قاسمی: تهران از هر تلاشی برای ثبات و امنیت منطقه خلیج فارس حمایت می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهران از هر تلاشی که بتواند در مسیر صلح و ثبات امنیت منطقه و حوزه حساس خلیج فارس سازنده باشد استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع ایران نسبت به تلاشهای مسکو برای نزدیک کردن ایران و عربستان گفت: تهران از هر تلاشی که بتواند در مسیر صلح و ثبات امنیت منطقه و حوزه حساس خلیج فارس سازنده باشد استقبال می کند.

وی در ادامه در خصوص موضع اتحادیه اروپا در مورد برجام گفت: موضع اتحادیه اروپا نسبت به برجام روشن است و حامی برجام هستند و طیف وسیعی از کشورها هستند که در تفاهمات ایران و بحث هسته ای حضور داشتند.

قاسمی درخصوص سوال خبرنگاری که جزئیات دیدار اردوغان و روحانی را در حاشیه نشست سران سازمان اکو در پاکستان جویا شده بود، گفت: اجلاس اکو و سفر دکتر روحانی به پاکستان فرصتی فراهم کرد که بعد از مدتها وبرای اولین بار بعد از کودتای نافرجام ترکیه که خلایی در تماسهای سطح بالای دو کشور به وجود آورده بود با تقاضای طرف ترک دیداری میان روسای جمهور ایران و ترکیه صورت بگیرد.

وی درخصوص ارزیابی وزارت خارجه در این ملاقات گفت: دیدار روحانی و اردوغان مثبت ارزیابی می شود و تا حد زیادی سازنده و مفید بود و آخرین تحولات و مطالبی که بین دو کشور وجود داشت چه از لحاظ روابط دو جانبه و چه موضوعات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تفاهماتی حاصل شد. البته تفاهامت میان دو کشور به معنای حل و فصل تمام مسایل نیست و هنوز اختلاف نظرهایی میان دو کشور وجود دارد.

قاسمی در خصوص مسایل دو جانبه میان تهران و آنکارا گفت: روابط دو کشور مسیر خود را طی می کند و در مسیر درستی قرار دارد. دیدار روسای جمهور دیدار به هنگامی بود و به موقع انجام شد و فرصتی شد که بیش از آنکه مقامات دو کشور در رسانه ها سخن بگویند مطالب را به صورت گفت و گو و دیدار بررسی کنند و نیازهایی که وجود دارد برای رایزنی های مکرر طرفین از همکاری های موجود اظهار رضایت کردند که این نشست ها می تواند استمرار پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان با محوریت مساله حج گفت: مسوولیت مذاکره با عربستان درخصوص حج با سازمان حج و زیارت است و وزارت امور خارجه نقشی ایفا نمی کند.

وی در ادامه درخصوص اظهار نظر وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گویی پیرامون نیامدن وی در دولت بعدی به عنوان وزیر امور خارجه گفت: نکاتی که دکتر ظریف مطرح کردند به این شکل نبوده است، وی درباره این که در دولت بعد به عنوان وزیر امور خارجه حضور پیدا می کند یا خیر پاسخ داده اند که برای اظهار نظر در این مورد زود است، ما ظاهرا نوع جمله بندی خبرنگار ایراد داشته و برخی استنباط های غلط از سخنان دکتر ظریف انجام شده است آنچه که ظریف به آن اشاره کرد و آنچه که منعکس شد ندارد. ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه ای می داند که چه زمانی در مورد موضوعات صحبت کند.

در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید رئیس جمهور ظاهرا قرار است هفته آینده به الجزایر و دو کشور آفریقایی سفر کند آیا این سفر انجام خواهد شد؟ گفت : بحثهایی وجود داشت که سفر رئیس جمهور به سه کشور الجزایر ، اوگاندا و آفریقای جنوبی انجام شود و در مورد ساز و کارسفر و تشریفات مربوط به آن هم بحثهایی صورت گرفت و پیش بینی می شد این سفر قبل از نوروز تدارک شود.

وی اضافه کرد: با اطلاعی که دارم با توجه به انجام نشدن همه مراحل مورد نیاز یا مسائل پیش از سفر ، این سفر در اسفند صورت نخواهد گرفت اما در دستور کار خواهد ماند .

قاسمی افزود : تلاش می شود در فرصت لازم و با حوصله بیشتر ، مسائل تشریفاتی و بقیه سازوکار های فنی که در این نوع سفرها به دلیل آماده شدن اسناد و ترتیبات تشریفات سفر لازم است انجام گیرد و احتمالا در آینده نزدیک می توانیم درباره تاریخ مشخص سفر رئیس جمهور به این سه کشور صحبت کنیم .

وی درباره آخرین نتایج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نیز گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات تا حدی مثبت پیش رفته است؛ در خصوص برقراری ساز و کار و مکانیزم برای داشتن امکانات کنسولی در ایام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته است .

قاسمی اضافه کرد: اجازه دهیم سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتایج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت و اتفاقات کنونی در منطقه غرب آسیا را ناشی از خطاهای راهبردی آمریکا دانست.

بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در ارمنستان به منظور آموزش نیروهای حافظ صلح گفت: بحران قره باغ ، بحرانی دیرینه است که از دوران پس از فروپاشی شوروی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: مشکلات میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید با خویشتن داری ، متانت و تعامل آنان حل و فصل شود .

قاسمی تصریح کرد: حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان بویژه در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق ، عمدتا حضور موفقی نیست و به علت خطاهای راهبردی دچار اشتباهات فاحش شده و آثاری ایجاد کرده که دهها سال ادامه دارد .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران ده انتخابات را در آمریکا شاهد بوده و 7 رئیس جمهور این کشور را تجربه کرده است و تجربیات ما نشان می دهد که هیچ یک از سیاست های آمریکا کارساز و موثر نبوده و عمدتا نتایج معکوسی داشته است.

وی تاکید کرد: البته این مبتنی بر نگاه خوش بینانه است وگرنه باید با نگاه بدبینانه به سیاست های آمریکا توجه کرد.

قاسمی بار دیگر گفت: حضور نظامی آمریکا در این منطقه و مناطق دیگر با هر عنوان کارساز نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: دولت جدید آمریکا سخنانی در خصوص بازگشت به خانه یا درون کشورش مطرح کرده که با مشکلات و عقب ماندگی هایی مواجه است.

قاسمی اضافه کرد: ما به تماشای رفتار هفتمین رئیس جمهور آمریکا می نشینیم و توصیه می کنیم با نگاه واقع بینانه به مسائل، به هر حوزه ای وارد نشوند و اجازه دهند مردم منطقه مسائل خود را روشن و بهتر حل و فصل کنند.

وی گفت: ما در خصوص آنچه در کشورهای همسایه شمالی روی می دهد دخالت نمی کنیم ، آنان کشورهای مستقلی هستند و اگر بخواهیم در این باره نقشی داشته باشیم در میز مذاکره گفتگو می کنیم .

قاسمی افزود: قطعا توصیه ما به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دلایل متفاوت اینگونه است که مسائل خود را ، خودشان می توانند با ابتکار عمل های بهتر سامان دهند.

قاسمی: دولت ترکیه از تکرار بدرفتاری با ایرانیان در مرز جلوگیری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت ترکیه با درایت، جدیت و مدیریت از تکرار بدرفتاری با ایرانیان در مرزهای این کشور جلوگیری کند.

بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و ترکیه گفت: البته این مسائل جدید نیست به ویژه پس از کودتای نافرجام در ترکیه.

وی افزود: ما همواره به شهروندان خود اطلاع رسانی و آنان را به احتیاط ترغیب کرده ایم که باتوجه به شرایط خاص ترکیه از سفرهای غیرضرور به این کشور بپرهیزند.

قاسمی گفت: پس از وقایع اخیر در مرز ایران و ترکیه، دستورهای لازم از طریق وزارت امور خارجه به سفارتخانه و کنسولگری هایمان در ترکیه داده شده است و در گفتگو با مقامات این کشور برای جلوگیری از تکرار اینگونه اتفاقات تلاش های بسیاری شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: با عوامل خاطی در ترکیه برخورد شده است اما این کافی نیست و منتظریم که امنیت و وضع ویژه و مطلوب تری برای شهروندان کشورمان در مرزهای ترکیه ایجاد شود.

وی به هموطنان توصیه کرد: کسانی که اصرار دارند در مقطع کنونی به ترکیه بروند بیشتر، از هواپیما استفاده کنند.

قاسمی همچنین درباره موضع وزارت خارجه درخصوص تلاش مسکو برای بهبود روابط تهران و ریاض گفت: ما از هر تلاشی که بتواند در مسیر صلح و ثبات منطقه به ویژه در حوزه حساس خلیج فارس تاثیرگذار و سازنده باشد قطعا استقبال می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توصیه مقامات اروپا به دولت جدید امریکا برای پرهیز از نقض برجام و اعمال فشارهای بیشتر به تهران در قالب برجام اظهار داشت: مواضع اتحادیه اروپا درخصوص برجام و روابط با کشورمان روشن است و آنان حامی بخشی از برجام هستند.

قاسمی افزود: طیف وسیعی از کشورهای اروپایی هستند که در تفاهمات ایران در موضوع هسته ای حضور داشته اند و من چنین خبری را رسما دریافت نکردم که کسی در اروپا خواهان فشار بر ایران باشد.

وی اضافه کرد: بعکس احساسم این است که اروپایی ها به افزایش همکاری و توسعه روابط با کشورمان علاقه مند هستند و شاهد این موضوع رفت و آمد مقامات ایران و اروپا به پایتخت های یکدیگر طی ماه های گذشته است.

قاسمی گفت: این موضوع بیشتر رسانه ای است و برای من قابل اتکا نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره اقدام احتمالی دولت بحرین در برگزاری دادگاه شیخ عیسی قاسم و محکومیت وی به اعدام تصریح کرد: مواضع کشورمان درباره بحرین مشخص است، دولت این کشور به جای فرافکنی و ایجاد مشکل برای بخش عمده ای از مردمش به رویکرد جدیدی در قبال آنان نیاز دارد.

وی تاکید کرد: دولت بحرین به جای امنیتی کردن فضای این کشور و فشارهای امنیتی بر گروه های سیاسی و مردم، راهکار سیاسی و تعامل را در پیش بگیرد.

قاسمی گفت: هنوز درباره وضع این دادگاه و اینکه چه تصمیمی درباره شیخ عیسی قاسم گرفته شود اطلاعی ندارم اما امیدوارم عاقلانه برخورد کنند و اگر دولت بحرین در این زمینه اقدامی کند اعلام موضع خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره حضور نیروی زمینی امریکا در بخش هایی از سوریه و مذاکرات آستانه افزود: تحولات آستانه و ژنو مسیر خودش را طی می کند و تلاش ها برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در قالب ژنو پنج در روزهای آینده ادامه دارد که باید منتظر نتایج آن باشیم.

وی گفت: درخصوص حضور نیروهای زمینی امریکا در سوریه اطلاع دقیقی ندارم و هنوز از منبع دقیقی در این باره خبری دریافت نکرده ام و درباره آن اظهارنظری نخواهم داشت.

تاییدکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 738831

وب گردی

وب گردی