بهشتی‌پور: اردوغان خواهان نوعی نظام سیاسی به سبک آمریکاست

یک تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است رجب طیب اردوغان خواهان نوعی تغییرات در سیستم حکمرانی به شیوه نظام سیاسی آمریکاست. اما برای دریافت آگاهی کافی نسبت به کارآمدی آن باید صبور بود.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تلاش های دولت ترکیه برای تغییر قانون اساسی این کشور با اشاره به پیشینه تغییر قانون اساسی در ترکیه گفت: از 1980 که در ترکیه کودتا شد تاکنون قانون اساسی آن دستخوش تغییراتی بوده است.

این کارشناس در ادامه بیان داشت: مدتی رئیس‌جمهوری پارلمانی را انتخاب کردند، بعد ریاست جمهوری را به صورت انتخابات مردمی برگزار کردند و اختیارات نخست وزیر بیش از انتخابات رئیس جمهور شد. اخیرا هم آقای اردوغان تصمیم گرفته است که سیستم را به شیوه یک دموکراسی آمریکایی تغییر دهد و قدرت را به رئیس‌جمهور منتقل کند.

وی درباره تغییرات نظام قانونی پیشنهادی رجب طیب اردوغان تصریح کرد: با اینکه دوره ریاست جمهوری ترکیه 6 سال است، قدرتی که در اختیار آقای اردوغان قرار خواهد گرفت متفاوت و بیش از پیش خواهد بود. قدرت انحلال پارلمان، نیروهای مسلح، تعیین نیروهای امنیتی و تشکیل شورای امنیت ترکیه همه توسط شخص رئیس جمهور ترکیه انجام خواهد گرفت و زیرمجموعه این مقام خواهند بود.

بهشتی‌پور درباره مخالفان رفراندوم قانون اساسی ترکیه اظهار داشت: مخالفین به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای با شخص آقای اردوغان مخالفند و ادامه حضور او در قدرت به عنوان رئیس جمهور را نگران کننده می‌دانند.

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: دسته دیگر نیز معتقدند تکیه بر نظام ریاست جمهوری منجر به ایجاد یک دیکتاتوری با عنوان جمهوریت خواهد شد و امکان ایجاد دموکراسی را در کل از میان می‌برد.

وی ضمن اشاره به برگزاری رفراندوم بهار آتی گفت: این اصلاحات به دست پارلمان ترکیه نیز رسیده است و منجر به ایجاد مناقشاتی شده است. این تجربه تازه‌ای برای ترکیه خواهد بود و به نظر می‌رسد مردم این کشور نیز به اصلاحات مد نظر اردوغان در قانون اساسی رای مثبت دهند.

بهشتی‌پور ضمن بیان عدم اطمینان نسبت به کارآمدی دموکراتیک این اصلاحات اظهار داشت: باید دید آیا این اصلاحات منجر به ایجاد نوعی نئوعثمانی در این کشور خواهد شد یا ترکیه به سمت کاهش تنش‌ها و مشکلات خود پیش خواهد رفت و با استفاده از این سیستم خواهد توانست به ثبات بیشتری دست یابد.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738303

وب گردی

وب گردی