ایجاد تعادل میان فروشنده و خریدار راهکار مناسب گسترش کسب و کار اینترنتی

یک کارشناس آی تی متخصص در حوزه کسب و کار، قانون گذاری به منظور ایجاد تعادل میان فروشنده و خریدار را راهکار مناسب برای گسترش کسب و کار الکترونیک دانست.

کاوه منگلی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره مزایای گسترش کسب و کار اینترنتی اظهار کرد: کسب و کار اینترنتی نسل جدید بازار برای نسل سوم جامعه است که سبب توسعه فروش کالاهای موجود در بازار می شود و به نوعی افزایش حجم بازار را برعهده دارد. اینترنت تنها بخش کوچکی از این حجم گسترده کسب و کار الکترونیکی است. در کسب و کار الکترونیک دایره وسعت کار به قدری گسترده می شود که موضوع اینترنت و فروش اینترنتی به عنوان یک سرفصل کوچک مورد توجه قرار می گیرد.

وی در ادامه در خصوص چگونگی توسعه این کسب و کار در ایران گفت: در حال حاضر قرار نیست که ما این نوع کسب و کار را اختراع کنیم چرا که در گذشته کشورهای دیگر اینکار را به خوبی انجام داده اند. اکنون بهترین راهکار برای ما این است که از کشورهای دیگر روند اینکار را الگو برداری کنیم.

کارشناس آی تی و کسب وکار الکترونیک اضافه کرد: کارفرمایان ما می توانند به سادگی با الگو برداری از افراد موفق در این حوزه، هزینه های ایجاد کار را به شدت کاهش دهند؛ همچنین اگر کسب و کار الکترونیک در ایران برمبنای نحوه استفاده از این کار و فرهنگ مردم جامعه با ایجاد سیستمی متناسب با چهارچوب اصلی جامعه نهادینه شود ، خریدار، فروشنده و حتی دولت نیز به عنوان ضلع سوم یک تجارت از مزایایش بهره مند می شوند چراکه بیشتر تداخل های موجود در این زمینه از عدم تطابق فرهنگ کسب و کار با فرهنگ مردم جامعه ناشی می شود.

کاوه درخصوص مزایای قانون گذاری در فضای الکترونیک تصریح کرد: هر فضای جدید به قانون های جدیدی نیاز دارد؛ کسب و کار الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که دولت، خریدار و فروشنده در این نوع کسب و کار مزایایی را بدست می آورند، وظایفی را نیز بر عهده دارند؛ دولت به عنوان سازو کار بالادستی و همچنین نقش حاکمیتی، وظیفه دارد با قانون گذاری برای این نوع کسب و کارها تعادل میان فروشنده و خریدار را بوجود آورد.

وی راهکار صحیح کارآمدتر شدن این نوع کسب و کار را ایجاد صنف های تخصصی دانست و گفت: بی شک برای اینکار صنف های تخصصی باید شکل بگیرد تا بتوانند این مجموعه ها را کارآمد تر کند؛صنف های تخصصی نقش بزرگی در از بین بردن تعارض های میان خریدار و فروشنده دارند؛قش دولت دراصل بوجود آوردن این کار وساز و ایجاد تعادل میان مزایای خریدار و فروشنده است. با اطمینان می گویم که وقتی تعرض میان فروشنده و خریدار از بین برود، نه تنها کارفرما بلکه دولت نیز از روند کار و سود دهی راضی و به دنبال آن مردم نیز از مزایای ایننوع کسب و کار و پرداخت هزینه کمتر بهره مند می شوند.

کارشناس آی تی و کسب و کار الکترونیک در خصوص رابطه کسب و کار الکترونیک و کاهش بیکاری یادآور شد: فضای الکترونیک بی شک هزینه های ایجاد کار را کاهش داده اما شغل و مشاغل تعریف دیگری جدا از این نوع کار دارد، اگرکار در فضای بازار ایجاد نشود،کار الکترونیک هم نمی تواند معضل ییکاری را برطرف کند. کسب و کار الکترونیک ظرفیت برای ایجاد کار را می تواند جابه جا کند اما ایجاد شغل ، ساز و کار متفاوتی دارد.

کاوه ادامه داد: در کشور زمینه رقابت باید برای این فعالیت شکل بگیرد و بحث الکترونیک به عنوان یک مزیت برای کارفرما می تواند مطرح شود. فرض کنید کارفرمایی خدمات بهتر و کاملتری را به خریدارانش ارائه کند در این صورت سود بیشتری نیز به دست می آورد. در نهایت به نظرم کسب و کار اینترنتی در کاهش بیکاری بی تاثیر نیست اما اگر بخواهیم به عنوان یک عامل اصلی مستقل به این موضوع نگاه کنیم به عنوان یک عامل کارآفرین نمی توان توجه کرد.

وی درپایان ضمن اشاره به بی مرز بودن تجارت خاطر نشان کرد: در حوزه کسب و کار اینترنتی توان تجارت با سایر کشورها را داریم؛ وقتی گفته می شود تجارت بی مرز است یعنی با برداشتن مرزها، به سادگی می توانیم مزیت رقابتی را افزایش دهیم. مزیت رقابتی در هر حوزه و مکانی یک شکل خاصی دارد، اما در کل اینکار نیازمند استراتژی و چشم انداز کلی است.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402/601

کد خبر: 738198

وب گردی

وب گردی