مصرف برخی آنتی بیوتیک ها موجب ناشنوایی می شود

دوشنبه 16 اسفند 1395 - 10:32
کد مطلب: 738849
آنتی بیوتیک

طبق یافته های مطالعاتی، گروهی از آنتی بیوتیک های قوی در درمان «فیبروز کیستیک» می توانند موجب افزایش ریسک از بین رفتن دائمی شنوایی شوند

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازمهر، آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید توسط حدود ۷۰ هزار نفر در دنیا که مبتلا به بیماری مزمن تاثیرگذار بر ریه، لوزالمعده، کبد، کلیه ها و روده ها هستند استفاده می شود.

یافته های محققان دانشگاه اورگن آمریکا نشان داد بیمارانی که مجبور به استفاده از دوز بالای آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت های تنفسی شان هستند، ۴.۷۹ برابر بیشتر در معرض ناشنوایی دائمی قرار داشتند. این وضعیت می تواند بواسطه انزواطلبی، افسردگی و زوال شناختی در این بیماران تشدید شود.

آمینوگلیکوزید مانع از سنتز پروتئین باکتریایی می شود و برای از بین بردن عفونت های مرگبار ضروری است اما در عین حال می تواند موجب کاهش عملکرد شنوایی در گوش درونی و همچینین عملکرد کلیه ها شود.

در این مطالعه، تیم تحقیق گزارش پزشکی ۸۱ بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک را با رده سنی ۱۵ تا ۶۳ سال بررسی کردند. آنها این افراد را از لحاظ میزان دوز مصرف به چهار گروه تقسیم کردند. محققان دریافتند هرقدر میزان دوز مصرف این آنتی بیوتیک بیشتر باشد احتمال بروز ناشنوایی نیز بالاتر خواهد بود.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

101 / 20
کد خبر: 738849 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار