مشکلات آب و فاضلاب در خوزستان/بار مضاعف ریزگردها برای بهداشت و درمان

وزیر بهداشت گفت: هنوز اعتباری به‌طور ویژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مسأله ریزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است. در این زمینه، صندوق توسعه ملی در مورد ما صدق نمی‌کند و بیشتر به وزارتخانه‌هایی نظیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مربوط است ولی اگر اعتباراتی به ما بدهند، سپاسگزار می‌شویم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه افتتاح طرح‌های درمانی شوشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با افتتاح بخش ان آی سی یو، تخت‌های ویژه برای نوزادان در بیمارستان الهادی(ع) فعال شد و فوق تخصص نوزادان نیز در این بخش در کنار متخصصان کودکان مشغول به ارائه خدمت شد. در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) نیز بخش سی تی اسکن افتتاح شد و همچنین بخش MRI این بیمارستان در حال آماده شدن است و تا سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در جریان افتتاح طرح‌های امروز و بازدید از بیمارستان‌ها، مردم مشکلات بیمارستان گتوند را گفتند که باید جلسه‌ای در این زمینه برگزار و این مشکلات را بررسی کنیم. همچنین باید ببینیم چه کارهایی برای ارتقای دانشکده علوم پزشکی شوشتر باید انجام دهیم.

هاشمی گفت: با توجه به اینکه در قالب طرح تحول سلامت کارهای بسیاری انجام شده، اما همان طور که قبلا گفتم واقعیت این است که خوزستان نیاز به توجه ویژه دارد و با همه جای ایران متفاوت است. دستگاهی مانند وزارت بهداشت نیز باید این اقدامات را انجام دهد. ما در این زمینه از دولت و بعد از آن هم از بنیاد مستضعفان که انصافا کمک کرد، سپاسگزار هستیم. با وجود اینکه بنیاد مستضعفان در حوزه وزرات بهداشت وظیفه مستقیمی ندارند اما چون مولود انقلاب هستند، انتظار می‌رود که در رسیدگی به محرومین و مستضعفان به‌ویژه مردم خوزستان که برای کشور و انقلاب از همه چیز خود مایه گذاشتند، کمک کنند.

وی بیان کرد: شرکت ملی نفت تاکنون کمک‌هایی به ما کرده است و انتظار می‌رود که بعد از این نیز گام‌های بسیار مؤثرتری بردارد و در حوزه بهداشت و درمان ما را همراهی کند.

وزیر بهداشت گفت: بخشی از بیماری‌ها طبیعی و بخشی از بیماری‌ها نیز ناشی از اقدامات بشر و دستکاری‌ها در طبیعت و آلودگی‌های موجود است. در وهله اول شرط عقل این است که از این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. ما حتی الامکان این موضوع را پیگیری کردیم و در بحث درمان هم باید مرهمی بر درد مردم باشیم. در خوزستان، در حوزه بهداشت و درمان به خوبی کار شده است اما هنوز با استانداردها خیلی فاصله داریم.

هاشمی، مشکل فاضلاب را در خوزستان مسأله مهمی دانست و اظهار کرد: حتی متأسفانه در شهری مثل خرمشهر که دو بار ساخته شده و پس از جنگ هم از نو ساخته شده است، این مشکل وجود دارد. مردم در کل خوزستان هم در بحث آب و هم در بحث فاضلاب مشکل دارند که این مسائل در کار ما دخالت دارد. ریزگردها هم که مصیبتی برای زندگی روزمره مردم شده، بار بیماری ایجاد کرده که این بار به حوزه بهداشت و درمان بر می‌گردد.

وی با اشاره به بروز بیماری‌های تنفسی بعد از اولین بارش‌های پاییزی در سال‌های اخیر در خوزستان تصریح کرد: در خوزستان پس از بارش‌ها، شیوع وسیع بیماری‌های تنفسی و آسم را داشتیم که خوشبختانه توجه به علم و تجربه بین‌المللی به ما کمک کرد و با هرس گیاهان کنوکارپوس، شیوع بالای ۱۰۰ هزار نفری کاهش یافت و به چند هزار نفر در سال جاری رسید. امیدواریم که سال آینده نیز این رقم کمتر از امسال شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در خوزستان هنوز هم در حوزه بهداشت و درمان با استانداردها فاصله بسیاری داریم، عنوان کرد: تلاش ما این است که در اعتبارات استانی سالانه و در نیروهای انسانی و تخصصی، بیشترین اعتبارات و سهم را به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و استان‌های مرزی نظیر ایلام و خراسان جنوبی اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به نیروهای بومی این مناطق اختصاص داده‌ایم. در خوزستان سالانه بیش از ۱۰۰ نفر دانشجوی بومی در رشته‌های پزشکی پذیرش می‌شود که این افراد در آینده پس از فارغ‌التحصیلی، پزشک، داروساز، فوق تخصص و متخصص خواهند شد. همچنین پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در خوزستان وجود دارد و باید به این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها کمک کنیم تا بتوانند رشد کنند، اما واقعیت این است که این کار نیازمند اعتبار است و با شعار دادن امکان پذیر نیست.

هاشمی افزود: امیدواریم هم دولت و هم نمایندگان مجلس کمک کنند تا بتوانیم اعتبار لازم را در این زمینه تخصیص دهیم. نهایت تلاش من این بوده و هست که بتوانیم حتی از اعتبارات دیگر نقاط بزنیم و به خوزستان کمک کنیم. استاندار خوزستان نیز در این زمینه کمک می‌کند و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ طرح بهداشتی با مشارکت استانداری و وزارت بهداشت در خوزستان در حال اجرا است. با این وجود باز هم می‌گوییم که در خوزستان با استانداردها همچنان فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شوشتر باید آموزشی دیده شود، گفت: باید کمک کنند تا اگر این بیمارستان کمبودهایی دارد، جبران شود. همچنین باید به تعداد دانشکده‌های علوم پزشکی شوشتر افزوده شود تا این دانشکده استعداد تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی را پیدا کند. افتتاح طرح‌های امروز نظیر دانشکده پیراپزشکی نیز مقدمه‌ای برای همین کار است. راه‌اندازی بخش اورولوژی بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) نیز در برنامه است.

وزیر بهداشت با اشاره به مراحل لازم جهت تبدیل دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه بیان کرد: این موضوع باید در شورای گسترش مورد بررسی قرار گیرد و دانشکده علوم پزشکی باید حد نصاب‌های امتیازات را به دست آورد تا به دانشگاه تبدیل شود.

هاشمی با اشاره به بیمارستان تخصصی تنفسی در حال ساخت اهواز گفت: بنا بود یک بیمارستان تنفسی در خوزستان احداث شود که بیمارستان شرکت فولاد در حال خریداری است و آماده سازی و تکمیل آن یک سال طول می‌کشد و تلاش خواهیم کرد این وعده را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز اعتباری به‌طور ویژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مسأله ریزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی هم در مورد ما صدق نمی‌کند و بیشتر به وزارتخانه‌هایی نظیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مربوط است. اگر اعتباراتی به ما بدهند، سپاسگزار می‌شویم اما چشمداشتی هم به این موضوع نداریم و شاید اگر اعتبارات این صندوق برای ایجاد اشتغال برای جوانان خوزستانی هزینه شود بهتر باشد. ما سعی می‌کنیم عقب نمانیم و فکر می‌کنم که مردم تا الان چندان از ما ناراضی نیستند. البته ناراضی هستند اما شدت این نارضایتی زیاد نیست و احساس کرده‌اند که ما در تلاش هستیم تا در کنار آن‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، هاشمی همچنین در آیین افتتاح پروژه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شوشتر نیز با بیان اینکه خدمت به مردم خوزستان از افتخارات همه مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم است، اظهار کرد: از نگاه منصفانه دوستان و بزرگواران سپاسگزاریم. دولت‌ها دارای نقاط ضعف و قدرت هستند. توجه به نقاط قوت، موجب تشویق دولت می‌شود و تذکر نسبت به اشکالات و ایرادات دولت با صدای آرام نیز به دولت کمک می‌کند تا اشکالات خود را اصلاح کند و جز این هم انتظاری نیست. نه کسی از نقص باید ناراحت شود و نه خدمات باید نادیده گرفته شود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: قدرشناسی یکی از صفات خوبی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است و این صفت، بسیار موثر و کمک کننده است. متاسفانه سال‌هاست که از این صفت بویژه در تریبون‌ها کمتر استفاده می‌کنیم و بخشی از این موضوع تقصیر سیاست و سیاست زدگی است. یعنی فکر می‌کنیم باید عیب و ایراد هر فردی که جزو عشیره و دار و دسته ما بود را نادیده بگیریم و در غیر این صورت تنها عیب و ایرادهای افراد را ببینیم و آنها را چندین برابر بزرگتر کنیم. این اخلاق و رفتار اسلامی نیست و منجر به لجبازی می‌شود؛ به گونه‌ای که آن فردی که دارای ایراد و اشکال است، این نقص‌ها را نمی‌پذیرد و آن فردی که می‌تواند خوبی‌ها را ببیند و تقدیر کند نیز چشم بر این خوبی‌ها می‌بندد.

هاشمی با بیان اینکه دولت در خوزستان تلاش کرده و تلاش می کند که بر مشکلات فائق آید، گفت: البته مدیریت نیز هم در سطح ملی و هم در سطح استانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیار خرسندیم که استاندار خوزستان با وقت شبانه‌روزی که گذاشتند، این افتخار را نصیب دولت کردند که اعتماد مردم را در سراسر استان جلب کنند. طبق گفته نماینده شوشتر، آقای شریعتی در این مدت کوتاه هفت مرتبه به شوشتر سفر کرده است. مردم همین را می‌خواهند. انتظار مردم عزیز ایران و به ویژه مردم خوزستان این است که دیده شوند و باور کنند که همه مسئولان در حال تلاش هستند.

وی با بیان اینکه محدودیت منابع مالی، از محدودیت‌های هر دولتی از جمله دولت یازدهم است، اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که بی‌سابقه بود. به گونه‌ای که فروش نفت روزانه 900 هزار بشکه بود و به حداقل رسیده بود. خوشبختانه اکنون روزانه 2.5 برابر این رقم را می‌فروشیم. در آن زمان تحریم‌های ظالمانه و کمرشکنی نیز علیه ایران وجود داشت که در همه دنیا بی‌سابقه بود و دولت با این مسائل درگیر شد و تصور می‌کرد که مذاکرات زودتر از این‌ها به نتیجه برسد نه اینکه مذاکرات 30 ماه به طول انجامد.

وزیر بهداشت ادامه داد: یک بدشانسی مهم‌تر دولت در این زمان، این بود که قیمت بشکه‌های نفت که به فروش می‌رساند، از 120 دلار به 25 دلار کاهش یافت و طبیعی بود که همه تعهداتی که دولت داشت بر زمین باقی بماند و همه نگران وضعیت حقوق و اداره کشور بودند. در این شرایط عوامل طبیعی هم مزید بر علت بود؛ یک روز سیل، یک روز زلزله، یک روز پدیده ریزگردها و ... را در کشور داشتیم و بالاخره بحث مدیریت را نیز به چنین شرایطی باید اضافه کرد، نقض‌های خودمان را باید بپذیریم. تمام این موارد و مسائل موجب شد که دولت در تنگناهای شدیدی قرار گیرد.

هاشمی بیان کرد: البته بخشی از توقعات طبیعی هستند. اما از حق نگذریم که دولت مخالفانی قوی دارد و برخی از این مخالفان نیز تریبون و رسانه‌های قوی در اختیار دارند و دیگر این منصفانه نیست که توقعات را آنقدر افزایش دهیم که کل نظام آسیب ببیند. بالاخره دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. توقع زیاد ایجاد کردن در حوزه های مختلف بدون اینکه امکانش وجود داشته باشد، انصاف و مردانگی نیست و از اخلاق به دور است. بالاخره ما کشوری در منطقه خاورمیانه هستیم. همسایه‌های ما در شرق افغانستان و پاکستان و در غرب کشور عراق است، نه سوییس است و نه فرانسه و نه دیگر کشورهای اروپایی. ما در چنین منطقه ای هستیم و معلوم است که به چه میزان درآمد داریم و توقعی که می‌خواهیم ایجاد کنیم باید متناسب با داشته‌های ما باشد.

وی افزود: من به شهری می‌روم و دوستان عزیزی که هستند همه توقع تامین دستگاه سی تی اسکن دارند و دستگاه سی تی استکن را که تامین می‌کنیم این بار دستگاه MIR و بعد متخصص و فوق تخصص می‌خواهند. البته حق شهرستان شوشتر است که دستگاه MIR داشته باشد، اما باید قبول کنیم که ایران، کشور دارایی نیست و سهم ما از داشته‌هایمان همین است که می‌بینیم. اگر 230 یا 240 هزار میلیارد درآمد داریم، حدود 200 میلیارد آن صرف هزینه‌های جاری و عمدتا در بخش‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و حقوق و امثال آن می‌شود و چیزی به تولید نمی‌رسد و هر چقدر هم که توقع بیشتر ایجاد کنیم، طبیعی است که در بخش خدمات، چیزی به اشتغال نمی‌رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور خود در سوسنگرد در جریان سفر به خوزستان بیان کرد: در سوسنگرد نیز نرخ بیکاری، بسیار بالا است و قطعا مهم‌ترین مشکل سوسنگرد، مانند شوشتر، بحث اشتغال است. اگر توقعات فرزندان شما با درآمدی که دارید، فاصله زیادی داشته باشد، هیچکس در خانواده راضی نیست و آرامش ندارد. بسیار بد است که در جامعه، مردم طوری بار بیایند یا رسانه‌ها به نحوی عمل کنند یا مسئولانی که به نوعی افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند، طوری رفتار کنند که مردم همیشه فکر کنند، کشورشان عقب است و همیشه فکر کنند که حق‌شان خورده شود و با مدینه فاضله‌ای که در تصور دارند، فاصله بسیار زیادی دارند.

وی افزود: طبیعتا چنین جامعه‌ای شاداب نیست و لذت نمی‌برد، زیرا در خیال سیر می‌کند و گمان می‌کند آنچه دارد بسیار کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. بنابراین ببینیم که یک نفر از چنین جامعه‌ای می‌گذرد و دائم در خیال و تصور این هستند که زندگی بهتری باید داشتند.

هاشمی اضافه کرد: صمیمانه از خیرین شوشتر سپاسگزاریم و از این شهرستان غیر از این هم انتظار نمی‌رود. فکر می‌کنم اگر ما درست رفتار کنیم، زمینه حضور خیرین بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد. امیدوارم بیمارستان شوشتر که بعد از هشت سال وقفه که وزارت راه و شهرسازی مجددا در حال فعال‌سازی پروژه آن است، با سرعت قابل قبولی آغاز به کار کند. ما هم به این بیمارستان کمک خواهیم کرد و از استاندار هم خواهش می‌کنیم کمک کند. شاید بتوان در تعداد تخت‌های این بیمارستان، فضاهای آموزشی و پروژه‌های نیمه تمام آن تجدید نظر کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امید است با تکمیل پروژه ها، بیمارستان الهادی شوشتر به بیمارستان تخصصی کودکان و بانوان تبدیل شود. همانطور که گفتم چون شکرگذارید، خدا هم افزون تر می کند. حتما باید مشکلات بیمارستان گتوند نیز رفع و کمبودهای این بیمارستان جبران شود. این مساله موجب خواهد شد که بار مراجعه به بیمارستان های شوشتر کمتر شود.

وی در خصوص ارتقای دانشکده علوم پزشکی شوشتر به دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: تبدیل دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی قوانینی دارد. باید سه دانشکده احداث شود و از نظر فضای فیزیکی حداقل های لازم را اخذ کند. اما توصیه من به این دانشکده این است که تا می تواند، در بخش آموزشی از دانشگاه جندی شاپور فاصله نگیرد، زیرا این دانشگاه، منبعی است که صاحب تجربه ای با قدمت بیش از یک قرن است و فاصله گرفتن از این دانشگاه موجب رشد نارس دانشکده علوم پزشکی شوشتر می‌شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 738127

وب گردی

وب گردی