همایش ملی آب و سازه های هیدرولیکی در واحد دزفول برگزار شد

همایش ملی آب و سازه های هیدرولیکی با حضور پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویانی از سراسر کشور در سالن شیخ مرتضی انصاری واحد دزفول برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این همایش با محوریت آب و محیط زیست، سازه های هیدرولیکی، مباحث نوین در آبیاری و زهکشی، بهروری آب در کشاورزی، آبخیزداری، خشکسالی و هواشناسی، هیدرولوژی و منابع آب های سطحی و زیرزمینی، سازه های انتقال آب و مهندسی رودخانه، همچنین بهره برداری از منابع آب های نامتعارف با حضور 160 پژهشگر از سراسر کشور برگزار شد.

در آئین افتتاحیه این همایش دکتر ناصر سراج خرمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: 97 درصد سیاره زمین را آب تشکیل داده که بخش اعظم آن در دریاها و اقیانوسها واقع شده و 2 درصد آن در مناطق قطبی و یک درصد دیگر نیز در عمق زمین قرار دارد که باید آب های زیرزمینی را برای 7.5 میلیارد نفر مدیریت کرد.
سراج خرمی، مدیریت مصرف آب در جهان را امری دشوار دانست و گفت:60درصد منابع آب زیرزمینی دنیا در 9 کشور و 40 درصد دیگر در سایر کشورهاست و این نشان می دهد 80درصد کشور با مشکل جدی آب روبروست وسالانه نیز بر این میزان افزوده می شود .
وی افزود: افزایش روزافزون جمعیت ،توسعه صنایع و افزایش آلودگی منابع آب شیرین به بحران تبدیل شده بطوری که جنگ آینده دنیا جنگ آب است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با تاکید بر احترام به طبیعت و حفظ منابع آبی گفت: نباید اکوسیستم را از مسیر طبیعی خود خارج کرد تا دچار فاجعه های زیست محیطی چون فاجعه سد گتوند نشویم.

در ادامه آئین افتتاحیه همایش ملی آب و سازه های هیدرولیکی دکترحسین بابازاده گفت: بخش کشاورزی، شهری، صنعت و دیگر بخش ها هرکدام بصورت جزیره ای در خصوص آب برنامه ریزی می کنند و هیچ ارتباطی بین این مولفه ها وجود ندارد در حالی که باید بصورت ملی به این موضوع نگاه کرد و همه جوانب و بخش ها را در تصمیم گیری در خصوص آب در نظر داشت.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر، بحران مدیریت را از دیگر علل بحران در مدیریت منابع آب در کشور دانست و افزود: توسعه ناهمگن مصالح و نادیده گرفتن زیرساخت های شهری مشکلات زیادی برای مناطق پائین دست ایجاد کرده است که باید اصلاح شود.
این محقق افزود: عدم نگاه سیستمی به آب در خوزستان بحران کنونی در خصوص ریزگردها را بوجود آورده است .
بابازاده به بیان وضعیت منابع آب تجدیدپذیر، بحران آب در ایران و چالش های مرتبط پرداخت و گفت:30 درصد منابع آب شیرین از منابع زیرزمینی تامین می شود که تنها 2 درصد آبها مربوط به آب رودخانه هاست لذا باید از حداقل آبی که قابل شرب است و در اختیار ماست به بهترین نحو استفاه کرد.
وی به روند کاهش آب های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و گفت: رشد جمعیت و افزایش مصرف آب به کاهش منابع آبی و آلودگی آب منجر می شود که این موارد در کنار هم ایجاد مشکل می کند.
دکتر علی افروس دبیرهمایش ملی آب و سازه های هیدرولیکی درگفتگو با مرکز خبر روابط عمومی با اعلام اینکه تبادل نظر بین اندیشمندان و محققان کشور هدف اصلی این همایش است گفت: بیش 300 مقاله به دبیرخانه همایش ملی آب در دزفول ارسال شد که 70 مقاله به صورت سخنرانی و 146 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 738391

وب گردی

وب گردی