جزئیاتی از جلسه مهم اسحاق جهانگیری با رهبری

«اگر تمایل دارید ارتباطی از سوی دوستان (اصلاح‌طلب) باشد، خود شما رابط باشید»؛ این روایت پذیرش مسئولیتی است که از سوی رهبری انقلاب به اسحاق جهانگیری پیشنهاد می‌شود؛ مسئولیتی که نزدیک به یک ماه از پذیرفتن آن و جلسه‌ای که او با رهبری نظام برگزار می‌کند، می‌گذرد و نویدبخش اتفاقات خوبی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه «اعتماد» با انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با اسحاق جهانگیری، در ادامه آورده است: روایت از دیدار مفصل با رهبری انقلاب، موضوع اصلی مصاحبه‌ای است که عنوان آخرین گفت‌وگوی سال «اعتماد» را به خود اختصاص می‌دهد. معاون اول رئیس‌جمهور در میزبانی ما در ساختمان پاستور، از جلسه‌ای می‌گوید که خروجی آن پذیرش چنین مسئولیتی بود تا او این روزها با اطمینان بگوید: «آن چیزی که در زمینه ارتباط اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری و رفع موانع، مورد نظر دوستان است، با یک اصولی به دست می‌آید. من مطمئن هستم. شما من را می‌شناسید. من وقتی که با اطمینان حرف می‌زنم به این معناست که هم فکر می‌کنم این کارها شدنی است و هم اینکه امکان دسترسی به آن وجود دارد و دور از دسترس نیست.»

رهبری گفتند قطع رابطه با اصلاح‌طلبان از طرف ما نبود

در جلسه‌ای که جهانگیری راوی آن شده است از چهره‌هایی همچون سید محمد خاتمی، موسوی خویینی‌ها و عبدالله نوری برای ایجاد این کانال ارتباطی، نام برده می‌شود، اما نظر رهبری شخص جهانگیری است. او در واکنش به این اسامی می‌خندد و می‌گوید: «این موضوع از همان مذاکره من با رهبری بود که به بیرون راه یافته است. در این مذاکره از این شخصیت‌ها اسم برده و پیرامون این افراد صحبت شده است. طبق تعبیر شما موضوع مورد بحث این بود که، کانال اصلاح‌طلبان با رهبری باید برقرار باشد».

جهانگیری موضوع مورد بحث در این جلسه را برقراری کانال اصلاح‌طلبان با رهبری خوانده و اگرچه بر سابقه این ارتباط آن هم به‌صورت همیشگی تاکید دارد اما، وقتی حوادث سال ٨٨ را به یاد می‌آورد نمی‌تواند به راحتی از کم شدن این رفت‌وآمدها بگذرد و می‌گوید: «البته این ارتباط همیشه بوده است اما، از سال ٨٨ به بعد مقداری این ارتباط دچار مشکل شد. وقتی هم در همانجا توضیح داده شد ایشان در پاسخ به طرح این موضوع گفتند که از طرف ما که اصلا قطع رابطه‌ای نبوده و ما مشکلی نداریم حال اگر تمایل دارید که ارتباطی از سوی دوستان باشد، خود شما (بنده) باشید.»

رهبری نگفتند با کسانی که در طول سال ٨٨ آن اتفاقات را درست کرده‌اند، قهر هستیم

اما این جلسه پیش از بیان مواضع رهبری انقلاب در خصوص آشتی ملی بود. موضوعی که از سوی سید محمد خاتمی و چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر مطرح شد، با این واکنش رهبری انقلاب روبه‌رو شد که ما اصلا قهری در داخل نداریم که لازم باشد آشتی کنیم. موضعی که این‌گونه نشان می‌دهد که آشتی ملی، محل ایراد است در نظر جهانگیری به‌گونه دیگری شکل می‌گیرد. او معتقد است که تعبیر رهبری این بود که «در عاشورای سال ٨٨ عده‌ای لودگی کردند و قهر بودن را تنها به همین مورد محدود کردند.»

جهانگیری می‌افزاید: «زمان اعلام این موضوع (آشتی ملی)، ظاهراً در یکی از سخنرانی‌ها و خیلی قبل‌تر از طرح آن توسط آقای خاتمی بود. من دیدم که اخیراً هم آقای خاتمی از مطلبی که در جلسه‌ای مطرح شده و به موضوع رسانه‌ای تبدیل شده بود، گله‌مند بودند. بالاخره هرکسی از منظر خود به این موضوع پرداخت و در بیرون از کشور ممکن بود اینچنین مطرح شود که در داخل ایران چه خبر شده که می‌خواهند با یکدیگر آشتی ملی کنند. به نظر من مقام معظم رهبری به بخشی از این عکس‌العمل‌های غیرواقعی که در داخل یا بیرون از کشور انجام شد و نظام را به شکلی نشان می‌داد که گویی دچار یک مشکل جدی شده و عده‌ای به دنبال حل آن هستند، واکنش نشان دادند و نسبت به آن گفتند که ما اصلا قهری در داخل نداریم و گفتند این هدف حاصل شده است که لازم باشد آشتی کنیم. ما به آن معنا که تلقی شده، قهر نیستیم. ایشان در خصوص قضیه سال ٨٨ فقط اتفاقات روز عاشورا را مطرح کردند. یعنی این‌گونه نبود که بگویند با کسانی که در طول سال ٨٨ آن اتفاقات را درست کرده‌اند، قهر هستیم. تعبیرشان این بود که در عاشورای سال ٨٨ عده‌ای لودگی کردند و قهر بودن را تنها به همین مورد محدود کردند.»

موضوع حصر از دستور کار کسی که حذف نمی‌شود

اما حصر؛ دیگر موضوعی بود که می‌شد از جهانگیری آخرین تحولات آن را جویا شد. او با بیان اینکه "تنها یکسری از کارها می‌تواند رسانه‌ای شود"، مسائلی مانند رفع حصر را غیررسانه‌ای می‌داند و ادامه می‌دهد: «اینگونه مباحث که مربوط به گفت‌وگوهایی در اتاق‌های دربسته است، رسانه‌ای نشده اما به هر حال این موضوع از دستور کار کسی که حذف نمی‌شود و همچنان در دستور کار می‌ماند. تنها یکسری از کارها می‌تواند رسانه‌ای شود در حالی که مسائلی مانند رفع حصر، نیازمند گفت‌وگو و هماهنگی‌های غیررسانه‌ای است. در عین حال باید مجموعه نظام راجع به موضوعی مانند رفع حصر که می‌شود در مقطعی نسبت به آن عمل کرد، به اقناع برسند.»

وی تاکید می‌کند: «من خودم به حل مشکلات سیاسی اینگونه خوشبین هستم و فکر هم می‌کنم که ان‌شاءالله با تدابیری که مخصوصا از سوی رهبری معظم انقلاب اتخاذ می‌شود و همچنین با گفت‌وگوهایی که آقای رییس‌جمهور دارند و پیگیری‌هایی که انجام می‌شود حتما مسائل سیاسی هم یکی بعد از دیگری حل می‌شود.»

نگفتم که زنجانی ایمیل هک کرده

جهانگیری وقتی به موضوع فساد می‌رسد، در خصوص اظهارات گذشته خود در مورد هک ایمیل نفتی‌ها از سوی بابک زنجانی می‌گوید: «من نگفتم که ایمیل آقای هندی هک شده؛ من گفتم زنجانی ایمیل آقای هندی (نماینده وزارت نفت) را داشت. آقای هندی یک چهره شناخته‌شده‌ای است. سال‌ها در دیوان محاسبات بوده و چهره‌ای حقوقی است. گاهی دوستان به شوخی به او می‌گفتند که شما تنها کسی هستید که با زنجانی رفیق هستید و ایشان را می‌بینید، خب بگویید که چطور شخصیتی است؟ آقای هندی هم داشت از بعضی برخوردهای زنجانی تعریف می‌کرد؛ از جمله اینکه گفت «زنجانی یک جایی از دستم عصبانی شد و ایمیل من را از داخل کیفش درآورد و گفت این چه ایمیل‌هایی است که می‌فرستی؟» من داشتم در مورد پشت صحنه آقای زنجانی می‌گفتم.»

300/302

کد خبر: 738608

وب گردی

وب گردی