چرا نام کنسرت جنجال دو دیوانه نام گرفت؟/ عالیم قاسیم اف: ایرانی ها و آذری ها آبشان در یک جوی می رود

نشست خبری کنسرت عالیم قاسیم اف و پرواز همای امروز یکشنبه 15 اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست که با سی دقیقه تاخیر شروع شد، نوایی از آواز این دو هنرمند در فضای سالن پیچید سپس برنامه به صورت رسمی با پخش کلیپی که شامل حضور عالیم قاسیم اف به ایران تا تمرینات این دو هنرمند برگزار شد.

ابتدا پرواز همای و عالیم قاسیم اف با خوش آمدگویی به تمام میهمانان و حاضران صحبتهای خود را آغاز کردند.

پرواز همای در ابتدا در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت خود را با استاد عالیم قاسیم اف آغاز کرده است گفت: من برای اجرا در باکو دعوت شده بودم پس از آن من و ایشان در فستیوالی برنامه داشتیم و بعد از شنیدن اجرا و شیدایی ایشان به این فکر افتادم تا همکاری با ایشان داشته باشم. بعد از این قطعه ای را آماده کردم تا خودم را به ایشان معرفی کنم که ایشان تحت تاثیر اوپرای موسی و شعبان قرار گرفت. حال به سراغ این موضوع میرویم که چرا استاد عالیم قاسیم اف برای این همکاری انتخاب کردیم. توقع من از خودم بسیار زیاد است و سعی کردم این شانس را به خودم بدهم تا به کمک ایشان اجرایی را داشته باشم.

وی در رابطه با قطعات و دستگاههای اجرایی در این کنسرت نیز گفت: رپرتورها بیشتر ساخته دست من است و در ابتدا از قطعات ایرانی و دستگاه اصفهان شروع به اجرا خواهیم کرد که به صورت دوئت ترکی و فارسی اجرا می شود. سپس با دستگاه ماهور، نوا و دوباره به دستگاه اصفهان بر می گردیم. همچنین بخشی از دستگاه ابوعطا نیز در کارمان وجود دارد.

در ادامه عالیم قاسیم اف در رابطه با آشنایی خود با پرواز همای اینطور گفت: زمانی که من با ایشان در باکو آشنا شدم بسیار از این آشنایی خوشحال شدم اما وقتی در ایران به همکاری با ایشان پرداختم حس دیگری در من ایجاد شد. او جوانی است با تجربه ای که دارد تلاش میکند تا یک موتور پیر را روشن کند و فکر میکنم مجموعه زیبایی به وجود بیاید. زیرا این موسیقی به انسانها بستگی دارد، ما در اروپا و کشورهای دیگر نیز کنسرتهای زیادی اجرا کردیم. کنسرتهایی که ممکن بود در آنها هیچ آذری زبانی وجود نداشته باشد. اما در این دو شب که ما تمرین کردیم من فکر میکنم در کنسرت حال خوبی به تماشاچی ها دست دهد. زیبایی که در این مجموعه به آن توجه شده است، این است که ما سعی کردیم تفاوتی بین دو زبان به وجود نیاید. نوازنده هایی که با آنها آشنا شدم بسیار خوب بودند.

وی همچنین از مترجم خود تشکر و آرزو کرد تا کنسرت خوبی اجرا کنند.

عالیم قاسیم اف در مورد نزدیکی دو زبان فارسی و ترکی افزود: موسیقی محدودیتی ندارد و کسی نمی تواند ادعا کند که صاحب آن است، موسیقی برای این است تا دلها به هم نزدیک شود.

در ادامه پروز همای گفت: در این مجموعه سعی شده تا ریشه های مشترک هر زبان لحاظ شود و هدف اصلی ما نزدیک کردن دو زبان به هم است. زیرا به خاطر احترامی به که من به زبان ترکی داشته ام تصمیم گرفتم با همکاری با این استاد که صدایش معجزه خداست زبانها را به هم نزدیک کند.

عالیم قاسیم اف در پاسخ به این سوال که هنرمندان آذربایجان تمایلی به حضور موسیقی ایران ندارند گفت: در آذربایجان نیز از گذشته به موسیقی های ایران گوش داده شده است. ممکن است خارج از بحث هنر مشکلاتی وجود داشته باشد، اما در موسیقی به نظر من هیچ محدودیتی وجود ندارد و موزیسین های آذری زبان نیز علاقه زیادی به موسیقی ایران داشته اند. قبلا هم گروهای ایرانی و آذری اجراهای بسیاری داشتند که نشان دهنده این است که آبشان در یک جوی میرود.

در ادامه پرواز همای اظهار کرد: در فستیوال مقام آذربایجان همیشه گروههای ایرانی وجود داشتند اساتیدی مثل ایشان، به کشورهای مختلفی دعوت می شوند و من فکر میکنم این به خود هنرمندان بستگی دارد تا برای نزدیکی موسیقی فرهنگهای مختلف گام بر دارند. از دیگر دلایل این همکاری ارادت قلبی من به استاد شهریار است که از کارهای ایشان در این کنسرت نیز اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نام این کنسرت "جنجال دو دیوانه " گذاشتید پاسخ داد: من قصد مقایسه خود را با استاد خود ندارم و فکر میکنم حال و هوایی که روی صحنه به وجود می آید می تواند بیانگر این باشد خیلی ها این حرف را زدند که چرا اسم این اجرا جنجال دو دیوانه گذاشته اند. اما من فکر نمیکنم این نام به اندازه ای که اصحاب رسانه را به هم ریخته دیگران را بهم ریخته باشد.

پرواز همای در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا در مدت زمانی که با عالیم قاسیم اف تمرین داشتید دچار اختلاف نظر شدید یا خیر گفت: تمام این مدتی که ما با هم تمرین کردیم با عشق و اشک شیدایی گذشت و به هیچ وجه همچین حسی بین ما نبود.

گفتنی است این کنسرت در روزهای 19 و 20 اسفند در تالار بزرگکشور برگزار می شود.

خبرنگار: محمد بهتری راد/ منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 738686

وب گردی

وب گردی