تنها دستاورد نشست ژنو از زبان رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه

رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو اعلام کرد، اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در این مذاکرات مساله مبارزه با تروریسم بود و تنها مساله نهایی شده در این نشست توافق بر سر دستورکار مذاکرات سوریه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، بشار جعفری، رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات ژنو چهار که پس از روزها مذاکره به پایان رسید در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: همانگونه که اعلام شد ما در این مذاکرات برای ازسرگیری مذاکراتی جدی و با میانجی‌گری سازمان ملل با هیئت‌های مشارکت کننده به توافق رسیدیم. مسائلی که در این مذاکرات مطرح شد بیشتر به صورت گذرا و سطحی بود. درباره مساله انتخابات اصلا بحثی نشد چون این مساله به قانون اساسی مربوط است اما مهمترین مساله‌ای که درباره آن بحث شد مساله مبارزه با تروریسم بود.

جعفری همچنین عنوان داشت: ما در این نشست‌ها درباره تدوین دستورکاری روش‌مند و عقلانی که همخوانی با منافع ملت سوریه داشته باشد توافق کردیم و باید بگویم تنها دستاورد نهایی این مذاکرات توافق درباره دستورکار مذاکرات بود. ما به دی‌میستورا هم اطلاع دادیم که با دستورکار مذاکرات موافقیم. اما برخی تغییرات در دستورکار پیشنهادی دی‌میستورا که شامل ۱۲ بند است، وارد کردیم. این سند می‌تواند یک اصل و یا اساس روند مذاکرات سوریه باشد.

رئیس هیئت دولت سوریه در مذاکرات ژنو با تاکید بر اینکه تمرکز اصلی مذاکرات بر حل سیاسی بحران در سوریه بود، خاطرنشان کرد: استفان دی‌میستورا با قطعنامه سازمان ملل مخالفت کرده است چراکه وی برخلاف آنچه خواسته شده بود گروه‌های مختلف مخالفان را در یک هیئت واحد گردآوری نکرده بود. برای ما مناسب آن است که طرف مقابل شریکی ملی باشد نه شریک عربستان یا اسرائیل، قطر، ترکیه و دیگر کشورها. ما می‌خواهیم با یک هیئت واحد مذاکره کنیم.

جعفری درباره قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل نیز گفت: به دی‌میستورا هم گفتیم زمان تعیین شده در این قطعنامه باید مورد احترام همه گروه‌ها قرار می‌گرفت اما برخی گروه‌ها قبل از ژنو این قطعنامه را نقض کرده‌اند.

جعفری همچنین با انتقاد از هیئت مخالفان تحت حمایت ریاض گفت: مخالفان نه تنها حرفه‌ای نبودند بلکه عملکردشان سیاسی نبود و با درج مساله مبارزه با تروریسم در دستورکار مذاکرات موافق نبودند. این گروه‌ها نه تنها ملی گرا نیستند بلکه به عقیده من نمی‌توان آنها را جزء مخالفان به حساب آورد.

به گزارش ایسنا وی اظهار داشت:‌ هرگز اجازه نخواهیم داد خلأ قانون اساسی یا آشوبی رخ دهد. کسی که تعامل با بند مبارزه با تروریسم را رد کند از نظر ما یا تروریسم است یا وابسته به یکی از ناظران تروریسم است.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738373

وب گردی

وب گردی