" سواد ارتباطی"، شاه کلید روابط عمومی

مریم ریحانی*

بشر از دیر باز نیازمند توجه و محبت از سوی اطرافیان خود بوده است، "اریک برن" از این نیاز به نوازش نام می برد. در تعریف نوازش (Stroke) باید گفت: « توجه به حضور دیگری که ممکن است به صورت تماس جسمانی، نگاه و یا کلامی باشد.» نوازش دسته بندی های مختلفی دارد؛ نوازش مثبت یا منفی، اگر نوازشی در طرف مقابل حس خوشایندی ایجاد کند، نوازش مثبت گویند که "دیوید کوپفر" از آن به عنوان "بانک اعتباری" یاد می کند. و اگر نوازش راضی کننده نباشد، نوازش منفی گفته می شود. دسته بندی دیگر، مربوط به نوازش های کلامی و غیر کلامی است. نوازش های غیر کلامی، در آغوش کشیدن، دست دادن و... را شامل می شود. نوازش های کلامی به حرف های شیرینی گفته می شود که در شنونده حس خوشایندی ایجاد کند، مانند یک سلام ساده و با احساس، تعریف از ظاهر و یا شخصیت فرد و یا هر حس زیبایی که با کلام منتقل شود. که برای یک روابط عمومی موفق، نوازش های کلامی یکی از راه های ارتباط موثر است و یادگیری و استفاده بجا از آن، تاثیرات لازم را در جذب اطرافیان دارد و افراد دارای کاریزما از تکنیک های نوازش کلامی بسیار بهره می برند و از نظریه "اقتصاد نوازش"( Economy of Strokes) آگاهند و در موقعیت و شرایط مناسب بکار می برند. برای یک روابط عمومی موفق که حرف و کلام، اولین ابزار ارتباطی اوست لحن ادای کلمات و نحوه بیان واژه ها، قدرت و اطمینان در سخن، می تواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و برای پذیرش بقیه صحبت ها، زمینه را آماده کند.

آهنگ گفتار و نوع نوازش، بسیار حساس است، بطوریکه نباید در طرف مقابل حس منفی و یا حتی نوازش از نوع شرطی ایجاد کند. (به نوازشی که به دلیل علتی باشد شرطی گویند، برای مثال: دانشجوی محترم! اگر به عضویت کانالم در بیایی دوستتدارم. این جمله این حس را در دانشجو القا می کند که اگر عضو کانالم نشوی دوستت ندارم.) نوازش باید به گونه ای باشد که فرد درک کند این نوازش بخاطر ویژگی های دیده شده و دیده نشده خودش است در آن صورتست که می تواند دریچه قلبش را بر روی گوینده بگشاید و اجازه دهد هرگونه اطلاعاتی از سمت ما وارد ذهنش شود و بپذیرد.

مطالعات دانشمندان از جمله "هارلو" نشان می دهد؛ نوازش، جامعه پذیری (Sociability) را راحتتر می کند. و این وظیفه مهم روابط عمومیست که در قبولاندن هدف از شیوه های درست و منطقی استفاده کرده و بتواند در تحلیل رفتار متقابل (transactional analysis) موفق باشد و نقش والد، کودک و بالغ را در القا نظر خویش به خوبی بشناسد و متناسب با آن از نوع نوازش مورد تایید، بهره ببرد.

علاقمندی به نوع نوازش، بستگی به تغذیه، ژنتیک، آب و هوا، نوع تربیت خانوادگی، فرهنگ و خیلی چیزها دارد که شناخت سلیقه مخاطب، یکی از هنرهای روابط عمومی است. اما بطور کلی هیچ کسی از نوازش کلامی، ادب، متانت، محبت شیرین و ظریف دربیان کلمات بدش نمی آید. همانطور که "استاینر و ایکاف" معتقدند مردم عطش مزمنی به نوازش دارند که می تواند با روش های ساده تحلیل رفتار متقابل (TA) برطرف و آسیب ها را ترمیم کرد. امروزه یادگیری و استفاده از "سواد ارتباطی"(Communication literacy) به شاه کلید روابط عمومی بدل شده و عدم بهره گیری از آن ممکن است ما را بی تفاوت و بی اثر نشان دهد.

*مدیر روابط عمومی واحد شیروان

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 738633

وب گردی

وب گردی