"فارن افرز" به دولت آمریکا: تا دیر نشده، میانه‌روهای ایران را تقویت کنید

نشریه فارن افرز نوشت تنها فایده انتقاد از برجام و تقابل با ایران، قدرتمند شدن مخالفان دولت روحانی است.

به گزارش ایسکانیوز، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، نشریه "فارن افرز" (متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا) در مطلبی با عنوان "پیش از آنکه دیر شود میانه‌روها را در ایران تقویت کنید" نوشت: از نوامبر سال گذشته میلادی که "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، روابط ایران و آمریکا دستخوش تنش شد. ایران طی ماه گذشته در پاسخ به لفاظی‌های گاه و بیگاه دولت جدید آمریکا و اخطار "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید درخصوص انجام آزمایش‌های موشکی از سوی تهران، واکنش‌های تندی از خود نشان داد اما در عین حال خویشتن‌داری خود را نیز حفظ کرد. اما اکنون انتخاب ژنرال مک‌مستر به جای مایکل فلین این فرصت را در اختیار دولت ترامپ قرار داده است تا در خصوص رویکرد خود در قبال ایران تجدیدنظر کند.

فارن افرز در ادامه نوشت: درحالی که کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است، هدف دولت آمریکا باید این باشد که از تشدید خصومت با ایران جلوگیری کند؛ مگر اینکه به دنبال جنگ با این کشور باشد که این مسئله هم هیچ نفعی برای واشنگتن به همراه نخواهد داشت و درست مانند تقابلی که امروز بین آمریکا و ایران بوجود آمده است، تنها باعث تقویت مخالفان دولت روحانی خواهد شد.

فارن افرز در ادامه این گزارش با اشاره به مفید بودن توافق هسته‌ای ایران برای آمریکا نوشت: اینکه آمریکا امروز در چنین موضعی قرار گرفته بسیار ناامیدکننده است بخصوص با توجه به اینکه تیم سیاست‌گذاری اوباما توانسته بود از طریق مذاکرات هسته‌ای به پیشرفت قابل توجهی دست یابد و ایران هم به این توافق پایبند بود. شاید این توافق ایراداتی داشت اما نتیجه‌بخش بود. ایران به استثنای نقض های کوچکی که مرتکب شده بود، در بیشتر موارد به این توافق پایبند بود. حتی زمانی هم که آژانس بین المللی انرژی اتمی اشتباهات ایران را تذکر داد، تهران به سرعت اشتباهات خود را اصلاح کرد.

فارن افرز در ادامه ادعا کرد: توافق هسته ای ایران علاوه بر اینکه از درگیری نظامی واشنگتن و تهران – که برای هر دو طرف هزینه‌بر بود – جلوگیری کرد، مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شد و به تهران هم در رهایی از تحریم‌ها کمک کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: برخی از حامیان توافق هسته ای ایران از جمله "بنیامین رودز"، معاون مشاور امنیت ملی اوباما و تعدادی از مقامات ارشد سابق این کشور امیدوار بودند این توافق بتواند ایران را تشویق کند ارتباط بهتری با غرب داشته باشد. اما این موضوع هرگز در توافق اولیه به صورت آشکار نشان داده نشد. به همین منظور، غرب باید تلاش کند که میانه‌روهای ایران را تقویت و مخالفان دولت روحانی را تضعیف کند. غرب باید از این اشتباه که ایران را به عنوان یک نظام متحد در نظر بگیرد بپرهیزد و باید بداند که هر رفتاری که از جانب این کشور صورت می‌گیرد الزاما مورد تایید همگان نیست. این بدان معناست که وقتی "نیروهای میانه‌رو" سعی دارند تلاش خود را نشان دهند باید لفاظی‌های "نیروهای تندرو" را نادیده گرفت.

نشریه فارن افرز در پایان نوشت: هم اکنون که تنها کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است، غرب به سرعت در حال از دست دادن زمان است. دولت دونالد ترامپ در حال حاضر سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که به نفع مخالفان دولت روحانی است. به عنوان مثال، "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی سابق و "استیو بنن" استراتژیست ارشد ترامپ قصد داشتند "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهند که این مسئله می‌توانست به تشدید تنش‌ها میان دو طرف منجر شود. در داخل کنگره هم افرادی هستند که سعی دارند بخاطر آزمایش موشکی ایران، تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال کنند. اگر دولت ترامپ همچنان این شیوه را در پیش بگیرد، این امر می‌تواند در آستانه انتخابات ایران هم باعث تقویت مخالفان روحانی شود و هم انگیزه کافی را برای نقض توافق هسته‌ای در اختیار آنها قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738211

وب گردی

وب گردی