محمودی‌شاه نشین:  زمان ثبت نام و برگزاری انتخابات شوراها غیر قابل تغییر است

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: زمان ثبت نام و برگزاری انتخابات شوراها غیر قابل تغییر است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد محمودی شاه نشین، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، 16 اسفندماه) با شاره به اینکه تعیین تاریخ انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان است، گفت: زمان ثبت نام و برگزاری انتخابات شوراها غیر قابل تغییر است.

وی تاکید کرد که روزها و ساعت‌های انتخابات یک مهندسی معکوسی دارد که نمی‌شود یه روز به آن اضافه و یا کم کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: الکترونیکی شدن انتخابات مراحل مختلفی دارد که مرحله احراز هویت آن کاملا الکترونیکی است، اما انجام انتخابات، در ریاست جمهوری کاملا دستی و در انتخابات شوراهای اسلامی در یک ششم صندوق ها، به صورت الکترونیکی خواهد بود.

محمودی شاه نشین خاطر نشان کرد : تمام تلاشمان این است که قانون کاملا اجرا شود و افرادی پاکدست وارد شوراها شوند.

وی در ادامه گفت:مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که مردم باید به راحتی رای بدهند و نتیجه انتخابات در کم ترین زمان و با شفافیت بیان شود لذا ما در همین راستا از تکنولوژی ها و فن آوری‌های نوین باید استفاده کنیم که برگزاری الکترونیکی انتخابات نمونه عمل به فرمایشات رهبری است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: اگر در روند اجرای الکترونیکی انتخابات خللی ایجاد شود، امکانات برگزاری دستی انتخابات در محل وجود دارد، علاوه بر این هر فردی پس از رای دادن می تواند بلافاصله رای خود را پرینت بگیرد.

نماینده مردم شهریار ادامه داد: زمان شکایت کاندیداها در شهرستان ها و استان‌ها تا 15 روز پس از انتخابات است، هیات نظارت بر انتخابات نیز موظف است این شکایات را بپذیرد و رسیدگی کند.

وی افزود: تبلیغات زود هنگام برخی از کاندیداها شبهه انگیز است اما امیدواریم پول‌های کثیف وارد انتخابات نشود.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تشریح 4 پیشنهاد ستاد انتخابات وزارت کشور بیان کرد: اولین پیشنهاد این است که تنها انتخابات تهران و مشهد به صورت الکترونیکی برگزار شود، پیشنهاد دیگر این است که فقط در مراکز استان‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، پیشنهاد سوم این است که در شهرهایی که کرسی‌های 7 و 9 نفره دارند انتخابات الکترونیکی برگزار شود و آخرین پیشنهاد نیز این است که در شهرهای کوچک و 5 نفره برگزار شود.

محمودی شاه‌نشین اظهار داشت: کاندیداهای شاغلی که طبق قانون باید قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا می‌دادند، از این کار سرباز بزنند، قطعا رد صلاحیت می‌شوند.

وی در ادامه گفت: هیات های نظارت فارغ از گذشته فرد، که در دوره های گذشته رد یا تایید شده‌اند به بررسی صلاحیت آنها می پردازند، سیاست ما حداکثر جذب و حداقل دفع است.

نماینده مردم شهریار افزود: به طور کلی کرسی‌هایی که برای انتخابات شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها وجود دارد نزدیک به 39 هزار و 750 کرسی است که 36 هزار و 750 کرسی مربوط به روستاهای 3 نفره و 2هزار و 740 کرسی مربوط به روستاهای 5 نفره است در حال حاضر 1000 شهر 5 نفره وجود دارد و 1172 عدد شهر 7 نفره وجود دارد که ما تمامی این شهرها را تحت پوشش خود قرار داده‌ایم.

شاه‌نشین خاطر نشان کرد: در روز گذشته وزارت کشور به فرمانداری‌ها اعلام کرد هرکسی قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد باید از همین امروز از شغل خود استعفا بدهد و با مراجعه به فرمانداری نامه مورد نظر برای سوء پیشینه را دریافت کند در ماده 26 قانون مصوبه سال 92 در تبصره 3 آن ذکر شده که برای ثبت نام در انتخابات حتما باید عدم سوء پیشینه ارائه شود و در آنجا ذکر شده که باید از 3 ماه قبل باید سوء پیشینه ز اخذ شده و تأییدیه رسمی داشته باشد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها گفت: طرح حذف توسط 50 نفر از نمایندگان مجلس امضا شده اما با توجه به اینکه بحث بودجه در آن مطرح بود و آیین نامه در داخلی مجلس بر این موضوع تأکید دارد که در زمان بحث بودجه نمی‌توان هیچ طرح دیگری را تصویب کرد بنابراین این طرح دوفوریتی فعلا دست نگه داشته شده و این طرح احتمال زیاد به این دوره نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: در هیئت مرکزی نظارت و وزارت کشور سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز انتخابات به طور کامل تعبیه و قرار است در محل‌های مورد نظر نصب شود، این تجهیزات در آزمایش‌های مختلف و در کمیته آی تی به مسئولیت وزارت کشور تأیید شده‌اند لذا ما به این نتیجه رسیدیم که این سیستم در بخش احراز صلاحیت به خوبی جواب داده است بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم که در بعضی از مناطق کشور انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

302/300

کد خبر: 739068

وب گردی

وب گردی