مردم از خرید گونه های جانوری برای نوروز خودداری کنند

رییس اداره محیط زیست شهر تهران بااشاره به اینکه گونه ای که از زیست گاه خود جدا می شود سرانجام تلخی دارد و محکوم به فنا است گفت: مردم از خرید گونه های جانوری، برای هفت‌سین و نوروز خودداری کنند.

به گزارش ایسکانیوز،محمدحسین بازگیر گفت: متاسفانه هر ساله در ایام پایانی سال عده ای از افراد سودجو و کسانی که به داشته های طبیعی این سرزمین احترام نمی گذارند اقدام به صید و زنده گیری غیر مجاز برخی گونه ها مانند مارآبی، لوس مار، لاک پشت، سمندر لرستانی و ... کرده و این ها را در کنار ماهی قرمز به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اداره محیط زیست پیشگیری، نظارت و در صورت لزوم برخورد با تخلفات مربوط به قاچاق، فروش و عرضه غیر مجاز حیات وحش است. ما پیگیری های لازم را انجام داده ایم و دراین خصوص اطلاعیه صادر کرده ایم. از کسانی که در میادین میوه و تره بار و غیره اقدام به فروش گونه های جانوری می کنند خواهشمندیم از این اقدام غیرقانونی که نوعی جرم است و مجازات برای آن تعیین شده است خودداری کنند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران بااشاره به اینکه از همکارانمان درنیروی انتظامی تقاضای همکاری دررابطه با این موضوع را داریم اظهار کرد: از مردم می خواهیم ضمن اینکه از خرید گونه های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند ، درصورت مشاهده فروش آبزیان و حیات وحش نیز با سامانه 1540 تماس گرفته و به مسئولان محیط زیست اطلاع دهند.

بازگیر با بیان اینکه وقتی گونه ای را از زیستگاه آن جدا میکنیم آسیب جبران ناپذیری را به زیستگاه طبیعی وارد می کنیم افزود: گونه ای که از زیست گاه خود جدا می شود سرانجام تلخی دارد و محکوم به فنا است.

به استناد بند ج ماده 10 قانون شکار و صید حمل ، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی از یکصدهزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین شده است و ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی ، مارآبی و لاکپشت بر اساس مصوبه سال 94 شورایعالی حفاظت محیط زیست 3 میلیون ریال است.

منبع:ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 738426

وب گردی

وب گردی