حمیدرضا آذرنگ: آقای فراستی  یک تبریک برای  موفقیت فرهادی اتفاق سختی نیست

قسمت تازه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته جمعه 13 اسفندماه با اجرای بهروز افخمی و موضوع تحلیل جشن اسکار روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی برنامه «هفت»، بهروز افخمی در ابتدای این برنامه با اشاره به جشن اسکار 2017 گفت: هفته گذشته فیلم سینمایی «فروشنده» دومین اسکار را برای سینمای ایران و اصغر فرهادی از آن خود کرد. این موفقیت برای سینمای ایران، اصغر فرهادی و سیاست خارجی ایران موفقیت بزرگی محسوب می شود. این موفقیت بزرگ را تبریک عرض می کنیم.
وی افزود: فارغ از آنکه نظر شخص بنده در خصوص این فیلم چیست، این موفقیت می تواند تا چندین سال سینمای ایران را در میان کشورهای جهان بخصوص در آمریکا مورد توجه قرار دهد و زمینه موفقیت فیلم های ایرانی در هالیوود را فراهم کند. سیاسی بودن یا نبودن این جایزه، اهمیت اول را در این موضوع ندارد. مسئله اصلی و مهمتر، کسب دومین جایزه اسکار برای سینمای ایران است.
آذرنگ: تئاتر زندگی آموز و تعهدآموز است
در ادامه این برنامه حمیدرضا آذرنگ، بازیگر سینما و تلویزیون میهمان افخمی شد و درخصوص تجربیات سینما و تئاتر خود گفت: تئاتر خانه و زندگی من است و با هیچ چیزی نمی توانم آن را معاوضه کنم! تئاتر زندگی آموز و تعهدآموز است. لذا هیچ وقت نمی توانم تصور کنم که از تئاتر بگذرم.
وی درخصوص احتمال کارگردانی در سینما گفت: هنوز قامتم در سینما به قدری نرسیده است که بخواهم در سینما هم نویسندگی و کارگردانی کنم. معتقدم نویسندگی فیلمنامه در سینما به قدری سخت و حساس است که هنوز به خود جرات این کار را نمی دهم. و به نظرم همین نگاه ساده انگارانه به فیلمنامه نویسی است که سبب شده امروز فیلمنامه های خوبی نداشته باشیم.
این بازیگر درخصوص وضعیت بازیگری در ایران گفت: اتفاقی که برای بازیگری در جامعه ما رخ داده است، به شدت عجیب است. امروز در هر خانه ای می روی، یکی دو نفری هستنند که با قاطعیت می گویند بازیگر خوبی هستند. همین سبب نزول بازیگری در سینمای ایران شده است. در تئاتر این چنین نیست و اگر داشته هایتان کم باشد، خیلی زود مشت تان وا می شود. اما اگر تعریف یک حرفه در یک کشور این قدر ذلیل و خار شود که هر کسی به خود بازیگر بگوید، تاسف بار است. برخلاف تئاتر، بازیگری در سینما درون نمی خواهد. ورزیدگی که تئاتر با آدم به وجود می آورد سبب می شود تمام تن و روح انسان در خدمت بازیگری باشد.
فروش نقش در آموزشگاه های بازیگری
آذرنگ با بیان آنکه هرجا سینما و تئاتر به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفتند، توانستند به تعالی یکدیگر کمک کنند، بیان داشت: امروز تئاتر خود را به سینمای ایران حقنه کرده است. متاسف می شوم وقتی می شنوم در برخی سریال های تلویزیون بدلیل نگرانی های مالی شان به آموزشگاه های بازیگری می روند و به کسانی که هنوز ادبیات بازیگری را یاد نگرفته اند می گویند ما نقش های انقدر هزار تومانی داریم چه کسی مایل به بازیگری است! من با همین تعریف از بازیگری، امروز از بازیگری هم فاصله و زاویه گرفته ام. ما بازیگر نیستیم، ما زندگی سازیم بر روی صحنه یا داخل قاب تصویر بجای دیگرانی که باید باورمان کنند. اگر بازی باشد که دست مان رو است.
وی افزود: اخیرا شنیدم در برخی از این سریال های شبکه نمایش خانگی برای جذابیت فیلم های پشت صحنه شان، چندین بار الکی کات می دهند و شوخ طبعی بیجا بکار می برند تا بعدا فیلم پشت صحنه هاشان جذاب شود. گویا فیلم پشت صحنه این سریال ها از خود آن ها جذابتر است! من متاسف می شوم از دیدن چنین اتفاقاتی.
آذرنگ درخصوص نقش آفرینی در نقش های دفاع مقدسی گفت: من در جنگ نبودم اما 8 سال از معتبرترین و بهترین سال های نوجوانی زندگی ام را در خرمشهر و در هیاهوی جنگ سپری کردم. امروز برخی جنگ را خصوصی کرده اند و جنگ را تنها برای خود می دانند و هنوز هم اسحله به دست دارند و نمی گذارند کسی دیگر درباره آن سالها حرف بزند!
ماجرای بازی در سریال «شهرزاد» و وعده حسن فتحی!
وی درخصو بازی در سریال «شهرزاد» گفت: من در این سریال بازی نکردم، قراردادی بستم برای نقشی که بسیار خاص و قابل تامل بود. اما به مرور در بازنویسی های فیلمنامه کمرنگ و کمرنگ تر شد. تا اینکه من از آقای فتحی خواستم اگر قرار بر این است من بلکل کنار می کشم. لذا بعد از گرفتن دو سکانس، بطور محترمانه و دوطرفه قرارداد را فسخ کردیم. بعدا دیدم آن دو سکانسی که من بازی کرده بودم و قرار بود مجدد تکرار شود، در سریال استفاده شده است و حتی نزدند با حضور افتخاری. زدند بازیگر میهمان! من پیگیر شدم و حتی می خواستم شکایت کنم. اما خود آقای فتحی تماس گرفتند و عذرخواهی کردند که به دلیل درگیری با بازیگر دیگری، مجبور به استفاده از آن شدند و بعد شروع کردند به وعده دادن برای قسمت دوم سریال «شهرزاد» که من گفتم اساسا زندگی ام را بر وعده و وعید بنا نگذاشتم.
شکایت تهیه کننده «دعوت نامه» بخاطر گلایه از فیلمش!
وی درخصوص بازی در فیلم سینمایی «دعوت نامه» گفت: چون آنکه تهیه کننده این فیلم بخاطر مصاحبه ای که من در ایام جشنواره کرده بودم از من دلخور است، کمتر ترجیح می دهم حرف بزنم و قرار است این هفته به شورای حل اختلاف برویم بخاطر حرفهایی که زدم. نمی دانم چرا نباید درباره رفتاری که با من شده و گلایه هایم حرفی بزنم و بعد از حرف زدن، جلوی چکم را بگیرند و شرط بگذارند که حرفت را پس بگیر و برو مصاحبه بکن تا پولت را بدهیم! من حرف بدی هم نزدم و مومنامه از ایشان خواهش کردم تا زمانی که سینما انقدر برایشان بزرگوار و دغدغه شریف نشده فیلم نسازند! اگر بزرگترین توبیخ ها برای حرفم درنظر گرفته شود من باز بر حرفم هستند.
آذرنگ: در وجود تک تک ما یک فراستی است!
آذرنگ با بیان آنکه متاسفانه امروز در فرهنگ ما دوستی جز مجیزگویی نیست، ادامه داد: فرهنگ نقدپذیری امروز از بین رفته است و به تندی با هم برخورد می کنیم. در وجود تک تک مردم مان یک فراستی هست که باید کنترلش کنیم و نگذاریم نقد بجای دلسوزی به انتقام تبدیل شود.
وی افزود: بنظرم آقای فراستی کودکی یا نوجوانی تلخی داشته است که امروز عقده گشایی می کند و سعی می کند با انتقاد تند دیگران جبران کند. من آقای فراستی را خیلی دوست دارم، چون باید باشد و فرهنگ نقد زنده باشد. اما اجازه نداریم فیلمی را تا دقیقه 20 تماشا کنیم و بیرون بیاییم و بعد آن را نقد کنیم. شاید یک فیلم الکن شروع شده و به عمد کارگردان کند پیش رفته تا در انتها کار خاصی کند. بنظرم این مسیر اشتباه است و برای فرهنگ نقد در جامعه ما می تواند مضر باشد.
این بازیگر خطاب به فراستی گفت: آقای فراستی! آقای فرهادی اگر بدلیل سیاست یا هرچیز دیگر جایزه گرفته، یک اسکار را به مملکتش آورده است. بنظرم خوردکردن آن آدم، خوردکردن شخصیت خود آدم است. یک تبریک برای این موفقیت اتفاق سختی نیست. من عاشق شما هستم، اما امیدوارم همانطور که مطمئنم دل مهربانی داری، در زبان هم آن را بیان کنی.
«آباجان» بدون پلان آخر ناتمام باقی ماند!
وی افزود: من برای بازی در فیلم «آذر» هم از خودم و هم از نتیجه راضی نیستم. با خودم عهد می بندم دیگر هیچ فیلمی را بدون آنکه فیلمنامه اش را کامل نخوانده ام یا چنانچه تغییر کند، بازی نکنم. هرچند از کنار دوستان بودن و حضور در این فیلم لذت بردم. اما دوست داشتم «قاتل اهلی» را برای لحظه های هرچند کوتاه در کنار آقای کیمیایی تجربه کنم و از کنار ایشان بودن لذت بسیاری بردم. من فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» را دقیقا بخاطر آنکه یک فیلمنامه درخشان داشت انتخاب کردم تا حالم در کنار این گروه درجه یک خوب شود.
وی نهایتا درخصوص تجربه بازی در فیلم «آباجان» گفت: این فیلم را بسیار دوست داشتم و فارغ از نتیجه نهایی فیلم که سلیقه افراد است، بسیار روزهای خوبی را کنار عوامل گذراندم. هنوز هم می گویم فیلم الان بدون پلان نهایی که گرفته شد، تمام نشده باقی مانده است. هاتف علیمردانی گفته که این پلان نهایی را از فیلم خارج کرده اند، امیدوارم در اکران بازگردانده شود. الان حرف فیلم کامل به گوش نمی رسد.
نیک نژاد: مسئولین سینمایی قول حل مشکل پروژه «لاله» را داده اند!
«هفت» در ادامه در میزگردی با حضور اسی نیک نژاد، یکی از اعضای آکادمی اسکار به تحلیل و بررسی جشن اسکار پرداخت.
کارگردان پروژه «لاله» درخصوص سرنوشت این پروژه گفت: این پروژه از مهرماه سال 92 متوقف شد و دستور تعطیلی آن صادر شد. متاسفانه در همان روزهایی که این اتفاق رخ داد، جنجال های بسیاری شد و تمام تیم از هم جدا شد. اما از آنجایی که محتوا و نیت ساخت این فیلم بسیار مثبت و مفید برای جامعه ما بود، به شخصه آن را پیگیری کردم وامکان نداشته یک روز برمن بگذرد و با یکی از این مسئولینی که با این پروژه مشکل داشتند، صحبت نکرده باشم.
وی افزود: اخیرا با صحبتی که با مشاور ارشد وزیر ارشاد و مسئولین سازمان سینمایی داشتم، قول مساعد داده اند که در چند روز آینده مشکلات این پروژه حل شود. از حسن نیت آقای ایوبی و مسئولین دیگر ارشاد بسیار متشکرم.
وی گفت: جشنواره فیلم فجر و فیلم های موجود در سینمای ایران، برای این فرهنگ است و تکنیک و محتوای آن متخص به خود است. سینمای هالیوود، سینمای بین المللی و برای دنیاست. اینطور نیست که برای مردم لس آنجلس ساخته شود.
نیک نژاد درخصوص حواشی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر گفت: اساسا سینما و هنر امر سلیقه ای است. خوش آمدن از یک اثر هنری یا بدآمدن از آن هیچ ربطی به آن اثر هنری ندارد. من واقعا با بحث هایی که درباره هیئت داوران جشنواره فیلم فجر بود موافق نیستم. هیئت داوران می توانند از فیلمی خوشش بیاید یا بدش بیاید.
نیک نژاد: جشنواره های اروپایی دارای مانیفست سیاسی هستند
وی با بیان آنکه داوری در آمریکا براساس حرفه یعنی تکنیک، فروش و قصه فیلم انجام می شود گفت: اما جشنواره های اروپایی دارای یک مانیفست سیاسی هستند و چون بخشی از آنها توسط دولت ها سرمایه گذاری می شود، لذا خیلی طبیعی است که توقع دارند مانیفیست آنها در جشنواره اجرا شود. اما درباره اسکار این چنین نیست. حرفه است که آن را معتبر کرده است.
وی ادامه داد: در اسکار چون تعداد فیلم ها و افرادی که باید درباره آن نظردهی کنند، زیاد هستند لذا صاحبان فیلم حتی یک روز و یک شب آرامش ندارند و دائما درحال میهمانی دادن به اقشار مختلف و تبلیغ آن هستند تا رای جمع آوری کنند. حتی به در خانه و استودیو شما می آیند و خواهش می کنند، فیلم شان را ببینید و نظر دهید. به همین دلیل است که تلاش برای معرفی یک فیلم از سوی پخش کننده یا تهیه کننده بصورت جدی پیگیری می شود. حتی سرمایه گذاری که برای تبلیغ آن می شود بیشتر از تولید آن فیلم است!
برای موفقیت فیلم در اسکار باید تبلیغ کرد/ فیلم «محمد (ص)» را کسی معرفی نکرد
این عضو آکادمی اسکار بیان داشت: مثلا اگر شرکت و کمپانی پخش کننده «آمازون» پشت فیلم «فروشنده» نبود، چه کسی می دانست این فیلم چیست؟! فیلم «محمد رسول الله» با همه زیبایی های معنوی اش در اسکار گم می شود. من گمان نمی کنم کسی از سوی ایران پشت فیلم بود. باید تبلیغات و میهمانی ها و ... انقدر زیاد باشد تا فیلم در میان این هیاهوها دیده شود. فیلم بدون پدر و مادر که نمی شود. باید تهیه کننده و پخش کننده داشته باشد و اینها فیلم را در میان اعضای آکادمی معرفی کند. فیلم «محمد رسول الله» را حتی کسی برای تماشا به ما نرساند!
نیک نژاد درخصوص موفقیت فیلم «فروشنده» در اسکار گفت: خوشحالم که فیلم های آقای فرهادی با معرفی خوب پخش کننده اش در اروپا و آمریکا به خوبی دیده می شود. اما امسال فیلم «سکوت» مارتین اسکورسیزی را ندیدند و فیلم «لالا لند» را از کارگردان جوان دیدند. لذا اینکه این کارگردان اسم دارند دلیلی بر موفقیت آن نمی شود، علت اصلی در تلاش پخش کننده است. شما نمی توانید فیلمی را بدون پدر و مادر برای اسکار انتخاب کنید. ثانیا در تمام کشورهای دیگر نیروهای متخصصی وجود دارند که براساس جامعه شناختی دقیقی که نسبت به مردم آمریکا دارند تصمیم می گیرند کدام فیلم شان را به نمایندگی برای اسکار انتخاب کنند. بدون تحقیقات درباره کارکرد آن فیلم در جامعه آمریکا یا اروپا نمی توان انتخاب درستی داشت.
سیاسی ترین اسکار تاریخ
نیک نژاد گفت: اسکار امسال تحت تاثیر رویدادهای سیاسی بود و این عیب نیست. برای آنکه نهایتا یک چیز می ماند؛ اسم کارگردان ایرانی، نام مملکت ما و زبان فارسی که برافراشته شد. اولا به این مسئله توجه کنیم و بعد بنشینیم تحلیل دقیق کنیم. تمام کسانی که در آکادمی اسکار رای می دهند، هنرمند هستند و طبیعتا رای هنرمندان با توده های مردم متفاوت است. در یک سال گذشته جامعه آمریکا به دوقطبی تبدیل شد. برای هنرمندان و طبقه بالا آزادی اندیشه و برای مردم عادی نان مهم بود. ترامپ حرفهایی را زد که مورد علایق توده های مردم بود. مردمی که رویای آمریکایی را از دست می دهند. چون اقتصاد د دوران اوباما بد شد. اوباما هم وارث سیاست های جنگ طلبانه جورج بوش بود. به همین دلیل کسی مثل ترامپ از این موقعیت استفاده می کند و نگاه توده های مردم را به خود جلب می کند. امروز بسیاری در آمریکا بن غذا می گیرند.
جایزه به «لالا لند» برای تعدیل جوایز سیاسی اسکار امسال بود
وی ادامه داد: شما نمی توانید اتفاقات اسکار امسال و هنرمندان اسکاری را منفک از جامعه بدانید و تحلیل کنید. امروز چپ ها (اسکاری ها) به همراه طبقه ثروتمند در مقابل مردم ایستاده اند. درباره فیلم «مهتاب» نگاه حمایتی به دگرباش ها و مسئله نژاد پرستی و سیاه پوست ها سبب جایزه شد. اما برای تعدیل آن موضع سیاسی و توجه به نگاه و انتخاب مردم، مجبوراند جوایز حداکثری را در کنار آن به فیلم «لالا لند» دهند. شما به عنوان یک گروه فیلمساز باید تماشاگر خود را حفظ کنید. اما در عین حال می بینید بخاطر نگاه های نژاد پرستی 3 سیاه پوست برنده می شوند و این برای نخستین بار در طی همه سال ها رخ می دهد!
وی ادامه داد: اعضای آکادمی اسکار امسال بدون آنکه به آنها دستوری داده شود یا تقلبی شود به این نتیجه می رسند که سیاست از هنر مهمتر است و جوایز آن بصورت کاملا خودجوش تا به این حد سیاسی می شود. این اتفاق در اسکار نمونه نداشته و آن هم به این دلیل است که هیچگاه جامعه آمریکایی به این حد دوقطبی نشده است!
«فروشنده» در میان دو پیش بینی رقیب اصلی اسکار نبود
این عضو آکادمی درخصوص پیش بینی اش از جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گفت: دو فیلم بودند که همه ما فکر می کردیم رقابت اصلی را در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان خواهند داشت. یکی فیلم سوئدی «مردی به نام او» و یک فیلم آلمانی «تونی اردمن». درباره فیلم مستند سوری «کلاه سفیدها» که بکلی و قطعی می توان گفت این جایزه سیاسی بود. اساسا فیلم به لحاظ تکنیکی اشکالات متعدد داشت. اما به هرحال سالی را از سر گذراندیم که به شدت سیاسی بود و این جوانب به اسکار نیز کشیده شد.
ما چه کردیم؟!
وی درخصوص سابقه اسکار در اهدای جوایز سیاسی گفت: درباره جایزه ای که آن سال به فیلم «آرگو» دادند، باید دید فضای حاکم بر جامعه آن زمان چگونه است. «آرگو» از نقطه نظر مردم فیلم خوبی بود. آنها «آرگو» را به عنوان فیلمی که ما رفتیم و آمریکایی ها را نجات دادیم نگاه می کنند، نه به عنوان فیلمی که به لحاظ تکنیکی و هنری موفق عمل کرده است. اما ما چه زمانی آمدیم درباره «دفاع مقدس»، فیلمی بسازیم که هیجان مردم ایران را درباره سرباز و نیروی ایرانی به غلیان بیاورد و به او احساس افتخار به سرباز وطنش را برای این دفاع بدهد، ساخته ایم و به آن جایزه داده ایم؟!
وی نهایتا گفت: امروز اسکار و تمام جشنواره های دیگر آمادگی این را پیدا کرده اند که با کشوری روبرو شوند که مستقل است و به لحاظ محتوایی و تکنیکی می تواند در دنیا بدرخشد.
«هفت» در ادامه با حضور حضور جواد طوسی و طهماسب صلح جو، منتقدان سینما به نقد فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی پرداخت.
برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی هر هفته جمعه شب ها روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.
دریافت کننده: معصومه رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501

کد خبر: 738081

وب گردی

وب گردی