عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: دانشگاه آزاد اسلامی نمونه بارز دانشگاهی مردمی است/محدودیت در تحصیلات تکمیلی با دانشگاه آزاد اسلامی رفع شد

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نمونه بارز دانشگاهی مردمی و بدون پشتوانه دولت است که طی دهه‌های فعالیت خود توانسته رشد و بالندگی مناسبی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که با اندیشه بزرگانی چون حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری شکل گرفت و امروز خوشبختانه در طول دوره سه دهه‌ای خود نمونه‌ای از یک دانشگاه مردمی و بدون وابستگی به دولت شناخته می‌شود که در بعد جهانی به گونه‌ای رشد کرده که اکثر کشورهایی که سررشته‌ای در علم و تکنولوژی دارند دانشگاه آزاد اسلامی ایران را می‌شناسند.

دانشگاه آزاد اسلامی علم را به دست مردم سپرد

وی افزود: البته دانشگاه آزاد اسلامی باید برای استمرار و افزایش این رشد و بالندگی نظارت‌های خود را بر واحدهای متعددش در داخل و خارج از کشور افزایش دهد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نمونه‌ای موفقی است از اینکه می‌توان بدون برخورداری از بودجه و اعتبارات دولتی و با اتکا به بدنه مردمی از رشد و توسعه علمی در ابعاد مختلف برخوردار شد و در واقع این دانشگاه علم را به دست مردم سپرد؛ به گونه‌ای که همه از آن برخوردار شدند.

فلاحتی گفت: در طول سالیان متعددی که از عمر این دانشگاه می‌گذرد، رشد مناسبی داشته و گواه آن تشکیل واحدهای متعدد در سراسر کشور و بسیاری کشورهای خارجی و همچنین جذب دانشجویان داخلی و خارجی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به حدی رسیده که جایگاه آن را در سطوح ملی و فراملی ارتقا داده است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با قابلیت‌ها و ظرفیت خود کاری کند تا جوانانی که پیش از این برای ادامه تحصیل به خارج از کشور و دانشگاه‌هایی نه چندان معتبر می‌رفتند، فرصت تحصیل در داخل کشور را پیدا کنند و از سوی دیگر نیز دانشگاه آزاد اسلامی با جذب دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی روند آموزشی خود را توسعه داده است و محدودیت پذیرش در این مقاطع با دانشگاه آزاد اسلامی تا حدود زیادی رفع شد.

فلاحتی همچنین درخصوص وضعیت کیفی آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با حجم گسترده‌ کاری که دانشگاه آزاد اسلامی دارد و رشدی که در مقاطع مختلف تحصیلی پیدا کرده است، می‌توان در برآیندی کلی گفت که این دانشگاه رشد و توسعه مناسبی داشته است، در حالی که در برخی محافل به این وضعیت انتقاد می‌شود و این دانشگاه‌ را با دانشگاه‌هایی با قدمت بیش از نیم قرن سابقه مقایسه می‌کنند، در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی درحدود کمتر از سه دهه سابقه توانسته بدون پشتوانه دولتی رشد و بالندگی مناسبی پیدا کند.

تعامل بین دانشگاه آزاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی دو جانبه و سازنده است

وی درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در طول سال‌های فعالیت خود اظهار کرد: مهم‌ترین نقطه قوت دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشگاهی مردمی با همت و تلاش جوانان ایرانی است و ایجاد بسترهای علمی و آموزشی برای اقشار مختلف جامعه که توانست شرایط بسیار راحتی برای تحصیل مردم در جای جای ایران فراهم کند. اما انتظارهای زیادی از دانشگاه آزاد اسلامی می‌رود و باید بیشتر به مسائل پژوهشی و تحقیقاتی توجه کند که منجر به کارآفرینی شود تا دانشجویان بتوانند ضمن تولید علم، برای خود و کشور ثروت‌افزایی کنند.

فلاحتی تاکید کرد: تعامل بین دانشگاه آزاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی تعاملی دو جانبه و سازنده است و اگر مسائلی مانند طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود، در جهت سازندگی و رفع نواقص است، اما آنچه از مجلس دهم دیده می‌شود، همراهی، وفاق و همدلی بین مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 738071

وب گردی

وب گردی