بی اطلاعی رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا از شنود دفتر ترامپ

بالاترین مقام اطلاعاتی سابق آمریکا اتهام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر شنود مکالمات وی توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق این کشور را رد کرد.

به گزارش ایسکانیوز رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا خواستار ادامه تحقیقات درباره ارتباط روسیه با تیم دونالد ترامپ شد.

خبرنگار ان بی سی گفت اجازه دهید با پیام توئیتری دیروز رئیس جمهور شروع کنیم که این عقیده را مطرح کرد ممکن است رئیس جمهور اوباما دستور استراق سمع غیرقانونی به دفتر وی را داده باشد. آیا اگر چنین چیزی اتفاق می افتاد شما از آن مطلع می شدید؟

جیمز کلاپر گفت: من واقعا امیدوارم که اینطور می شد. مطمئنا من دیگر نمی توانم به صورت رسمی صحبت کنم (چون وی دیگر در این سمت نیست) اما باید بگویم به عنوان بخشی از دستگاه امنیت ملی که من در ریاست اطلاعات ملی نظارت می کردم چنین فعالیت استراق سمع علیه رئیس جمهور منتخب که آن زمان نامزد انتخابات بود یا علیه پویش وی، وجود نداشت. من نمی توانم به جای دیگر افراد قانونی در دولت یا افراد محلی یا ایالتی صحبت کنم.

خبرنگاری پرسید اگر مثلا پلیس فدرال آمریکا حکم دادگاه فدرال موسوم به نظارت بر اطلاعات خارجی را برای استراق سمع داشت. شما در آن صورت با خبر می شدید یا خیر؟

جیمز کلاپر گفت: بله باخبر می شدم. در صورتی که حکم دادگاه فدرال موسوم به نظارت بر اطلاعات خارجی باشد به من گفته می شد.

خبرنگار ادامه داد آیا شما می توانید وجود این حکم را تایید یا انکار کنید؟

جیمز کلاپر گفت: من می توانم آن را انکار کنم. تا جایی که من می دانم حکم دادگاه فدرال نظارت بر اطلاعات خارجی وجود نداشت.

خبرنگاری پرسید درباره هیچ جا از جمله برج ترامپ وجود نداشت؟

جیمز کلاپر گفت: خیر.

مجری ان بی سی گفت این مسئله مهمی است. اجازه دهید این سوال را از شما بپرسم. آیا اطلاعاتی وجود دارد که به پرسش درباره تماس بین پویش انتخاباتی ترامپ و مقامات روسی پاسخ دهد؟

جیمز کلاپر گفت: ما هیچ شاهدی در گزارش های ما، منظورم از ما آژانس امنیت ملی، پلیس فدرال آمریکا، سیا و اطلاعات ملی ندیدم که نشان دهنده تبانی بین اعضای پویش انتخاباتی ترامپ و روس ها باشد. بنابراین هیچ نشانه ای در این زمینه از جمله در گزارش ما وجود ندارد.

وی افزود: تا جایی که من می دانم هیچ مدرکی در این زمینه وجود نداشت. این مدرک ممکن است از زمانی که من دولت را ترک کردم ، بدست آمده باشد اما تا زمانی که من بودم هیچ مدرکی در این زمینه وجود نداشت.

خبرنگار پرسید نشانه های زیادی وجود دارد اما هنوز مدرک جرم نیست. آیا مردم باید فکر کنند که این فقط نشانه ها است؟

جیمز کلاپر گفت: این سوال خوبی است. من نمی دانم. البته من فکر می کنم به نفع همه، رئیس جمهور فعلی، دموکراتها، جمهوریخواهان و کشور است تا حقیقت در این زمینه آشکار شود زیرا حقیقت مشخص نیست و مطمئنا روس ها باید درباره موفقیت تلاش های خود برای ایجاد نفاق در این کشور شاد باشند.

مجری پرسید پس شما فکر می کنید گزارش شما کاملا این مسئله را بررسی نکرده است؟

جیمز کلاپر گفت: این گزارش شواهدی را که ما در آن زمان داشتیم به صورت کامل بررسی کرد. آیا از آن زمان به بعد شواهد بیشتری در دسترس قرار گرفته است؟ آیا تحقیقات مرتب ادامه دارد؟ من نمی دانم.

مجری پرسید قضاوت وجود داشت که روس ها دخالت و تلاش کردند به دونالد ترامپ کمک کنند. آیا شما همچنان به این باور دارید؟

جیمز کلاپر گفت: بله به این مسئله باور دارم.

مجری پرسید اما تا الان عقیده تبانی ثابت نشده است؟

کلاپر گفت: بله این درست است.

مجری پرسید زمانی که مقامات ترامپ مرتبط با پویش وی نخست هر نوع گفتگو را انکار کردند و اکنون ما شاهد حرف های بیشتری در این زمینه هستیم. آیا اینها نشانه های ضمنی است؟

جیمز کلاپر گفت: من نمی توانم بگویم که ماهیت این گفتگوها چه بوده است. من فکر می کنم به نفع همه است همه شبهات درباره این مسئله برطرف شود.

مجری پرسید نتیجه تحقیق کمیته اطلاعاتی سنا چه خواهد بود؟

جیمز کلاپر گفت: من فکر می کنم آنها نسبت به ما می توانند درباره آن به صورت گسترده تر تحقیق کنند. من الان به کمیته اطلاعاتی سنا و تلاش های آنها ایمان دارم و این تلاش ها در جریان است و در مقایسه با آن کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان فقط هفته گذشته با آن موافقت کرد. آنچه که اهمیت دارد این است که کمیته اطلاعاتی سنا به نظر می رسد در حال تلاش های دوحزبی است. بنابراین فکر می کنم نیاز است این کار تا آخر انجام شود. اگر به دلایلی نتیجه رضایت بخش نباشد،شاید نیاز به پیگرد قضایی ویژه باشد.

جیمز کلاپر گفت: به خاطر حساسیت بیشتر اطلاعات در این گزارش ، تلاش ما حفاظت از آن بود نه این که آن را به صورت گسترده منتشر کنیم. ما به کمیته های بیرونی دستور دادیم همه اطلاعات مرتبط با این گزارش و هر حادثه ای را حفظ کنند.

رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا درباره علت گزارش به رئیس جمهور در این زمینه گفت: ما احساس کردیم مهم بود که او در این زمینه اطلاع یابد که مطالبی خارج از گزارش وجود دارد. برخی محتوایی که تایید نمی شدند در این گزارش نبود. آنها در این گزارش نبودند زیرا بیشتر آنها نمی توانستند تایید شود. مسئله مهم دیگر این است برخی از منابع که آقای استیو به آنها اشاره دارد، نمی تواند تایید شوند. بنابراین به همین دلیل، دست کم از نظر من مسئله مهم این بود که به رئیس جمهور هشدار دهیم که این مسائل در این گزارش نیست. ما احساس کردیم مهم است رئیس جمهور درباره وجود این پرونده باخبر باشد.

مجری پرسید آیا شما به رئیس جمهور درباره اطلاعات تایید نشده گزارش دادید؟

جیمز کلاپر گفت: بله. من در مواردی شش سال و نیم که در اطلاعات ملی بودم به رئیس جمهور اوباما مطالبی را گفتم که نمی توانستیم آن را تایید کنیم بلکه فقط فکر می کردیم که او باید بداند چنین چیزی مطرح است.

مجری پرسید آیا شما انتظار دارید در کنگره درباره این مسائل شهادت دهید؟

وی گفت:من هیچ تردیدی در این زمینه ندارم.

کد خبر: 738791

وب گردی

وب گردی