاده اصلی شیراز- تهران است، جاده‌ای که به آرامگاه کوروش منتهی می‌شود و از وسط دو روستای کورچول و مادر سلیمان می‌گذرد.»

این فعال میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: «آخر هدف از دفن شهدا درچنین فضایی، کنار پلی که دو روستا را به هم وصل می‌کند و رودخانه‌ای که دربیشتر فصول خشکیده است، چه بوده؟ آیا این ارج و قربی برای آنها به همراه آورده؟ هدف از دفن شهدا کنار جاده‌ای روستایی که فضای عمومی خاصی ندارد، محل سوال است. آیا ایجاد این حساسیت‌ها به نفع باورهای ما درباره شهداست؟ هرکدام از این روستاها گلزار شهدا و گورستان داشت.»

طباطبایی که معتقد است؛ رئیس میراث فرهنگی استان دراین مسائل خودش را درگیر نمی‌کند، می‌گوید: «شاید اگر آقای امیری همان ابتدا از چند ماه پیش که پیشنهاد این کار داده شد، موضوع را به مقامات بالای سازمان منتقل می‌کرد، آنها پیگیری می‌کردند و این اتفاق نمی‌افتاد.»

این‌ها درحالی است که شورای شهر و شهرداری پاسارگاد، پیشتر مکانی دیگر را برای تدفین این دوشهید گمنام پیشنهاد داده بودند که درحریم پاسارگاد قرار داشت و مقدمات خاکسپاری دراین منطقه را انجام داده بودند. براساس این خبر، مراسم خاکسپاری این دوشهید گمنام روزپنجشنبه ۱۲ اسفند درتپه‌ای که «بوستان شهدای گمنام» نیز نامیده می‌شود، برگزار شد؛ جایی که‌ سال ۱۳۹۳ هم چند شهید گمنام در آنجا به خاک سپرده شده بودند. در این خبر اما صحبتی از دو پیکر عزیز دیگر نبود؛ پیکرهایی که با وجود انتقاد بسیار سرانجام درحریم پاسارگاد دفن شدند.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 738064

وب گردی

وب گردی