موگرینی از اپوزیسیون کوزوو خواست توافقنامه نشانه گذاری مرزی را تصویب کنند

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اپوزیسیون کوزوو خواست توافقنامه نشانه گذاری مرزی با مونته نگرو را به عنوان آخرین شرط باقی مانده تا قبل از امکان سفر بدون روادید شهروندان کوزوویی به منطقه شنگن تصویب کنند.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه واشنگتن پست، موگرینی به عنوان آخرین مرحله سفرش به کشورهای غرب بالکان، امروز شنبه با تعدادی از مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و از آنها به خاطر «موضع سازنده» در کاستن از تنش ها با صربستان در چند وقت گذشته قدردانی کرد.
موگرینی در یک کنفرانس خبری مشترک با «عیسی مصطفی/ Isa Mustafa» نخست وزیر کوزوو گفت: اکنون وقت آن رسیده که برای تصویب این توافق رای گیری شود؛ توافقی که به آزادسازی روادید برای شهروندان کوزوویی منجر خواهد شد.
وی از احزاب سیاسی مخالف دولت خواست منافع سیاسی خود را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر برای پیشبرد کشور در مسیری مسالمت آمیز تلاش کنند.
اپوزیسیون کوزوو تاکنون از رای گیری در پارلمان درباره توافقنامه مرزی با مونته نگرو و توافق دیگری با صربستان که جایگاه صرب ها در کوزوو را تقویت می کند، جلوگیری کرده است. در حالی که نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان با استفاده از گاز اشک آور و پرتاب بطری آب تلاش می کنند مانع تصویب این توافق شوند، حامیانشان در درگیری های خشونت آمیز با پلیس شرکت دارند.
در سه ماه گذشته روابط کزوو و صربستان دچار تنش بوده است. موگرینی ماه گذشته رئیسان جمهوری و نخست وزیران دو طرف را دوبار دربروکسل برای مذاکره با یکدیگر گردهم آورد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که گزینه دیگری به جز مذاکره وجود ندارد.
سفر چهار روزه موگرینی به کشورهای بالکان از مونته نگرو شروع شد و شامل توقف در کشورهای مقدونیه، صربستان، آلبانی و کزوو بوده است. وی در این سفر تلاش کرد به کشورهای این منطقه اطمینان دهد که اتحادیه متبوعش از گسترش آن استقبال می کند.
کشورهای غرب بالکان در مراحل مختلف عضویت در اتحادیه اروپا قرار دارند.
موگرینی در این سفر گفت: این به نفع اتحادیه اروپا و مردم این منطقه است که به طور مداوم و با سرعت کافی به مسیر اتحادیه اروپا ادامه دهید. این اولویت ماست و و ما آن را سرمایه گذاری برای ایجاد ثبات، امنیت و رشد اتحادیه قلمداد می کنیم.
به گزارش ایرنا، اعضا و حامیان جنبش «خودگردان کزوو» که از احزاب مخالف دولت است پیشتر نیز با تجمع در مقابل ساختمان پارلمانی و برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با سیاست دولت برای تصویب توافقنامه نشانه گذاری مرزی بین کوزوو و مونته نگرو نشان داده اند.
کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به «کی فور» برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.
کوزوو در سال 2008 اعلان استقلال کرد و به جز صربستان 114 نفر استقلال این کشور را به رسمیت می شناسند.
بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738379

وب گردی

وب گردی