بازدید مسجد جامعی  از آسایشگاه کهریزک و پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تئاتر معلولان/عکس

عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح روز جمعه با حضور در آسایشگاه کهریزک از بخش‌های این مرکز دیدن کرد.

به گزارش ایسکانیوز صبح روز جمعه احمد مسجدجامعی، هشتاد و نهمین تهرانگردی خود را به دلیل تقارن با ایام شهادت حضرت زهرا (س) به موضوع زنان اختصاص داد. او در ابتدای تهرانگردی خود به آسایشگاه کهریزک رفت و از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد. عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید با بیان اینکه این آسایشگاه در محله قدیمی کهریزک که زمین‌های متعلق به فخرالدوله مادر امینی نخست وزیر پهلوی بود ایجاد شد، گفت: در ابتدا این مرکز با 2 الی 3 اتاق شروع به کار کرد اما رفته رفته این مرکز توسعه پیدا کرد.

او با اشاره به اینکه به گفته مسئولان آسایشگاه، کار ساخت چنین آسایشگاهی در سال 1351 زده شده و هفت سال بعد نیز، 200 تختخواب آماده پذیرایی از بی خانه مانان شد، افزود: در حال حاضر 1750 نفر در 24 بخش بستری هستند و این در حالی است که معلولان جسمی و حرکتی، سالمندان و به تازگی نیز بیماران مبتلا به ام اس که دچار معلولیت شده‌اند در این آسایشگاه نگهداری می‌شوند.

مسجد جامعی ادامه داد: کهریزک حامی محیط زیست است؛ به گونه‌ای که عمده تولیدات مددجویان با اقلام بازیافتی بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جامعه ایران به سمت پیری پیش می‌رود و قطعا در سال‌های آتی شاهد افزایش تعداد سالمندان در ایران خواهیم بود اظهار کرد: باید پیش بینی بلند مدتی در سطح ملی ایجاد شود تا از لحاظ علمی و عملی بتوانیم این جمعیت سالمند را پوشش دهیم.

او با بیان اینکه لازم است در نظام آموزشی‌مان توجه ویژه‌ای به سالمندان داشته باشیم، تصریح کرد: باید پزشک و پرستار این گروه سنی آموزش داده شوند و این مهم به عنوان یکی از چشم اندازهای آینده در دستور کار قرار گیرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه و پس از دیدار با هنرمندی که در زمینه تئاتر معلولان فعالیت داشته و جوایز زیادی را کسب کرده بود، با بیان اینکه قبلا تئاتر و موسیقی ویژه معلولان وجود داشت و معلولان می‌توانستند در این تئاترها بازی کنند، تاکید کرد: معلولان آثار هنری خوبی از خود بر جای گذاشتند و حتی اگر بشود باید یک سینما مخصوص معلولان مناسب سازی و تجهیز شود تا این افراد زندگی خود را به خوبی ادامه دهند نه اینکه تنها نفس بکشند.

مسجدجامعی با بیان اینکه باید بر مساله تئاتر معلولان توجه زیادی کرد، گفت: ارتباط حداکثری معلولان با فرهنگ و هنر آنها را به زندگی نزدیک می‌کند و هرچقدر که آنها در حوزه هنری فعال‌تر باشند، بهتر می‌توانند زندگی خود را سپری کنند.

او با بیان اینکه جامعه بدون مهربانی شکل نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: حتی باید مرکز تئاتر ویژه معلولان شکل بگیرد تا این افراد بتوانند زندگی کنند. چرا که ما در بازدید از بخش‌های این آسایشگاه با معلولان هنرمندی آشنا شدیم که در بخش‌های متعدد هنری توانایی زیادی داشتند اما برای معرفی خودشان تنها به تئاترهایشان اشاره می‌کردند و این نشان می‌دهد که تئاتر و موسیقی میان این افراد از جایگاه بالایی برخوردار است.

در ادامه حسن احمدی مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک نیز با بیان اینکه ما معتقدیم یک سالمند در وهله اول باید در خانه‌اش و در کنار خانواده زندگی کند اضافه کرد: اگر این مهم محقق نشد، سالمند می‌تواند به صورت روزانه به مرکز مراجعه کرده و در گام‌های بعدی به بستری سالمندان فکر می‌کنیم.

او با بیان اینکه ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که سالمندان از خانواده‌هایشان جدا نشوند گفت: 300 خانواده تحت پوشش آسایشگاه کهریزک هستند که این آسایشگاه ضمن آنکه روزانه پزشک بر بالین سالمند آنها می‌فرستند از نظر درمانی و حتی غذایی خانواده را یاری می‌کنیم.

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی سالمند تحت مراقبت‌های روزانه کهریزک قرار دارند، عنوان کرد: این افراد عمدتا نیاز به گفت‌وگو دارند و با حضور روزانه‌شان در کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر 1750 معلول و سالمند در کهریزک زندگی می‌کنند تصریح کرد: باید مراقبت‌های در منزل افزایش پیدا کند و از سال آتی در مرکز علمی کاربردی این آموزش‌ها شکل می‌گیرد.

او همچنین درمورد زوجین معلول نیز تاکید کرد: 54 واحد مسکونی در سرای احسان ایجاد شده است که زوج‌های معلول و یا افرادی که می‌خواهند در یک سوئیت زندگی کنند، در آنجا نگهداری می‌شوند. در حال حاضر 24 زوج معلول پس از ازدواج در خانه‌های مناسب‌سازی شده سرای احسان زندگی می‌کنند.

گفتنی است در ابتدای برنامه احمد مسجد جامعی و تیم تهرانگردی بر سر مزار محمدرضا حکیم‌زاده موسس و اشرف قندهاری رئیس هیات مدیره آسایشگاه کهریزک حضور پیدا کردند و با قرائت فاتحه‌ای یاد آنها را گرامی داشتند.

پای صحبت‌های آتش‌نشانان

اما با توجه به اینکه چهل روز از حادثه تلخ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و شهادت تعدادی از ماموران آتش‌نشان در این حادثه گذشته بود، عضو شورای اسلامی شهر تهران، به ایستگاه آتش‌نشانی در چهارراه پارک‌وی رفت و ضمن عرض تسلیت به جامعه آتش‌نشانی، پای درد و دل تعدادی از آنها نشست. در این گفت‌وگوی حدود یک ساعته، مسجد جامعی از تلاش و زحمات این قشر تشکر و قدردانی کرد. ماموران این ایستگاه نیز با بیان مشکلات کاری خود، از عضو شورای اسلامی شهر تهران در خواست کردند تا مساله محسوب شدن آتش‌نشانی به عنوان مشاغل سخت، در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته و این مساله را پیگیری کند. مسجد جامعی نیز از پیگیری مطالبات آتش‌نشانان و خواسته‌هایشان در شورای شهر تهران خبر داد.

دیدار با بانوان هنرمند

مقصد بعدی تهرانگردان منزل فاطمه پناهیان‌پور هنرمند رشته نگارگری و تذهیب و هنر قرآنی بود. مسجد جامعی درباره این هنرمند اذعان کرد: خانم پناهیان‌پور سبکی منحصر به فرد را در هنر خود دارد و کار تذهیب قرآنی را انجام داده است که به تعداد سوره‌های آن «بسم‌الله»‌های متفاوتی در آن طراحی کرده است. برای مثال برای سوره نوح، بسم‌الله با کشتی نوح است. طراحی سنتی به شیوه جدید، از هنرهای این بانوی هنرمند است.

مسجد جامعی در پایان گفت: در عالم اسلام هنر تذهیب ایرانی، تنها رشته‌ای است که مجاز است روی قرآن کار شود.

تهرانگردان در ادامه به دیدار سارا میرنظامی از طراحان فرش ایران و همسر مصطفی آقامیری هنرمند تذهیب کار رفتند. در این دیدار میرنظامی با بیان اینکه 28 سال سابقه کار داشته و بیش از 2 هزار طراحی از خود به جای گذاشته است، افزود: اخیرا انجمنی شروع به کار کرده که در مراحل اولیه فعالیت آن هستیم. بهترین طراحان اصفهان، مشهد، کاشان و تبریز نیز با ما همکاری می کنند.

او در ادامه عنوان کرد: تنها صنعتی که صد در صد سود دارد و دولت‌ها توجهی به آن ندارند، فرش است. بافنده‌ها و ضرب آهنگ خاص دستشان را از یاد برده‌ایم. روز به روز کشور فقیر می‌شود؛ در حالی‌که فرش صنعت صد در صد سودزا است.

این هنرمند با انتقاد از وضعیت موجود در این حوزه، تصریح کرد: فرش در فرهنگ نهادینه شده و نیروی کار خوبی را جذب می‌کند و سرمایه و ارزآوری می‌کند و باید توجه‌ ویژه‌ای به آن داشت.

احمد مسجد جامعی پس از دیدار با زینت السادات عارفی، هنرمند سوزن دوز، به بهانه درگذشت مرحومه اشرف قندهاری به منزل او رفت و با خانواده و بازماندگان او دیدار و گفت‌وگو کرد. عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره این شخصیت بیان کرد:‌ او دارای آثار تاثیرگذار و ماندگاری بود و کارهایی که او انجام داده برای خانواده نیست بلکه برای همه ما است.

او با اشاره به حضور در آسایشگاه کهریزک، تصریح کرد: طبق گفته خانواده خانم قندهاری، آخرین گفت‌وگویی که او داشته مربوط به همان دیدار چند هفته پیش ما بود که فیلمی از آن تهیه شده و در اختیار خانواده قرار گرفته است.

برنامه پایانی این تهرانگردی که تا پاسی از شب ادامه داشت، دیدار با عذرا عقیقی بخشایشی، بانوی هنرمند خوشنویس بود. مسجد جامعی با حضور در کارگاه این هنرمند، از آثار آن بازدید و دقایقی را به گفت‌وگو نشست.

خبرنگار و منتشر کننده: زهره حاجیان

700700

کد خبر: 738254

وب گردی

وب گردی