بیماری های ریوی هفتمین عامل مرگ و میر در کشور

​دکتر حریرچی گفت: روند فزاینده شیوع بیماری های ریوی را تنها با برنامه ریزی درست، اقدام هماهنگ و مشترک می توان کنترل کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه، بیماریهای مزمن انسدادی ریه یکی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر جهان در سالیان اخیر بوده است، گفت: 5 درصد از کل موارد مرگ و میر در دنیا به این بیماری مربوط است و سالانه 3 میلیون نفر در کشورهای جهان به این دلیل فوت می کنند که 90 درصد این موارد مرگ ومیر در کشورهای با درآمد کم یا متوسط است.
وی در ادامه افزود: بیماری های مزمن تنفسی هم اکنون چهارمین علت مرگ و میر درکل کشورهای جهان هستند و طبق پیش بینی علمی در سال 2020 میلادی (یعنی سه سال دیگر ) سومین علت مرگ و میر در دنیا خواهند بود.
معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از لحاظ سالهای از دست رفته عمر به دلیل مرگ و یا زندگی با ناتوانی، این گروه از بیماری ها پنجمین عامل سالهای از دست رفتن عمر مردم به صورت جهانی به شمار می روند.
به گفته دکتر حریرچی، مهمترین عامل ابتلا به بیماریهای مزمن انسدادی ریوی مصرف دخانیات است که افراد مصرف کننده و افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان و غیره هستند را شامل می شود. عوامل مهم دیگر شامل آلودگی هوای محیط، آلودگی هوای داخل فضاهای بسته شامل خانگی و شغلی است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، در کشور ما ییماریهای مزمن انسدادی ریه هفتمین عامل مرگ و میر و ششمین عامل سالهای از دست رفتن عمر به شمار می روند، گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که 25 سال پیش این نوع بیماریها شانزدهمین عامل مرگ و میر و نوزدهمین عامل سالهای از دست رفتن عمر در ایران بوده اند و در طی سالهای گذشته با روند فزاینده ای از شیوع این نوع بیماری مواجه بوده ایم.

دکتر حریرچی تصریح کرد: بیماریهای مزمن انسدادی ریوی علاج پذیر نیستند، ولی علائم بیماری و مرگ و میر حاصل از آن قابل کاهش است. وی مهمترین راه مقابله با ییماریهای مزمن انسدادی ریوی پیشگیری از ابتلا به آن ذکر کرد و گفت: اصلی ترین اقدام در این زمینه پرهیز از ابتلا به مصرف سیگار و قلیان و سایر دخانیات و ترک مصرف در مبتلایان می باشد. کاهش آلودگی هوای محیط در شهرهای بزرگ خصوصا و نیز کاهش آلودگی هوا در مناطق در معرض گرد وغبار از اقدامات مهم دیگر در این زمینه هستند.
بر اساس گزارش وبدا، قائم مقام وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه طبق پیش بینی مجامع علمی این نوع بیماریها در کل جهان در حال افزایش هستند. هوشیار باشیم که فقط با برنامه ریزی درست و اقدام هماهنگ و مشترک می توانیم در مقابله با این بیماری مهم موفق باشیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 738121

وب گردی

وب گردی