اشرف غنی: افغانستان خواستار راه حل دائمی در مساله آب است

رئیس جمهوری افغانستان گفت که این کشور در چارچوب معاهدات، قوانین و تدوین دستورالعمل ها، خواستار یافتن راه حل دائمی در مساله آب است.

به گزارش ایسکانیوز، «محمد اشرف غنی» روز یکشنبه در چهارمین نشست «ملی آب» در کاخ ریاست جمهوری افزود که کشورهای همسایه از ساخت سدها و مهار آب ها نباید نگران باشند، زیرا مدیریت علمی آب و تقویت آب های زیرزمینی به سود آنان نیز خواهد بود.
وی، از کشورهای همسایه خواست که در ساخت سدها و شبکه های آبی افغانستان با این کشور همکاری کنند.
رئیس جمهوری افغانستان گفت: جنگ های چند دهه گذشته به منابع آبی افغانستان آسیب رسانده و استفاده درست و علمی از منابع آبی می تواند همکاری های منطقه ای را توسعه داده و منطقه را به ثبات برساند.
رئیس جمهوری افغانستان گفت: این کشور نسبت به موقعیت جغرافیایی، معادن و منابع آبی، از بخت بزرگی برای رشد اقتصادی و رهایی از فقر دارد و از این منابع باید درست بهره برداری شود.
وی تاکید کرد که استفاده نادرست از این منابع سبب به وجود آمدن اختلاف و بی ثباتی در افغانستان و منطقه خواهد شد.
اشرف غنی تصریح کرد که افغانستان باید با مدیریت درست منابع داخلی، هرچه زودتر از اتکا به کمک های خارجی رها شود و تکیه دائمی به کمک های خارجی، یک اشتباه بزرگ است.
وی تاکید کرد که 80 درصد زمین های افغانستان برای کشاورزی مساعد است و ما باید تبدیل به یک کشور صادراتی در بخش کشاورزی به ویژه سبزیجات و میوه باشیم و واردات آن برای ما شرم است.
رئیس جمهوری افغانستان همچنان گفت که ما با مدیریت دست منابع آبی می توانیم به خود کفایی انرژی برق برسیم.
وی گفت که حفر چاه های عمیق بدون در نظر گرفتن معیارهای علمی، آب های زیرزمینی را نابود می کند و فرهنگ کاریز و استفاده درست از آب باید دوباره زنده شود.
«علی احمد عثمانی» وزیر انرژی و آب افغانستان نیز در این نشست گفت که وابستگی به منابع آب در جهان رو به گسترش است و ما باید با استفاده و مدیریت درست به توسعه پایدار دست یابیم.
وی افزود که این وزارتخانه در اردبهشت ماه سال 1396 نشسی را در باره تامین برق از منابع آب در کابل برگزار خواهد کرد.
به گفته وی، بهره برداری از «سد سلما»، نصب توربین برق در «سد کجکی» و بهره برداری از «سد شاه و عروس» کابل و تنظیم معاهده هلمند از دستاوردهای وزارت انرژی و آب است.

خبرنگار: شایان دنیادیده/تایید: سرلک

کد خبر: 738579

وب گردی

وب گردی