ریابکوف: مسکو هرگونه انحراف در مذاکرات برای تغییر حکومت سوریه را غیرقابل قبول خواند

معاون وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: متاسفانه نیروهایی وجود دارند که ترجیح می دهند، گفت وگوها در باره پایان بحران سوریه را به موضوع تغییر حکومت قانونی این کشور بکشانند که از نظر ما قابل قبول نیست.

به گزارش ایسکانیوز، ریابکوف در باره ابعاد مختلف مذاکرات سوری-سوری گفت: همکاری و ابتکار مسکو، تهران و آنکارا که منجر به برگزاری مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان شد، اوضاع سوریه را بهبود بخشید.

خبرگزاری روسیا سگودنیا روز شنبه به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه نوشت: قصد نداریم روند مذاکرات آستانه در باره سوریه را در مقابل مذاکرات ژنو که اخیرا ازسر گرفته شده است، قرار دهیم.
ریابکوف با بیان اینکه در شکل گیری و آغاز مذاکرات آستانه موفق شدیم، اظهار کرد: فکر می کنم، همه می پذیرند که با شرکای ایرانی و ترک نشست هایی را برگزار کردیم و در وهله اول هم امکان تقویت آتش بس در سوریه فراهم شد و اکنون وضعیت در مناطق مختلفی از این کشور بهبود قابل توجهی یافته است.
معاون وزارت خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که مسکو از طرف های مختلف سوری برای بحث و گفت وگو در باره قانون اساسی جدید سوریه دعوت می کند و وارد مسائل مربوط به تغییر حکومت این کشور نمی شود.
ریابکوف گفت: طرف روسی بحث در باره مسائل مهم سوریه مربوط به قانون اساسی این کشور را در اولویت می داند.
نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.

300/302

کد خبر: 738241

وب گردی

وب گردی