سما برای دانش آموزان مناطق محروم سقف می سازد

سازمان سما حدود یک سال است که طرح ساختن مدارس و آموزشکده در مناطق محروم کشور را دنبال می کند. براساس تاکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این خدمات آموزشی به صورت خیریه در اختیار مناطق محروم قرار می گیرد و در حال حاضر در استان هایی مانند کرمان، کردستان و سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ماجرا از یک ویدئو چند دقیقه ای در رسانه های مجازی آغاز شد، فیلم دختران و پسران کوچکی که بدون سرپناه دریکی از روستاهای کرمان درس می خوانند. این فیلم دست به دست چرخید و به تلفن همراه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید و طرح ساخت مدارس در مناطق محروم را توسط سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی رقم زد.

دکتر حمید میرزاده بعد از دیدن این فیلم تصمیم گرفت توسط سازمان سما در مناطق محروم کشور به صورت خیریه با همکاری آموزش و پرورش مدرسه بسازد تا بخش دیگری ازهدف آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) برای توسعه آموزشی و فرهنگی در سراسر کشور محقق شود.

سازمان سما استان کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان و دیگر استان های کشور این طرح را پیگیری کردند و در حال حاضر مدارسی در مناطق مرحوم و روستاها راه اندازی شده است که به دانش آموزان خدمات آموزشی ارائه می کند.

در استان کرمان در دو روستای شهرستان رودبار جنوب به نام روستاهای چاق یادگار و جنگل آباد فضای پیش ساخته به صورت کانکس های مجهز با امکاناتی مانند صندلی فراهم و به آموزش پرورش و مردم روستا اهدا شد، هرچند که تعداد دانش آموزان این روستاها بسیار کم بود و به 20 نفر نمی رسد اما این کار با برنامه ریزی مشترک سازمان سمای کرمان و آموزش و پرورش این استان به سرانجام رسید.

سازمان سما استان کرمان بعد از فراهم کردن این امکانات از نظر آموزشی نیز این فضاها را زیر نظر دارد و مقرر شده دانش آموزان روستا را به اردوهای فرهنگی فرستاده شوند و برای معلمان آنجا دوره های آموزشی کوتاه مدت برگزار شود. بدین صورت خدمات آموزشی نیز به این روستاها داده می شود.

طبق دستور دکتر میرزاده قرار است در شهرستان های کوچکی که امکانات آموزشی ندارند نیز پردیس های آموزشی تاسیس شود تا مردم برای تحصیلات دانشگاهی به شهرهای بزرگ مهاجرت نکنند و به نوعی امکانات آموزشی برای این مناطق نیز فراهم شود. شهرستان های رودبار جنوب و قلعه گنج در استان کرمان جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر دارد که اکثر آنها در روستاها ساکن هستند و امکانات آموزشی مناسبی ندارند و دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارد با احداث پردیس و مدرسه به ساکنان محروم این شهرستان ها خدمات آموزشی ارائه کند تا افراد حداقل تا مقطع کاردانی به آموزش دسترسی داشته باشند. این آموزشکده ها تا مهر سال 96 راه اندازی خواهد شد.

راه اندازی مدارس سما به صورت خیریه در 5 شهر کردستان

در حال حاضر در شهر سنندج در دو مقطع ابتدایی و متوسطه دوره اول برای دختران و پسران و متوسطه دوره دوم فقط برای پسران مدرسه سما وجود دارد. همچنین یک مدرسه بزرگسال هم بعد از ظهر ها دایر می شود که برای پسران است. در شهر سقزنیز یک مدرسه ابتدایی پسرانه در حال خدمت رسانی به مردم این شهر است. از طرفی یک آموزشکده فنی و حرفه ای سما نیز در سنندج با 21 رشته مصوب و 10 رشته دایر به حدود 1300 دانشجو خدمات آموزشی ارائه می کند.

تعداد دانش آموزان سمای استان کردستان حدود 700 نفر است. براساس مصوبه شورای نظارت و تاکیدات میرزاده و دکتر زرهانی، رئیس سازمان سما در مناطق و شهرهای استان کردستان به ویژه شهرهای محروم نیز مدارس و آموزشکده های سما راه اندازی خواهد شد.

حدود 500 دانش اموز در مناطق محروم سرکلاس های سما می نشینند

طبق پیگیری های دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان های کامیاران، به گلان، قروه، مریوان و بانه مقرر شده مدارس دوره ابتدایی دختران و پسران و مدرسه دوره ابتدایی دخترانه در سقز راه اندازی شود.

براساس گفته رئیس سازمان سما استان کردستان هزینه تمام شده به صورت میانگین با حقوق معلم برای هر دانش آموز 2 میلیون و 500 هزار تومان است این هزینه به غیر از هزینه ساختمان مدرسه و تجهیزات و پرسنل اداری است. باتوجه به تعداد دانش آموزان سمای استان کردستان این سازمان مبلغی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان از بار آموزش و پرورش این استان کم کرده است. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما با وارد شدن به این حوزه بار سنگینی از دوش آموزش و پرورش بر خواهند داشت.

پیش بینی می شود با راه اندازی مدارس ابتدایی در شهرستان های محروم کردستان به طور متوسط هر مدرسه حداقل50 دانش آموز داشته باشد و به حدود 200 الی 500 دانش آموز دیگر استان کردستان خدمات آموزشی ارائه کند.

سازمان سما برای ساخت این مدارس در استان کردستان همچنان در حال رایزنی با فرمانداران شهرهای نام برده است تا با کمک آموزش و پرورش، مسئولان هر شهرستان و خیرین مدرسه ساز بتواند این طرح را به مرحله اجرا برساند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200/204

کد خبر: 739071

وب گردی

وب گردی