باید اساس کار انتخاب نمایندگان شورای شهرداشتن برنامه باشد/اقبال نیا:اگردغدغه تان حل مشکلات مردم است به شورا بروید

نشست تخصصی "نقش شورای شهر در اداره شهرها" با حضور "دکتر حسین کمالی" وزیر اسبق کار و دبیرکل و رییس شورای سیاست گذاری حزب اسلامی، دکتر افسانه اقبال نیا رییس سازمان زنان حزب اسلامی کار،سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس و تعداد زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورو اعضای کمپین مبارزه با سرطان در دفتر حزب کار اسلامی برگزار شد .

زهره حاجیان - در این نشست تخصصی دکتر افسانه اقبال‌نیا رئیس سازمان زنان حزب اسلامی کار به حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: حقوق شهروندی رابطه اصولی میان دولت و مردم است یعنی همانگونه که دولت در اجرای حقوق شهروندی بر مردم حق دارد مردم نیز این حق را از دولت خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: شورای سیاستگذاری برنامه‌هایی را تدوین کرده تا افرادی که صلاحیت لازم را دارند به شورای شهر راه یابند و مشکلات مردم را حل کنند.

در ادامه این نشست فاطمه ذوالقدر با اشاره به موضوع بحث در مورد شورای شهر و نقش آن در ساماندهی شهر گفت: باید سهمیه 30 یا 40 درصدی زنان در شورای شهر وجود داشته باشد.

وی در موردمسئله بازنشستگی که در مجلس مطرح شد گفت: تعدادی از زنان به دلیل مشکلات درخواست بازنشستگی پیش از موعد را درخواست کرده بودند و فراکسیون این پیشنهاد را ارائه داد که کارگران زن با 20 سال سابقه کار و 42 سال سن بازنشسته شوند که این مصوبه به شورای نگهبان فرستاده شد و از آنجا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بود و در نهایت شرط سنی 50 سال برای بازنشستگی تعیین شد.

آیا در امور شهری اولویت داریم؟

دکتر حسین کمالی دبیر کل حرب کارگر دراین نشست تخصصی گفت: شرایط امروزه جامعه چندان مطلوب نیست و باید بیشتر تلاش کنیم که وضعیت کنونی تغییر پیدا کند .

وی با اشاره به اینکه تهران شهری همیشه بیدار است گفت: تهران همیشه بیدار است و شما هر زمانی از شب بیرون بروید می بینید که عده ای مشغول کار هستند از طرف دیگر اگر ساعت 6 عصر به بعد به سمت شوش بروید هزاران معتاد و کارتن خواب مرد و زن و کودک را می بینید ودر سطح شهرهزاران زن سر پرست خانوار را مشاهده می کنید که کنار ما زندگی می کنند به این اضافه کنید افزایش طلاق و وجود افراد افسرده ای که در شهر کنارمان هستند.

دکتر کمالی ادامه داد : از هر 4 ازدواج یک طلاق ثبت می شود و هنوز هم در تهران معتادان به سختی زندگی می کنند و مردم و مسئولان آنها را مجرم می دانند و ده ها هزار زندانی زیر سقف این شهر زندگی می کنند و همه اینها به این دلیل است که بیشتر مردم اطلاعات دقیقی از این شرایط ندارند و نمی دانند فردی که از کنارشان می گذرد احتمالا می رود که خودکشی کند چرا که افسرده است و تهران پر از افراد آسیب دیده ای است که زیر همین سقف زندگی می کنند و وقتی می خوابیم از خودمان نمی پرسیم که با وجود این همه بیکار درجامعه خانواده ها چگونه زندگی می کنند .

وزیر اسبق کار گفت: به زعم کارشناسان مردم تهران روی بمب ساعتی نشسته اند و اگر زلزله ای اتفاق بیفتد پیش بینی می شود که 4 میلیون نفر کشته شوند و همه ما از کنار آن به سادگی می گذریم و باید پرسید که آیا در امور شهری اولویت داریم ؟آیا کافی نیست که کارهای نمایشی را تمام کنیم و به کارهای اساسی کشور و شهربپردازیم ؟

دکتر کمالی با اشاره به اینکه پسماندهای تهران بیماری های مختلفی ایجاد می کند گفت:این یک هشدار جدی است اما همه ما از خواب خوشمان می آید و دیر بیدار می شویم مگر یک سال پیش دو زن که کارگاهشان در خیابان جمهوری آتش گرفته بود خود را از پنجره پرت نکردند؟ آن روز دو زن غریبانه کشته شدند و اگر همان روز بیدار شده بودیم شاید حادثه ای به نام پلاسکو اتفاق نمی افتاد.

تاسیسات آتش نشانی بیشتر از 10 طبقه را جواب نمی دهد

وی ادامه داد:در تهران 940 ساختمان وجود دارد که ارتفاع آنها بیشتر از 10 طبقه است و متاسفانه تاسیسات آتش نشانی بیشتر از 10 طبقه را جواب نمی دهد .چرا کسی فکر نمی کند که ممکن است اتفاقی مشابه بیفتد ؟چرا کسی احساس مسئولیت نمی کند ؟چرا مردم را ولی نعمت خود نمی دانند ؟

وی تاکید کرد: یک روز احمدی نژاد گفت دولت خبر خوشی برای مردم داد و می خواهد به همه مردم پول بدهد و کسی نپرسید این که پول خود مردم است و او می خواهد پول مردم را به خودشان بدهد و کسی نگفت که منابع و ذخایر متعلق به مردم است و اموال شخصی دولت نیست و دولت به نمایندگی از مردم فقط آنها را اداره می کند.

دکتر کمالی گفت: مردم برای شهر عوارض می دهند اما شورای شهر و شهرداری گزارشی از هزینه ها و خرج ها ارائه نمی دهد شهرداری و شورای شهر باید به مردم گزارش بدهند اما این اتفاق نمی افتد.

دبیر کل حرب کارگر با اشاره به اینکه می گویند که لوله کشی گاز مشکل دارد و اگر یک انفجار رخ بدهد همه شبکه منفجر می شود گفت: اگر این اتفاق بیفتد چه کسی احساس مسئولیت می کند ؟

باید اساس کار در این دوره انتخابات را به سمت انتخاب برنامه ای سوق دهیم

وی گفت: پیشتر معیار انتخاب افراد برای مجلس یا شورای شهر انقلابی بودن بود بعدها معیار تحصیلات و یا داشتن خانواده شناخته شده بود و این اواخر قیافه و تیپ هم در رای دادن موثر شد اما باید از همه اینها عبور کنیم و به برنامه رای بدهیم نه به افراد . باید به افراد گفت باید اول برنامه بدهید و به اجرای برنامه هایتان متعهد باشید بعد ما به برنامه ها رای می دهیم و باید اساس کار در این دوره انتخابات را به سمت انتخاب برنامه ای سوق دهیم .

دکتر کمالی با اشاره به اینکه نمایندگان باید برای خدمت کردن به میدان بیایند گفت : ما هم باید رفتار مسالمت آمیز را ترویج کنیم و نمایندگان باید بدانند که پس از انتخاب شدن وعده ها و وظایفشان را فراموش نکنند و نگویند نظر مردم مهم نیست و یا من خودم تصمیم می گیرم و...

به گفته وزیر اسبق کار ترورها و انفجارهای اوائل انقلاب بین مردم و مسئولان فاصله انداخت و مسئولان مجبور بودند با اتومبیل های زره پوش تردد کردند و از مردم دور شدند و همین لطمه بزرگی به انقلاب زد.

او تاکید کرد : بیشتر مردم با حقوق خود آشنا نیستند و حتی قانون اساسی را یک بار هم نخوانده اند که ببینند در مورد مردم و زندگی چه نوشته شده است و فکر می کنم این بی تفاوتی و سکوت چیز خوبی نیست و نتیجه اش این است که کسانی که از مسئولیت شانه خالی می کنند و نسبت به جامعه بی تفاوت هستند امور را در دست می گیرند.

در تهران 70 تا 80 درصد آلودگی ها ناشی از حمل و نقل درون شهری و 20 درصد آلودگی صنایع است

در ادامه نشست تخصصی مهندس علیرضا صاحبی کارشناس ارشد برق قدرت گفت: بحث انرژی و ترسیم آن در محیط زیست اطراف ما و گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO نشان می دهد که سالانه 6 میلیون و 500 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا می میرند و چهارمین دلیل مرگ و میر در دنیا و ایران است.

این فعال بخش خصوصی در زمینه مدیریت انرژی گفت : در ایران 90 درصد آلودگی ها بر اثر تولید و مصرف انرژی است و صنایع و حمل و نقل درون شهری از عوامل مهم آلودگی ها هستند و در شهر تهران 70 تا 80 درصد آلودگی ها ناشی از حمل و نقل درون شهر و 20 درصد آلودگی صنایع است .

صاحبی که عضو بنیاد امید ایرانیان گفت: در تهران 3000 دستگاه اتوبوس دود زا ، 100 هزار اتومبیل شخصی و 1000 مینی بوس دود زا تردد دارد و چاره ای جز این نداریم که به سمت استفاده از انرژی الکتریکی برویم.

دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم باعث گسترش بیماری ها می شود

در ادامه نشست اصلی عباسی در مورد بحران آب گفت: بحران آب می تواند تبدیل به مخاصمات بین المللی شود و یکی از تاکتیک های جنگی آلوده کردن منابع آبی است و دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم باعث گسترش بیماری حصبه ، وبا و هپاتیت آ می شود.

وی افزود: تهران در معرض شدید ترین آسیب های آب قرار دارد و شورای شهر می تواند امکانی به وجود بیاورد و اقدام مهمی برای رفع مشکل آب انجام دهد.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 738407

وب گردی

وب گردی