تنگ هفت‌سین قربانگاه ماهیان طلایی

50 درصد از 80 میلیون ماهی قرمز تولیدی در سال تلف می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سبزینه ، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال به‌تدریج شاهد عرضه و فروش ملزومات سفره هفت‌سین هستیم سفره‌ای که ماهیان قرمز کوچک عضو لاینفک آن هستند؛ البته فارغ از فروش این ماهیان با نرخ‌های اغلب نامتناسب نحوه نگهداری و تلفات بالای این عضو کوچک خانواده کپور ماهیان و همچنین نگرانی از انتقال بیماری‌ها موضوعی است که در چند سال اخیر توجه بسیاری از کارشناسان و دوستداران محیط زیست را نیز به خود جلب کرده است. میزان تولید ماهیان قرمز که معمولا تولید آن‌ها در مزارع پرورش ماهی در فصول بهار و تابستان آغاز شده و تا در اسفندماه آماده عرضه در سفره‌های عید هستند بیش از 80 میلیون قطعه در سال است که بر اساس آمار ارائه شده به سبب نگهداری نامناسب تلفاتی بیش از 50 درصدی را نیز درپی دارد.

در همین خصوص، محمدحسن الهی، کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات، با اشاره به بازار شب عید ماهیان قرمز و شرایط پرورش این ماهیان، گفت: مولدان ماهی قرمز معمولا در استخرهای خاکی و بتونی پرورش و تکثیر می‌شوند و در همان محل تخم‌ریزی می‌کنند و پس از خروج لار در همان مکان پرورش می‌یابند.

کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات در ادامه بیان داشت: ماهیان قرمز از خانواده کپور ماهیان هستند و با همان روش نیز تکثیر می‌شوند.

الهی در ادامه با اشاره به میزان تولید سالانه ماهیان قرمز گفت: میزان تولید سالانه ماهی قرمز در سال حدود 70 تا 80 میلیون است که استان‌های اصفهان، کاشان، گیلان، قم و مازندران فعال‌تر در پرورش این نوع ماهیان هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: فصل بهار و تابستان زمان تکثیر ماهیان قرمز است. همچنین این ماهیان در فصل‌های پاییز و زمستان نگهداری و پرورش داده می‌شوند و حدود 20روز مانده به ایام نوروز مزارع و استخرهای پرورش ماهی به عرضه و توزیع این ماهیان به‌صورت عمده در سطح شهر اقدام می‌کنند. نرخ این ماهیان (معمولی) به‌صورت تک یا دانه‌ای 500 تومان و قیمت گلدفیش‌ها نیز از 5 تا 15هزار تومان است که معمولا اصلاح نژاد شده هستند.

کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات با توجه به تلفات ماهیان قرمز گفت: در صورتی که ماهیان قرمز با استفاده از تجهیزات مانند پمپ آب و دستگاه اکسیژن‌ساز و نیز در محل‌های بهداشتی و معتبر نگهداری شوند و استرس به ماهیان منتقل نشود تلفات کاهش می‌یابد و می‌توانند 7 تا 8 سال زنده بمانند؛ ولی در صورتی که تجهیزات مذکور استفاده نشود شاهد تلفات بالایی خواهیم بود.

الهی در ادامه با توجه بیماری‌های ماهیان با ماهیان دیگر بیان داشت: برخلاف آنچه در اذهان شکل گرفته، ماهیان برای انسان خطری نداشته و فقط در موارد بسیار معدودی ممکن است باعث حساسیت پوستی در انسان شود که بهتر است برای جلوگیری از این مساله آب این ماهیان را به‌وسیله دستکش‌های یک‌بار مصرف پاک‌سازی کنند.

وی در رابطه با شرایط نگهداری ماهیان قرمز گفت: برای نگهداری ماهیان قرمز، آکواریوم بهتر از تنگ است و تغذیه این ماهیان نیز کنسانتره‌ها هستند؛ ولی در تنگ به‌دلیل کاهش اکسیژن و همچنین فضای کم برای تحرک و هضم غذا و نیز کثیف شدن آب بهتر است از تغذیه ماهیان خودداری شود. ماهی قرمز عمدتا به علت نگهدارى در ظروف نامناسب، تغذیه نادرست و عدم توجه به عوامل آب، شامل دمای آب، میزان اکسیژن آب، اسیدیته آب، آمونیاک که سمی‌‌ترین ترکیب موجود در آب بوده از متابولیسم بدن ماهی حاصل می‌شود و همچنین نیتریت‌ها (که بعد از آمونیاک سمی‌ترین ترکیب آب است) و همچنین میزان کم آب در ظرف معمولا تلف می‌شوند

کارشناس گروه ماهیان زینتی سازمان شیلات در ادامه با اشاره مازاد ماهیان قرمز گفت: ماهیانی که در مدت ایام نوروز فروخته نشوند دوباره به استخرهای نگهداری بازگردانده و نگهداری می‌شوند.

ماهیان قرمز، ‌میهمان شب عید

در ادامه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، درباره میزان تولید و پرورش ماهیان قرمز گفت: از میزان تولید این ماهیان به‌دلیل زینتی بودن آنان و همچنین به‌دلیل آن که صرفا در ایام خاصی مورد توجه هستند آماری در دست نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در ادامه با اشاره به صادرات یا واردات ماهیان قرمز گفت: در زمینه ماهیان قرمز نه صادراتی انجام می‌شود و نه وارداتی، چون در تمام سال مشغول پرورش و تکثیر این ماهیان هستند و نیازی به واردات نیست.

یوسف‌خانی با اشاره به میزان تلفات ماهیان قرمز عنوان داشت: میزان تلفات این ماهیان زیاد است، به‌طوری‌که می‌توان از تلفات 50 درصدی این ماهیان از زمانی که در بین عمده‌فروشان در سطح شهر توزیع می‌شوند خبر داد.

وی با توجه به قیمت ماهیان قرمز گفت: قیمت ماهیان قرمز بستگی به سایز و مدل آن‌ها متفاوت است که رنج قیمت آن‌ها بین 500 تا 2000تومان در خرده‌فروشی‌ها است و در عمده‌فروشی‌ها نیز به دلیل تلفات بالا 300 تومان است. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در ادامه افزود: خاستگاه این ماهیان سرد آبی ژاپن بوده و بعد از آن در کشور تکثیر و پرورش یافته و حتی اصلاح نژاد شده‌اند و عمده پرورش آن‌ها در استان کاشان است.

وی در ادامه بیان داشت: ماهی قرمز به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز ملقب است و توصیه می‌شود ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی قرمز از فروشندگانی که ماهی‌ها را به‌صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی، از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب نگهداری می‌کنند، خودداری کرد.

یوسف‌خانی در ادامه گفت: ماهی قرمز باید، دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه‌های پنبه مانند در اطراف دهان، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی بدن دارند، از ماهی که به‌صورت انفرادی در گوشه‌ای از ظرف بوده یا بقیه ماهیان نیست خودداری شود و لبه باله‌ها نباید خورده و ساییده شده باشد، چشم‌ها نباید به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه بیرون زده باشد و پولک‌های (فلس‌های) ماهی قرمز نیز نباید ریخته باشد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 738140

وب گردی

وب گردی