مخالفت مجلس اعیان انگلیس با پرداخت هر هزینه ای بابت برگزیت به بروکسل

نمایندگان مجلس اعیان انگلیس در گزارشی از «ترزا می» نخست وزیر انگلیس خواسته اند، هزینه ای بابت تسویه حساب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به بروکسل که به گفته آنها فاقد مبنای قانونی است، نپردازد.

به گزارش ایسکانیوز، مجلس اعیان در این گزارش که روز شنبه منتشر شد، تاکید دارد که انگلیس در چارچوب قوانین بین المللی و در صورتی که تا پایان مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق نرسد موظف به پرداخت هزینه موسوم به «طلاق» نیست.
نمایندگان مجلس اعیان با این حال هشدار داده اند که طرح این مساله ممکن است چشم انداز مذاکرات برگزیت را تحت الشعاع قرار دهد.
میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد کمیسیون اروپا در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کرده است که لندن در صورت برگزیت با یک پرداخت 50 میلیارد پوندی مواجه خواهد شد.
'بارنیه' تایید کرده است که انگلیس بایستی این مبلغ را که در اولویت مذاکرات بروکسل با لندن خواهد بود، پرداخت کند و این مساله به 'ترزا می' نیز هشدار داده‌ شده است .
به گزارش منابع انگلیسی، مبلغ یاد شده شامل تعهد انگلیس به پرداخت سهمیه‌اش از بودجه اتحادیه اروپا تا سال 2020 میلادی و نیز ضمانت مربوط به وام‌ها و نیز بدهی‌های مربوط به حقوق بازنشستگی اتباع انگلیسی است که برای اتحادیه اروپا کار می‌کنند، است.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز اخیرا در نشست پارلمان بلژیک در بروکسل عنوان کرد که هزینه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) برای انگلیس سنگین خواهد بود.
وی با اشاره به اقساطی که اتحادیه اروپا از لندن بابت سهم انگلیس برای تامین بودجه آینده این اتحادیه مطالبه خواهد کرد، گفت :«انگلیس این را باید بداند، آنها این را می دانند که تخفیفی در کار نخواهد بود. لندن باید به تعهدات قبلی خود پایبند باشد. بنابراین، اگر بخواهیم کمی عوامانه حرف بزنیم باید بگوییم مجبورند هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کنند.»
در همین حال اسکای نیوز روز شنبه در گزارشی در این خصوص گفت: هرچند انتظار می رود که «ترزا می» این درخواست بروکسل را رد کند اما 'دیوید دیویس' وزیر برگزیت در این باره به طور صریح اظهار نظری نکرده است.
این شبکه خبری افزود: دیویس در پاسخ به سئوال خبرنگاری در جریان سفر اخیرش به دانمارک، گفته بود: ما کشوری هستیم که به قانون احترام گذاشته و وظایفمان را انجام می دهیم.
اسکای نیوز به نقل از وی افزود: اما به نظر ما این مساله بایستی در کنار سایر موضوعات، نظیر دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا و مسائلی که منجر به توافق ما و اتحادیه اروپا خواهد شد، بررسی شود.
'ایوان راجرز' سفیر پیشین انگلیس در اتحادیه اروپا پیش از این هشدار داده بود لندن در صورت خروج از این اتحادیه با پرداخت 60 میلیارد یورویی مواجه خواهد شد.
راجرز که در اواسط دی‌ماه گذشته به‌ طور ناگهانی از پستش در اتحادیه اروپا استعفا داد، در جریان حضورش در کمیته فرا حزبی ' رسیدگی اروپایی' به اعضای این کمیته گفت: بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا که مذاکرات مربوط به آن می‌تواند تا اوایل دهه 2020 میلادی طول بکشد، بایستی بیش از 60 میلیارد یورو ( 51 میلیارد پوند) پرداخت کند.
وی بیان داشت که مقامات ارشد اتحادیه اروپا بر این باور هستند که انگلیس توانایی شانه خالی کردن از پرداخت این پول ندارد به خاطر این‌که این هزینه ترک این اتحادیه بدون رسیدن به یک توافق است.
به دنبال رای تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا است را تا اواخر ماه مارس میلادی فعال خواهد کرد.
دولت انگلیس در صدد است تا پیش از انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ماه 'می' 2019، برای خروج از این اتحادیه با رهبران اروپایی به توافق برسد.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738376

وب گردی

وب گردی