پرداختی از جیب مردم  به حداقل  برسد/خرید استراتژیک ازوظایف حوزه سلامت راهبردی و تولیت سیستم است

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت:خرید استراتژیک از وظایف حوزه سلامت راهبردی  و تولیت سیستم است و وظیفه دارد منابع مختلف را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سخنگو و قائم مقام وزیر بهداشت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود درباره خرید استراتژیک گفت: خرید استراتژیک از وظایف حوزه سلامت راهبردی و تولیت سیستم است و همچنین وظیفه دارد منابع مختلف را تامین کند که در کشور های مختلف متفاوت است این منابع ممکن از منابع عمومی مانند حق بیمه، مالیات یا در کشورهایی از ما حاصل درآمد هایی مانند فروش نفت و منابع هستند تامین شود و در این زمینه تاکید می شود که پرداختی از جیب مردم را به حداقل برساند و پس از آن منابع خود را تجمیع می کند یعنی درآمد های خود را باز تولید می کند.

دکتر ایرج حریرچی ادامه داد: پس از اینکه تجمیع انجام شد به مرحله خرید میرسیم یعنی منابعی که تجمیع شده است به ارایه دهندگان خدمات تخصیص داده شود تا بتوان جمعیت را تحت پوشش قرار داد. معمولا در کشورها سابقه حوزه سلامت نشان داده است که خرید ها به صورت انفعالی است برای مثال یک بودجه برای یک طرح مانند توزیع قرص آهن و ... در نظر گرفته می شود که در آینده یک نسل باکم خونی مواجه نشوند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در خرید راهبردی ارایه و دریافت کنندگان خدمات معمولا مخالفت هایی می کنند مثلا می گویند برای یک بیماری لازم نیست به پزشک متخصص مراجعه کنند با اینکه خرید استراتژیک فعال است و مبتنی بر شواهد در نظر گرفته می شود که درمان موثر واقع خواهد شد یا خیر و بر اساس آن خرید درمان صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: سپس ترکیب خدمات و ارایه دهندگان آن را نیز مشخص خواهد کرد برای مثال در کشور انگلیس حدود 90 درصد از بیماری بیماران توسط پزشک خانواده مشخص می شود و پزشکان بر اساس میل مراجعه کنندگان تصمیم نمیگیرند. در کشور نروژ ویزیت تخصصی در بیمارستان انجام می شود و بسیاری از پزشکان مطب ندارند تمامی این موارد در زمینه خرید اهداف سلامتی ماست .

وی ادامه داد: حرکت به سمت خرید استراتژیک مرکزی ترین اقدامی است که می تواند کشورها را به سمت پوشش همگانی سلامت ببرد.در این زمینه لازم است اولویت ها مشخص شود معمولا خدمات پیشگیرانه و بهداشتی در اولویت قرار گیرد و پس از آن دریابیم چه بیماری هایی در چه گستره جغرافیایی و چه جنسیتی رایج است.

حریرچی افزود:در درجه بعد باید مراقبت های درمانی بررسی شود که تا چه اندازه ای اثر بخش خواهد بود معمولا سیاست کلی بر این اساس است در برخی از کشورها نوبت و قیمت در اولویت هستند مانند انگلیس بیماران باید در لیست انتظار بمانند افراد در این شرایط باید بر اساس منابع و شرایط تصمیم بگیرند همچنین باید برای کارهای خوبی که انجام می شود مشوق در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد:برای مثال سازمان no برای ترویج زایمان طبیعی توصیه میکند تعرفه زایمان طبیعی بالاتر برده شود تا پزشکان برای انجام آن تمایل داشته باشند.

معاون کل وزارت بهداشت بااشاره به میزان تعرفه های سال 96 گفت: در زمینه تعرفه ها جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شده است و دبیرخانه پیشنهاداتی ارائه کرده و سناریوهای آن توسط دوستان اعلام خواهد شد که دولت چه مصوباتی را تصویب خواهد کرد از نظر وزارت بهداشت در زمینه تعرفه های سال 96 ما درخواست پول اضافه تری نداریم کارشناسان برنامه بودجه و شورای عالی بیمه بررسی های لازم را انجام خواهند داد که اگر همان خدمات در سال 95 ارایه شده در سال 96 نیز ارایه شود هزینه ها به چه میزان خواهد بود، به طور کلی میتوان گفت درخواست رقم اضافه تری نداریم.

وی ادامه داد:در زمینه خرید استراتژیک یک کارگاه با سازمان بهداشت جهانی برگزار و تصمیمات مورد نظر گرفته شد حداقل زمانی که برای خرید خوب در نظر گرفته می شود 2 سال است برای اینکه ما به یک سیستم مدرن مبتنی بر سیستم متحد الشکل ادامه دهیم و آن را بر مبنای عملکرد مرتبط کنیم، انتظار داریم خرید استراتزیگ باعث بهبود کیفیت شود و در این صورت لازم است تعهد لازم برای پوشش سلامت ایجاد شود .

وی بیان کرد:همچنین در این زمینه باید به ظرفیت مالی موجود توجه شود که تا چه میزان میتواند افزایش پیدا کند تمامی خدمات خریداری شده باید برای سیاست گذاران خریداران روشن شود . در حال حاضر سرانه ها به ازای جمعیت تحت پوشش در نظر گرفته می شود . در سطح بیمارستانی و ارجاعی بر اساس گلوبال و گروه های مراجعه کننده است در قسمت بعدی برای خرید استراتژیک باید بسته پایه تعریف شود که بیمه های پایه چه خدماتی را ارائه خواهند کرد تمامی این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در زمینه چهرشنبه سوری گفت: در این زمینه از تمامی جوانان و نوجوانان کشور می خواهیم از این رسم برای بزرگداشت نوروز استفاده کرده و از اقدامات خطرناکی که ممکن است خود و دیگران را دچار آسیب کنند بپرهیزند.حریرچی اضافه کرد:در زمینه بیمه شدگان جدید و بیمه شدگان روستایی که حق بیمه آن ها توسط دولت پرداخت می شود وامیدواریم بتوانیم طبق هماهنگی وزارت بهداشت و بیمه سلامت، نظام ارجاع و خرید استراتژیک را اجرا کنیم.

حریرچی افزود: ما از مردم و رسانه ها میخواهیم در این زمینه تبلیغات لازم را انجام دهند و مردم نیز در این روز موارد ایمنی را رعایت کنند تا حادثه به کمترین میزان خود برسد اما وزارت بهداشت آمادگی لازم را دارد تا در صورت بروز حوادث به موقع عمل کند.

آنفولانزای پرندگان تا به امروز هیچ مورد انسانی نداشته است اما عمده نگرانی ما مربوط به تغییر ماهییت این ویروس و انتقال آن به انسان است


وی بااشاره به آخرین وضعیت آنفولانزای پرندگان گفت: در این زمینه اقدامات بهداشتی لازم توسط مسئولان در نظر گرفته شده و اقدامات پیشگیرانه و درمانی نیز توسط وزارت بهداشت در زمینه آنفولانزای پرندگان انجام شده است.در این زمینه توصیه می شود خرید مرغ و تخم مرغ از مراجع رسمی صورت گیرد.
وی ادامه داد: آنفولانزای پرندگان تا به امروز هیچ مورد انسانی نداشته است اما عمده نگرانی ما مربوط به تغییر ماهییت این ویروس و انتقال آن به انسان است.
وی در پایان با اشاره به سامانه 190 وزارت بهداشت گفت:تمامی شهروندان میتوانند شکایات خود را در زمینه میزان دریافتی اضافه مراکز درمانی به سامانه 190 اعلام کنند.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی / انتشار دهنده : زهره حاجیان

701 /700

کد خبر: 738826

وب گردی

وب گردی