هشدار وزیر دفاع انگلیس به اتحادیه اروپا درباره موازی کاری با ناتو

روزنامه انگلیسی 'گاردین' گزارش داد : 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس قرار است در نشست پیش رو در 'بروکسل' درباره موازی کاری با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اتحادیه اروپا هشدار دهد.

به گزارش ایسکانیوز گاردین گزارش داد: وزیر دفاع انگلیس به سران اتحادیه اروپا خواهد گفت که این اتحادیه نباید با بوجود آوردن ساختارهای نظامی دیگر، ناتو را تحت شعاع قرار دهد.
گاردین توضیح داد: از آنجایی که اعضای این اتحادیه قصد دارند به همکارهای دفاعی مابین خود عمق بخشند، انتظار می رود وزرای دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود در ایجاد یک 'مرکز کوچک فرماندهی' در بروکسل توافق کنند.
گاردین افزود: فالون پس از ورود به بروکسل و پیش از حضور در این نشست گفت که وی از سران اتحادیه اروپا خواستار همکاری از طریق 'اتحاد دفاعی آتلانتیک' خواهد شد.
وزیر دفاع انگلیس دراین باره گفت: امروز ما از اتحادیه اروپا خواهیم خواست تا همکاری های بیشتر ونزدیکی با ناتو داشته باشند تا از ساختارهای غیر ضروری موازی با ناتو اجتناب ورزیده و بر همکاری با یکدیگر در برابر تهدیدهای جدید ازجمله نیاز به تقویت حملات سایبری، کار شود.
گاردین نوشت: 'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا تلاش های خود را برای بهبود هماهنگی های دفاعی میان اعضای کشورها اتحادیه اروپا با هدف راهبردهای مستقل از متحدان ناتو خود بخصوص آمریکا، به کار گرفته است .
در حالیکه هنوز هفته ها به آغاز مذاکراتی ماده پنجاه پیمان لیسبون که انتظار می رود 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس آن را اعلام کند، زمان باقی است، فالون تاکید بر این دارد که انگلیس بعنوان یک متحد کلیدی این اتحادیه باقی خواهد ماند.
وزیر دفاع انگلیس دراین باره گفت: گرچه ما اتحادیه اروپا را ترک خواهیم کرد اما بر همکاری با شرکای اروپایی خود در زمینه امنیتی و دفاعی در جنگ علیه تروریسم ادامه خواهیم داد.
گاردین نوشت: انگلیس پیشتر چنین طرح های مشابهی درباره ساختارهای نظامی اتحادیه اروپا را در سال های 2011 و 2013میلادی وتو کرده بود، اما انتظار نمی رود با ارائه طرح کنونی که تمامی اعضا با آن موافق هستند، ممانعتی بوجود آورد.
به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در حساب توییت خود از نشست پیش رو وزرای دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد که قرار است در آن تصمیمات مهم دفاعی گرفته شود.
درحالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند طرح جدید دفاعی مستقل خود را در این نشست ارائه دهند که با تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره پیمان ناتو مواجهند. ترامپ بارها ناتو را یک پیمان منسوخ توصیف کرده و خواستار پرداخت هرچه بیشتر سهم دیگر اعضای این پیمان شده و تهدید کرده است که در صورت تهدیدهای خارجی به کمک کشورهای عضو ناتو نخواهد شتافت.

منبع: ایرنا

خبرنگار: شایان دنیادیده

کد خبر: 739069

وب گردی

وب گردی