آیت الله غرویان:  آیت الله هاشمی یکی از سرمایه‌های علمی و ملی کشور بود

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از سرمایه‌های علمی و ملی کشور و حتی جهان بود چرا که ۵۶ کشور جهان به نشانه احترام به ایشان، پرچم‌های خود را به صورت نیمه افراشته بر پا کردند.

‌به گزارش ایسکانیوز، آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست «آهسته و پیوسته» که با موضوع «هاشمی در مسیر عقلانیت و اعتدال» ظهر امروز، هفتم اسفندماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به شخصیت‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در فاصله‌ی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تا به امروز محافل و مطالب زیادی برگزار و منتشر شده است که نیاز به تحلیل و بررسی بیشتری دارند.

وی با اشاره به قدرت اجتهاد مرحوم هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه اجتهاد یک قوه و ملکه است، گفت: در شخصی که سال ها در حوزه علمیه درس خوانده و تحصیل کرده، قدرت و قوه استنباطی پیدا می‌شود که اجتهاد تعریف می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اخیرا مطالبی در خصوص اجتهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد، این در حالی است که مقام معظم رهبری از آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مجتهد نام برده اند.
وی عنوان کرد: اجتهاد از نظر لغوی به حرف جٌهد در عربی و یا جهد بر می‌گردد که به معنای تلاش و زحمت است به عبارتی دیگر شخصی که زحمت می‌کشد، درس می‌خواند و استاد می‌بیند و توانایی استنباط مسائل دینی و معارف اسلامی را از متون دینی شامل قرآن، روایات و احادیث معصومین، علما و منابع چهارگانه‌ فقه پیدا می کند، به درجه اجتهاد رسیده است.
غرویان گفت: مجتهدین درباره موضوعات متفاوتی تحصیل می‌کنند که در کل به دو دسته مسائل عبادی، فردی و مسائل سیاسی - اجتماعی تقسیم می‌شود که در این بین مسائل سیاسی اجتماعی در حوزه‌های علمیه، مظلوم و متروک‌اند و توجه زیادی به این مبحث نمی‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به رغم اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حضرت آیت الله خمینی(ره) به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه بسیاری می‌شد اما امروزه این موضوع در حوزه‌ها فروکش کرده و اکثر حوزویان به مسائل عبادی - فردی می‌پردازند.
وی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر افرادی در حوزه علمیه، مجتهد را فردی معرفی می‌کنند که به موضوعات ریز فردی و عبادی پرداخته باشد و آیت الله هاشمی رفسنجانی را که نظریه‌پرداز سیاسی، مغز متفکر و به نوعی تشریح کننده نظریات و تفکرات امام خمینی(ره) بود و تمام مسئولان برای شنیدن سخنان ایشان در خطبه‌های نماز جمعه حضور پیدا می‌کردند، به عنوان مجتهد نمی‌شناسند.
غرویان بیان کرد: به نظر بنده آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از سرمایه‌های علمی و ملی کشور و حتی جهان بوده است چرا که ۵۶ کشور جهان به نشانه احترام به ایشان پرچم‌های خود را به صورت نیمه افراشته بر پا کردند.
به گزارش ایکنا، وی یادآور شد: به گفته آیت الله جوادی آملی در مراسمی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ایشان به نشانه اعتراض به سخنران جلسه با صدای بلند فرمودند «کان مظلوما حیا و میتا»؛ آقای هاشمی هم در زمان زنده‌ بودنش و هم در زمان رحلتش مظلوم بوده است.

302/300

کد خبر: 739053

وب گردی

وب گردی