95سال تلخ سینمای ایران/ سالی که عباس کیارستمی درگذشت

سال 95 هنرمندان زیادی در عرصه تئاتر و سینما دار فانی را وداع گفتند که تعدادی از آنها از هنرمندان شناخته شده و بین المللی ایران هستند. در این میان درگذشت عباس کیارستمی و داوود رشیدی جامعه هنر و فرهنگ ایران را در غمی بزرگ فرو برد.

به گزارش ایسکانیوز، سال 95 در عرصه سینما و تئاتر هنرمندان بزرگی دار فانی را وداع گفتند که مرگ آنها برای جامعه هنری ایران بسیار تکان دهنده بود، درگذشت عباس کیارستمی در تیرماه امسال بسیار غیرمنتظره بود و باعث شد تا بسیاری را نسبت به سیستم درمان و پزشکی ایران حساس کند.

عباس کیارستمی، پس از تحمل یک دوره بیماری، 14 تیرماه 95 در پاریس درگذشت. عبّاس کیارستمی ۱ تیر ۱۳۱۹ در تهران چشم به جهان گشود، او کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین شاعر و نقاش ایرانی بود. او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید، و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده است. کیارستمی تنها فیلمساز ایرانی است که نخل طلای جشنواره کن را برای فیلم «طعم گیلاس» به دست آورده است.

درگذشت داوود رشیدی هم که از بازیگران عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است، اهالی هنر را در سوگ فرو برد، این بازیگر با سابقه 5 شهریور دارفانی را وداع گفت. رشیدی ۲۵ تیر ۱۳۱۲در تهران به دنیا آمد، او بیشتر با نقش‌هایی مانند «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال «هزاردستان» و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلم «فرار از تله» ساخته جلال مقدم شناخته می‌شود. داوود رشیدی همراهِ جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.
دنیا فنی زاده، از عروسک گردان های شناخته شده ایرانی است که عمده شهرت او به دلیل حضورش در برنامه تلویزیونی «کلاه قرمزی» است، این عروسک گردان فقید، سال ها با عروسک گردانی شخصیت «کلاه قرمزی» لحظات به یاد ماندنی را برای خانواده های ایرانی به ارمغان آورد. او ۲۶ آبان ۱۳۴۶به دنیا آمد و ۸ دی ۱۳۹۵ در 49 سالگی درگذشت.
سال 95، پیشکسوتان زیادی در عرصه سینما و تئاتر دار فانی را وداع کردند که محمدعلی باختر یکی از آنها است، او بازیگر قدیمی سینما بود که 18 خرداد ماه در سن 70 سالگی روی در نقاب خاک کشید.

اصغر بیچاره، عکاس و بازیگر سینما و تئاتر است که 22 خرداد ماه در لس آنجلس درگذشت او در زمان مرگ 89 ساله بود. ثریا حکمت، بازیگر سینما تلویزیون 20 فروردین روی در نقاب خاک کشید بو در زمان مرگ 63 ساله بود. کاظم افرندنیا، بازیگر، سینما و تلویزیون، 9 بهمن در 71 سالگی درگذشت. جمشید ارجمند، منتقد سینما 23 تیرماه در 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.
در میان درگذشتگان سینما و تئاتر که سال 95 دار فانی را وداع گفتند، هنرمندان جوانی هم بودند که با مرگ زود این عرصه را ترک کردند؛​حسن جوهرچی، بازیگر سینما و تلویزیون 15 بهمن درگذشت، او در سن 48 سالگی دار فانی را وداع گفت. نیما طباطبایی، مستند ساز، 28 آذرماه، حسن علیزاده، فیلم ساز و منتقد سینما، 16 بهمن درگذشت، او در سن 39 سالگی روی در نقاب خاک کشید.

بهمن زرین‌پور، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما 17 تیرماه، محمد زرین دست،‌ 7 آذرماه، مهدی سماکار، از پیشکسوتان و استادان انیمیشن ایران 29 دی ماه دار فانی را وداع گفت. محسن سیف، منتقد سینما 14 آبان، پرویز شاهین خو، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ۱۶ مرداد روی در نقاب خاک کشید.
در ادامه آماری از هنرمندان عرصه تئاتر و سینما که در سال 95 دار فانی را وداع گفتند، می خوانید؛ محمدرضا غیاث‌آبادی، بازیگر تلویزیون، 16 فرروردین، علیرضا قومی، چهره‌پرداز و کار در جلوه‌های ویژه، 30 آبان. فرید کشن فلاح، گریمور پیشکسوت تئا‌تر و سینما، درگذشت 14 اردیبهشت، احمد مسروری، فیلمبردار سینمای ایران درگذشت 19 دی ماه، ملیحه نیکجومند، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، درگذشت 17 تیرماه، کاظم فریبرزی، طراح دکور و صحنه درگذشت 11 اسفند، مهین کسمایی، دوبلور درگذشت 12 اسفند، فرامرز رسولی، صدابردار پیشکسوت سینما، درگذشت 4 آبان، مهدی سماکار، از فعالان عرصه انیمیشن، درگذشت 29 دی، ناصر جعفری، پیشکسوت عرصه هنر و تئاتر اردبیل، درگذشت 8 آبان، رکن‌الدین خسروی، نویسنده ، کارگردان تئاتر و مترجم ایرانی، درگذشت 26 دی، جابر عناصری، شاهنامه‌پژوه، ایران‌شناس و تعزیه‌شناس ایرانی، درگذشت 28 فروردین، سعید کشن فلاح، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه هنر و بازیگر، درگذشت 24 مهر، سیدرضا کمال علوی، هنرمند پیشکسوت تئاتر مشهد، درگذشت 16 مهر، محمد علی مهیمنی، پیشکسوت تئاتر، درگذشت 21 آذر، جعفر والی، کارگردان تئاتر، بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس، درگذشت 27 آذرماه.
خبرنگار: معصومه رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501

کد خبر: 738278

وب گردی

وب گردی