تلاش بریتانیا و ایرلند برای حل بن‌بست سیاسی ایرلند شمالی

در پی انتخابات بی‌نتیجه ایرلند شمالی و آغاز شمارش معکوس برای تشکیل دولت، بریتانیا و ایرلند نمایندگانی برای رایزنی به بلفاست می‌فرستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که ضرب‌الاجل سه هفته‌ای برای تشکیل دولت اشتراکی پس از انتخابات دوم مارس (پنجشنبه گذشته) آغاز شده است.

قرار است بریتانیا و ایرلند نمایندگانی برای حل بن‌بست ایرلند شمالی اعزام کنند. انتخابات دوم مارس هم نتوانست به اختلافات پایان دهد.

انتخابات ایرلند شمالی پس از بروز اختلافاتی برگزار شد؛ حزب دموکراتیک اتحادطلب (DUP) ایرلند شمالی خواستار ماندن این منطقه به عنوان بخشی از بریتانیاست اما شین فین مایل است که ایرلند شمالی با مابقی ایرلند مجددا متحد شود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و اندا کنی، همتای ایرلندی او یکشنبه در تماسی تلفنی توافق کردند تا جیمز بروکنشایر، وزیر امور ایرلند شمالی در بریتانیا و چارلی فلاناگان، وزیر خارجه ایرلند چهارشنبه با طرفین مذاکراتی داشته باشند.

سخنگوی ترزا می گفت: آنها درباره تعهد مشترک روی همکاری با طرفین برای پیشرفت و تشکیل دولتی باثبات که بتواند یک ایرلند شمالی محکم، صلح‌آمیز و سعادتمند را تضمین کند، بحث و رایزنی کردند.

به گفته این سخنگو، نخست‌وزیران بریتانیا و ایرلند همچنین مذاکرات بیشتری درباره سرنوشت مجلس نیمه خودمختار ایرلند شمالی در نشست پنجشنبه اتحادیه اروپا خواهند داشت.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738873

وب گردی

وب گردی