قرآن باید با بهره گیری از فناوری روز در چارچوب فرهنگ دینی و قرآنی به صورت کاربردی در زندگی روزمره انسان باشد

رئیس شورای قرآن و عترت استان البرز و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این استان تصریح کرد: قرآن به عنوان بزرگترین منبع تربیتی دینی و اخلاقی چه در زندگی دنیوی و چه در زندگی اخروی ، مهمترین کتابی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

دکتر میرزا در جلسه شورای قرآن وعترت استان البرز با تاکید برلازم الاجرا بودن مصوبات این جلسه استانی، بر درک مفاهیم و معانی قرآنی در زندگی روزمره انسان بویژه قشر جوان و دانشجویان کشور تاکید کرد و گفت: باید با تشکیل کارگروه های لازم از متخصصین این امر بهره گرفته و در زمینه بهره گیری از مفاهیم و معانی قرآنی سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم .
دکتر میرزا تشکیل هسته‌های فناور با تخصص قرآنی برای حضور در عرصه فضای مجازی را اقدامی اثرگذار عنوان و تصریح کرد: اولا قرآن می بایست با بهره گیری از فناوری روز در چارچوب فرهنگ دینی و قرآنی به صورت کاربردی در زندگی روزمره انسان باشد؛ ثانیا برای رسیدن به این اهداف و دستیابی به این گنجینه عظیم معنوی در جامعه لازم است سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه استان البرز دوازدهمین استان کشور از نظر جمعیت دانشجویی است و رشته علوم قرآنی تا مقطع دکتری دردانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج موجود است ، ابراز داشت: « شایسته است که با همکاری نهادهای مربوطه در استان مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی ، معاونت فرهنگی شهرداری و ... همایش های وزین و استانی در زمینه علوم کاربردی قرآنی در جامعه برگزار شده و فراتر از روش سنتی و با رویکرد علمی تر و به روز تر عمل شود.»
در این جلسه علی بختیار دبیر شورای قرآن وعترت استان البرز نیز با گرامی داشت یاد بنیانگذار فقید دانشگاه آزاد اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) را که اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی به حضور ایشان مزین شده بود ، به برگزاری شورای قرآن و عترت کل کشور با حضور دکتر سیدطه هاشمی(معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه )، حاج آقا رستمی(مدیرکل فعالیت های قرآن و عترت)، دکتر فرزانه(رئیس پژوهشکده قرآن و عترت ) و دبیران شورای قرآن و عترت استان ها در هفته گذشته اشاره کرد و از پیام ارزشمند ریاست عالی دانشگاه و اظهار لطف و توجه ویژه ایشان به چنین جلسه ای سخن گفت.
بختیار فرازهایی از این پیام را به عنوان دستور کار شورای قرآن و عترت استان البرز در سال 1396 مطرح نموده و برای حاضرین قرائت کرد .وی اظهار امیدواری نمود با همت و پشتکار و همدلی، گام های موثری در این راستا برداشته شود.
دبیر شورای قرآن و عترت و مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تاکید دوباره بر پیام راهگشای ریاست عالی دانشگاه و با اشاره به انتظارات معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه از حوزه فرهنگی و کانون های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد:« اولا کانونهای قرآن و عترت به عنوان یکی از ارکان اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی ، فعالیت های خود را به گونه ای برنامه‌ریزی کنند که حول محور قرآن عملیاتی شوند. ثانیا بسنده کردن به برگزاری محافل قرآنی ، مسابقات قرآن و عترت ، و آموزش روخوانی قرآن کافی نیست بلکه می بایست با بهره‌گیری از فضای مجازی ، و سایر امکانات موجود جذب حداکثری در طرح های قرآنی محقق شود.»
بر همین اساس وی در پایان سخنانش پیشنهاد برگزاری همایشی با عنوان " قرآن کریم در نگاه آیت اله هاشمی رفسنجانی (ره) " را مطرح کرد که با استقبال حاضرین همراه شد.
در ادامه جلسه حجت الاسلام محمدی تبار کارشناس قرآن وعترت برادران در واحد کرج نیز با مروری بر عملکرد این کانون در سال جاری و نیز اعطای جوایز تشویقی شرکت کنندگان در مسابقات و فعالیت های قرآن و عترت ، مطالبی را در دو بخش اصلی شامل: ارائه گزارش سالانه این کانون و برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات در سال آتی ارائه کرد.
وی ضمن تقدیر از حمایت های مادی و معنوی دکتر میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، توضیحاتی در مورد مسائل و مشکلات موجود در این کانون به ویژه در روند اداری پرداخت های مالی و اهدای جوایز یادآور شد.
در این جلسه مسئولین کانون های قرآن و عترت واحدهای دانشگاهی استان البرز نیز ضمن قرائت گزارش یکساله عملکرد دفاتر مربوطه پیشنهادات و طرح‌های خود را برای سال 96 مطرح کردند.
همچنین سیدی نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری در استان البرز نیز با تاکید بر برنامه های مطرح شده در آن نهاد برای بهره گیری از فضای مجازی و تشکیل کارگروهی با حضور اساتید گروه معارف و دروس قرآنی اظهار داشت: «مباحثی مانند سبک زندگی، ریاضیات در قرآن ، طب در علوم قرآنی و جاذبه‌های قرآنی در زندگی روزمره ، بهره‌گیری از حضور نخبه های قرآنی و حفاظ خردسال و ... از مسائلی است که جای کار فراوان دارد و بهتر است در مورد آنها اقدامات جدی تری انجام شود.»
در ادامه جلسه ضمن بحث و بررسی مسائل مطرح شده در دستور کار جلسه، تصمیمات ذیل با تایید اعضا و با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) تصویب شد:
1- با پیشنهاد برگزاری همایش های قرآنی در سطوح ملی و استانی موافقت شد و مقرر گردید به منظور هر چه باشکوهتر برگزار شدن همایش های قرآنی با نهاد ها و سازمان های مربوطه مکاتبات لازم صورت گیرد.
2- مقرر شد مکاتبه ای از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با سازمان مرکزی در خصوص نحوه پرداخت حق‌الزحمه استادان دروس قرآنی به منظور افزایش میزان حق الزحمه انجام گیرد.
3- مقرر شد طرح های پیشنهادی کانون های قرآن و عترت با رویکرد محورهای مطرح شده در پیام ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی و تاکیدات دکتر سید طه هاشمی، به صورت کارشناسی شده، بررسی و پس از طرح در شورای فرهنگی واحدهای مربوطه و اخذ تاییدات لازم به صورت اجرایی و مکتوب در شورای قرآن و عترت استان مطرح شود.
4- مصوب شد طبق شیوه نامه جدید مسابقات و جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری مسابقات، عملی شود و شروع ثبت نام مسابقات سراسری از تاریخ شنبه 14 اسفند ماه 95 و مرحله مقدماتی و استانی بخش شفاهی دانشجویی، استادان و کارکنان در 15 اردیبهشت و مرحله کتبی مسابقات کارکنان در تاریخ چهارشنبه 14 تیرماه 96 بوده؛ همچنین مرحله کتبی مسابقات نیز طبق زمانبندی موجود در شیوه نامه از مهرماه 96 برگزار شود.
5- همچنین طبق شیوه نامه جدید مصوب شد ثبت نام جشنواره قرآنی از اسفندماه 95 آغاز شود و با توجه به تغییرات صورت گرفته، سما نیز به صورت رسمی در این مسابقات قرآنی وارد شود.
6- مقرر شد با بهره گیری از اساتید فن قرآن، نخبگان قرآنی، پتانسیل دانشجویی و با حمایت مادی و معنوی واحد، هسته های فناور برای بکارگیری هرچه بیشتر علم ، فناوری و فضای مجازی اقدامات لازم انجام شود.
7- با توجه به مشغله فراوان علی بختیار در سمت مدیریت روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، وی پیشنهاد واگذاری دبیری کانون قرآن و عترت استان به خانم سیده مهلقا هاشمی، کارشناس قرآن و عترت خواهران در واحد کرج، را عنوان کرد که پس از بحث و بررسی به تایید اعضا رسید و مصوب شد مکاتبات لازم با سازمان مرکزی برای تصویب نهایی صورت گیرد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 738470

وب گردی

وب گردی