ترکیه: به تبلیغات انتخاباتی در آلمان و هلند ادامه می‌دهیم

ترکیه قصد دارد به تبلیغات انتخاباتی در آلمان و هلند ادامه دهد و ممانعت این کشورها را خلاف قانون می‌داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز؛ "مولود چاووش‌اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن انتقاد از ممانعت مقامات آلمان و هلند از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی در این کشور‌ها اظهار داشت: هیچکدام از این کشور‌ها اجازه ممانعت از فعالیت‌های انتخاباتی ترکیه را ندارند. از لحاظ قانونی، مقامات ترکیه اجازه دارند به هر نقطه از جهان که اتباع کشورشان در آن حضور دارند، سفر کرده و برای تشویق آن‌ها به شرکت در همه‌پرسی تبلیغ کنند.

ترکیه ۱۶ آوریل همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور را برگزار خواهد کرد. این اصلاحات به افزایش حیطه قدرت رئیس جمهور منتهی خواهد شد و به همین دلیل برای دولت "رجب طیب اردوغان" حائز اهمیت بسیاری است.

هلند و آلمان دو کشور اروپایی هستند که بیشترین تعداد شهروندان مهاجر ترکیه‌ای در آن‌ها زندگی می‌کند. مقامات این دو کشور معتقدند نباید جدل‌های سیاسی ترکیه به آلمان یا هلند کشیده شود. علاوه بر آن، برلین و آمستردام معتقدند همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه کاملا غیردموکراتیک و جانبدارانه است و در نهایت به سود اردوغان تمام می‌شود نه به سود مردم.

آلمان مایل است در ازای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی ترکیه در این کشور از آنکارا امتیازاتی از قبیل آزادی خبرنگار آلمانی محبوس در زندان‌های ترکیه را بگیرد. اما اردوغان در سخنرانی روز جمعه تاکید کرد فرد دستگیر شده یک جاسوس دولتی در پوشش خبرنگار بوده است و امکان آزادی وی وجود ندارد.

"آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، و "بن‌علی ییلدریم"، نخست وزیر ترکیه، روز گذشته با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند؛ اما جزئیات گفتگوی این دو مقام عالی رتبه اعلام نشد. قرار است وزرای خارجه ترکیه و آلمان روز سه‌شنبه این هفته در برلین با یکدیگر ملاقات کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 738588

وب گردی

وب گردی