پیشنهاد مرکل به سیسی برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان در لیبی و مصر

در پشت‌ درهای بسته در دیداری میان صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری مصر، ایده‌ای از سوی اروپا برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان در لیبی و مصر مطرح شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از رای الیوم، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر طرح اروپا مربوط به ایجاد اردوگاه‌هایی برای آوارگان را مطرح کرد و بازی پیچیده‌ای را درخصوص ایجاد اردوگاه‌هایی برای آوارگان در شمال آفریقا کلید زد.

این طرح به صورت علنی نیز مطرح شد، چراکه مرکل هیات مطبوعاتی آلمانی همراه خود را واداشت تا با طرح سوال‌هایی سیسی را در مقابل تنگنایی در برابر افکار عمومی بین المللی قرار دهند و نام مصر به عنوان یک شریک در پذیرش آوارگان در اردوگاه‌ها مطرح شود.

یک منبع عالی رتبه مصری گفت، مرکل با دو طرح به قاهره آمد تا حل بحران آوارگانی که از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا می‌روند را مورد بررسی قرار دهد. این دو طرح با هدف ایجاد شهری برای آوارگان در شمال آفریقا است که در آن آوارگانی جمع شوند که به صورت غیرقانونی از سوریه یا لیبی مهاجرت می‌کنند و تا آرام شدن اوضاع کشورهایشان در آنجا بمانند و همچنین این شهر مکانی برای اقامت آوارگانی باشد که درخواست‌های پناهندگی را به اروپا ارائه داده‌اند تا مدارک آنها بررسی شود و امکان توزیع آنها در اروپا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

این منبع در مصاحبه با ارم نیوز گفت، یکی از دو طرح که از سوی مرکل ارائه شده است، بر مبنای اعطای کمک‌هایی به مصر در زمینه توسعه است تا در مقابل آن، مصر با ایجاد اردوگاهی برای آوارگان در قالب یک شهری در منطقه وادی النطرون در صحرای غربی موافقت کند و طرح دوم مرکل مربوط به ایجاد شهری برای آوارگان در شرق لیبی در مناطق تحت کنترل ارتش ملی لیبی است و مرکل طرح اول را به عنوان اهرم فشاری بر رهبری مصر جهت موافقت با پیشنهاد دوم کشورهای اتحادیه اروپا ارائه داد.

در همین حال، مصطفی عباس، دبیرکل اتحادیه جوانان اروپا-مدیترانه که مقرش در بروکسل است، گفت، در نشست رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در مالت در ماه میلادی گذشته با طرح ایجاد شهری برای آوارگان در لیبی موافقت شد و این طرحی است که با پیشنهاد نخست وزیر مجارستان در ماه سپتامبر 2016 در وین در نشست آلمان و اتریش و 11 کشور اروپایی از جمله بلغارستان و رومانی مطرح شد.

عباس در مصاحبه با ارم نیوز گفت، طرح مرکل نشان می‌دهد که برلین و آنکارا در مسیر توافق خود مبنی بر پذیرش آوارگان در اردوگاه‌ها به بن بست رسیده‌اند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738684

وب گردی

وب گردی