سیامک گلشیری:راز ماندگاری داستان های هانس کریستین اندرسن  در قصه های پرکشش و با قدرت است

در دوره ای که  رسانه هایی چون تلویزیون فراگیر نبودند و یا زمان های محدودی در طول روز به برنامه های کودکان اختصاص داده می شد کتاب و مجله  قسمت اعظم دنیای کودکان را به خود اختصاص می داد.

به گزارش ایسکانیوز، دنیای اعجاب آور قصه ها، کودک را به دنیای خیالی داستان ها روانه می کند. دنیایی که برای کودک علاوه بر سرگرمی، درس های زیادی را برای آموختن داشت.

دنیای کودکی بدون خیال معنا و مفهومی ندارد . کودک هنوز با دنیای واقعی روبرو نشده و برای رویارویی با حوادث ناتوان است لاجرم برای ترس از این ناتوانی، به دنیای خیال پناه می برد و چه خوشبخت کودکی که به کتابهای کودکانه یا به والدین کتاب دوست، دسترسی داشته باشد تا در کوچه پس کوچه های پر نقش و نگار داستان گوهر وجودی خود را آهسته آهسته کشف کند.

ادبیات کودک در دنیا عمری در حدود 120 سال دارد البته در ایران عمر شفاهی این ادبیات قدمت زیادی دارد. یکی از نویسندگان صاحب نام که به پاس داستان های او برای کودکان به نام روز جهانی کتاب کودک نام گرفته هانس کریستین اندرسن است.

بیشتر او را با انیمیشن کتابهایش می شناسیم داستان هایی از کودکانی که در دنیایی بعضا خطرناک و وحشتناک رخ می دهد، مکان هایی که کودکان بی‌پناه رها شده‌اند و برای زنده ماندن باید تلاش کنند و غم و شادی به سرعت به هم تبدیل می‌شوند، داستان هایش بی پناهی بشریت را نمایان می کند و برای تغییر و بهتر شدن شرایط معمولا از «جادو» به شیوه‌ای ظریف استفاده می‌شود.

نخستین آثار اندرسن برای کودکان در سال ۱۸۳۵ منتشر شدند. علاقه و تشویق مردم سبب دلگرمی اندرسن بود؛ به‌طوری ‌که تا پایان عمر نزدیک به ۱۵۷ قصه و داستان، ۸ رمان، ۸۰۰ قطعه شعر، ۴ زندگی‌نامه، چند سفرنامه و تعداد بی‌شماری طراحی و کاردستی به شکل کاغذ و برش پدید آورد.

دوستداران اندرسن برای بزرگداشت تلاش او در راه ادبیات کودکان و نوجوانان، جایزه‌ای جهانی به نام جایزه‌ هانس کریستین اندرسن بنیاد نهاده‌اند که ۲ سال یک ‌بار به بهترین نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودکان و نوجوانان داده می‌شود.

سیامک گلشیری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با ایسکانیوز در مورد راز ماندگاری این نویسنده می گوید: راز ماندگاری داستان های هانس کریستن اندرسن را باید در قصه های پرکشش و با قدرت و در عین حال ساده او دانست.

وی درباره تاثیر فناوری های دیجیتال و تاثیر آنها در کاهش مطالعه کودکان گفت: هر چیزی جایگاه خودش را دارد. فکر می‌کنید در عصری که همه تلویزیون‌های بزرگ در خانه دارند، مردم کمتر به سینما می‌روند؟ وقتی فیلمی خوب باشد، سینماها پر می‌شود. به اعتقاد من رمان خوب می‌تواند کاری کند که خواننده از هر سرگرمی دیگر در این جهان دست بکشد و غرق در جهان رمان شود.

این نویسنده کودک و نوجوان برای رونق ادبیات کودک و نوجوان توصیه کرد: با چاپ کتاب‌های خوب. کتاب‌هایی که خوانندگان را جذب کند و البته همراه با تبلیغات به‌جا و زیاد. چیزی که در مملکت ما اتفاق نمی‌افتد. ناشران باید برای کارهایی که منتشر می‌کنند، خیلی تبلیغ کنند، چون گاهی واقعاً دست نویسنده از همه‌جا کوتاه است. مجلات می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، اما متاسفانه نگاه ما در اینجا قبیله‌ای است.

گلشیری که مجموعه‌ رمان خون‌آشامش عنوان پرفروش‌ترین مجموعه‌ رمان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان را کسب کرده در مورد حضور ناشران حرفه ای در زمینه کتاب کودک و نوجوان اظهار کرد: این تعداد ناشران در ایران هستند ولی تعدادشان بسیار اندک است. میتوان گفت اوضاع کتاب در کشور خوب نیست. تیراژها بسیار پایین است و کسی کتاب نمی‌خواند. در واقع کتاب به دست کسی نمی‌رسد. کسی نیست که توضیح بدهد کتاب خواندن چه اهمیتی دارد. هیچ‌جا تبلیغی برای کتاب نمی‌بینید، مگر نمایشگاه کتاب که آن تنها به مدت ده روز در تهران برپا می شود و بعد از آن همه‌چیز به دست فراموش سپرده می‌شود. با این وضعیت معلوم است که تعداد ناشران حرفه‌ای و نویسندگان حرفه‌ای خیلی کم می‌شود.

وی در ادامه از تاثیر هزینه بالای کاغذ و انتشار کتاب عنوان کرد و بیان کرد:هزینه بحث مهمی است، اما کتاب گرانتر از کالاهای دیگر نیست. اگر کسی اهمیت این موضوع را درک کند، به گمان من کتاب مثل نان شب برای افراد با اهمیت می‌شود. منتها چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده است و خیلی از مردم کتاب خواندن را کار بیهوده‌ای می‌دانند.

گلشیری در مورد معضل سفارشی نویسی که چندی است میان نویسندگان به ویژه نویسندگان کودک باب شده توضیح داد: فکر نمی‌کنم نویسنده‌ حرفه‌ای تن به چنین کاری بدهد. شاید قبلا بوده، اما فکر نمی‌کنم در حال حاضر که رمان‌های ایرانی هم فروش نسبتاً خوبی پیدا کرده‌اند، کسی سفارشی‌نویسی کند.

این نویسنده درباره پخش کتاب های کودک و نوجوان در اقصی نقاط ایران بیان کرد: به گمان من پخش کتاب‌های کودک و نوجوان از کتاب‌های بزرگسال بهتر است. چون تیراژ این گونه کتابها نسبت به کتاب‌های بزرگسال بیشتر است و قطعاً در شهرستان‌ها هم پخش می‌شوند. پدر و مادرها ممکن است اصلاً اهل کتاب خواندن نباشند، ولی نیاز بچه‌ها متفاوت است.

به گزارش ایسکانیوز، می توان گفت اوضاع کتاب و کتابخوانی بخصوص در مورد ادبیات کودک و نوجوان نیازمند توجه بیشتری از سوی متولیان امر است. شمارگان تیراژ کتاب ها پایین است و اقبال مردم به مطالعه کتاب به دلیل کمبود فرهنگ نیاز به کتاب و کتابخوانی نازل است اما در این میان هزینه کاغذ و انتشار کتاب نقش مهمی را در تیراژ پایین کتاب ها دارد . معرفی کتاب به مخاطب سهم عمده ای در فروش این محصول فرهنگی را ایفا می کند حال برای کتاب های ما تا چه اندازه تبلیغ می شود و مخاطب کودک و نوجوان نیازمند این است که در مکانی که خاص کودکان است با کتابهای مناسب سن خود آشنا شود. ادبیات ایران با پیشینه غنی بخصوص در بخش کودک نیازمند رجوع مولفین و مصنفین به این حوزه است تا کتاب هایی در این دست بتوانند نه تنها همراستا بلکه فراتر از آنها در معرفی ادبیات و فرهنگ ایرانی به جهانیان بکوشد.

خبرنگار: بخشی پور/تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 738491

وب گردی

وب گردی