سرمایه انسانی مهم‌ترین محور تعاملات بین‌المللی ایران است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دیدار وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی گفت: ایران، نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده را به عنوان اساسی‌ترین سرمایه خود می‌شناسد و با 5 میلیون دانشجو به عنوان چهارمین کشور تربیت کننده فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی، از بزرگ‌ترین دارندگان سرمایه‌ انسانی جهان به شمار می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار دارمین ناسوتیون وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، سرمایه انسانی کشورمان را محور تازه تعامل کشورمان در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی جهان، چهارمین دارنده منابع گازی و سوم منابع نفتی از کشورهای صاحب منابع نفتی و گازی عظیم و در نگاه جهانی شناخته شده است؛ اما امروزه ایران، نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده را به عنوان اساسی‌ترین سرمایه خود می‌شناسد و با 5 میلیون دانشجو به عنوان چهارمین کشور تربیت کننده فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی، از بزرگ‌ترین دارندگان سرمایه‌ انسانی جهان به شمار می‌رود.
ستاری با اشاره به بستر مساعد همکاری میان ایران و اندونزی بر اساس اشتراکات دو کشور گفت: با توجه به این‌که هر دو کشور مسلمان هستند، پیشینه اشتراکات آن‌ها عمیق و همکاری آن‌ها دارای سابقه‌ای طولانی است ، اما میزان همکاری‌های فی‌مابین کافی و البته راضی کننده نیست و با توجه وجود اشتراکات میان دو کشور، زمینه توسعه این همکاری‌ها وجود دارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، تعامل شرکت‌های فناور دو کشور را یکی از زمینه‌های همکاری برشمرد و گفت: در حال حاضر فعالیت بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های گوناگون فناوری، و 40 پارک علم و فناوری شکل نوینی از اقتصاد را در این کشور به نمایش گذاشته است که جایگزین شیوه پیشین اقتصاد خواهد شد.
استارت‌آپ‌های فناور، حوزه دیگر بود که رییس بنیاد ملی نخبگان از آن به عنوان زمینه مناسب توسعه همکاری یاد کرد و گفت: کسب و کارهای نوپا در این ایران با شیب فوق‌العاده بالایی در حال رشد هستند و به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به دنبال توسعه آن و آماده همکاری در هر حوزه‌ای هستیم.
وی افزود: پیش‌تر در حوزه هوافضا میان دو کشور همکاری‌هایی آغاز شد که آمادگی داریم برای به نتیجه رسیدن همکاری‌ها در این حوزه گفت و گوها را ادامه دهیم.


ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پژوهشی
ستاری، به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای تامین سرمایه پژوهش‌های علمی و فناوری مشترک به عنوان راهی برای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه میان دوکشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضربا کشورهای منطقه همچون چین، بلاروس، روسیه و مجارستان صندوق های مشترک به منظور تامین مالی پژوهش‌های مشترک و پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی در دست انجام داریم و آمادگی تشکیل این صندوق مشترک میان ایران و اندونزی وجود دارد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، از مساعد بودن فضا برای همکاری در حوزه نفتی ایران اشاره کرد و گفت: بعد از برجام میزان تولیدات نفتی و صادرات آن به میزان بیش از 2برابر افزایش یافته است و این در حالی‌ست که با رونق اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش تکیه اقتصاد به درآمدهای نفتی تاکم‌تر از 20 درصد، ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری‌های فناورانه در حوزه‌های گوناگون از جمله نفت، گاز و پتروشیمی همچون دیگر حوزه‌های فناوری ایجاد شده است.


توانمندی ایران در تامین و صادرات دارو
ستاری، توانمندی کشورمان در تولید داروها از جمله فرآورده‌های نوترکیب را یکی دیگر از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی برشمرد و گفت: ایران در حال حاضر با تکیه به دانش فنی بومی و توانمندی علمی دانشمندان خود بیش از 98 درصد از داروهای مورد نیاز خود را تولید می‌کند و ضمن صادرات این داروها به روسیه و برخی دیگر کشورهای منطقه، از توانمندی لازم برای همکاری‌های مشترک در این حوزه مانند ایجاد خطوط تولید، کارخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشترک و نیز صادرات دانش فنی برخوردار است.
وی همچنین این حوزه فناوری راهبردی را یکی از حوزه‌های توانمند کشورمان نام برد و گفت: فناوری سلول‌های بنیادی جزو حوزه‌هایی است که ایران برنامه‌های جدی دارد که این برنامه‌ها، پیش‌نیازهای لازم برای تحول اقتصادی و رسیدن به اقتصادی دانش‌محور و مبتنی بر نوآوری را فراهم می‌کنند.
وی با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه فناوری نانو به عنوان یکی از سرآمدان جهانی این حوزه گفت: فعالیت بیش از 300 شرکت دانش‌بنیان نانوفناور با عرضه محصولات مبتنی بر نانوفناوری با برنامه‌ریزی راهبردی و آموزش پایه‌ای در ایران محقق شده است تا جایی‌که اکنون ایران ضمن صادرات محصولات نانوفناوری، رتبه ششم جهانی از حیث تولید مقالات علمی را به خود اختصاص داده است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تسهیل‌گری و ایجاد محیط مساعد برای کار پژوهشی و کسب و کار فناورانه را رسالت اصلی دولت‌ها در قبال پژوهشگران و فعالان حوزه فناوری دانست و گفت: ممکن است بتوان با پول دولت مقاله چاپ کرد، اما این مقاله در ورود به بازار و تبدیل شدن به یک محصول تجاری موفق نخواهد بود، بنابراین دولت‌ها صرفا می‌بایست در فراهم ساختن محیط مناسب کسب و کار و پژوهش تلاش کنند.


وجود زمینه همکاری در حوزه نفت و انرژی
در ادامه این نشست، وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی سفر به ایران را در امتداد دیدار ریس جمهوری اندونزی و رییس جمهوری کشورمان و در راستای توسعه تعاملات در حوزه‌های انرژی، علمی، فناوری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: پیشرفت‌ علمی و فناوری به عنوان موتور محرک اقتصادی کشورهای خواهان توسعه، بیش از پیش حائز اهمیت شده است و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم با یک تعامل سازنده از پیشرفت‌های گوناگون ایران در ابعاد علمی، فناوری و در قالب یک کارگروه همکاری مشترک بهره ببریم.
وی افزود: کارگروه همکاری علم وفناوری ایران و اندونزی، طی 6ماهه نخست سال جاری میلادی زمینه‌های گوناگون همکاری در حوزه‌های فناوری نانو، زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی، دارویی، شرکت‌ها و پارک‌های فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهد و چارچوب همکاری را تعریف می‌کند.
ناسوتیون، همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای صورت گرفته در حوزه بانکی، انرژی و نفت از آمادگی اندونزی برای همکاری در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی، انرژ‌های نو و تجدیدپذیر و اقتصادی خبر داد و گفت: اندونزی مایل به دریافت تجربیات و استفاده از ظرفیت همکاری با ایران دراین حوزه ها است .
معاون وزیر انرژی اندونزی همچنین با اشاره به همکاری با ایران در گسترش میادین نفتی و خرید نفت از ایران گفت: برای توسعه میادین نفتی و خرید نفت از ایران آمادگی داریم و از شرکت‌های فناور ایران برای حضور در اندونزی و مشارکت در ساخت پالایشگاه نفتی دعوت می‌کنیم.
وی افزود: اندونزی اکنون بالغ بر یک میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که پس از نهایی شدن آزمایش‌های نفت خام ایران در پالایشگاه‌های اندونزی، امکان افزایش این میزان واردات وجود دارد.

خبرنگار و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 738096

وب گردی

وب گردی