برگزیدگان جوان خوارزمی جوایز جهانی دریافت کردند

جایزه نقدی آکادمی جهانی علوم (TWAS) به دو زن برگزیده هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی تعلق گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرشته مشکانی و دکتر آزاده ملک‌نژاد که در بخش پژوهش‌های بنیادی از هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به دریافت رتبه برتر شده بودند، جایزه نقدی توآس را نیز به خود اختصاص دادند.

برای دومین سال پیاپی دو زن پژوهشگر برگزیده هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی، جایزه نقدی سال 2017 آکادمی جهانی علوم The world Academy of Sciences (TWAS) برای دانشمندان جوان را دریافت کردند.

پس از دکتر خاطره رضائیان و دکتر مهدخت ارشدی که در سال گذشته با معرفی دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی موفق به دریافت جایزه نقدی آکادمی جهانی علوم شده بودند، این دو زن جوان پژوهشگر برگزیده سال 95، به عنوان نامزد دریافت جایزه نقدی توآس برای دانشمندان جوان سال 2017 معرفی شدند که با اعلام اداره سازمان‌های تخصصی روابط بین‌الملل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان افراد واجد شرایط، پذیرش و از سوی آن سازمان بین‌المللی تأیید شدند.

آکادمی جهانی علوم با هدف توسعه و ارتقای علم در کشورهای در حال توسعه، در سال 1983 درتریست ایتالیا آغاز به کار کرد و سال 1991 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO)، مسؤولیت اداره بودجه و پرسنل توآس را به عهده گرفت.

85 درصد اعضای توآس در کشورهای در حال توسعه مشغول به کار و زندگی هستند. اعضای این آکادمی که تعداد آنان هم اکنون به حدود هزار نفر می‌رسد، 70 کشور را نمایندگی می‌کنند.

دکتر فرشته مشکانی، عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان است که با ارائه طرح "ساخت کاتالیست نانوساختار اکسید آهن برای واکنش انتقال آب-گاز دمای بالا" در بخش پژوهش‌های بنیادی گروه فناوری‌های شیمیایی موفق به کسب رتبه اول از هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی شده است.

خلاصه طرح پژوهشی این محقق جوان که دانش‌آموخته، استاد نمونه پژوهشی و پژوهشگر برتر دانشگاه کاشان است، «انتخاب جایگزینی مناسب برای کروم در فرمولاسیون کاتالیست انتقال آب – گاز دمای بالا» است به گونه‌ای که فعالیت و پایداری کاتالیست حفظ شود.

مشکل اساسی کاتالیست‌های واکنش انتقال آب-گاز دما بالا سینترینگ حرارتی سریع کاتالیست در دماهای بالا و در نتیجه کاهش مساحت سطحی کاتالیست است. اکسید کروم در فرمولاسیون کاتالیست‌های صنعتی به عنوان ارتقاءدهنده برای جلوگیری از این پدیده به کار می‌رود، ولی به شدت سمی و سرطان‌زا است. کاتالیست‌های نانو ساختار اکسید آهن به دلیل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالاتر در مقایسه با کاتالیست‌های متداول از عملکرد و کارایی بالاتری برخوردارند. در این طرح دانش فنی ساخت کاتالیست‌های عاری از کروم در مقیاس پایلوت تدوین شده است. دانش فنی ساخت کاتالیست‌های نانو ساختار Fe2O3-Cu0-Cr2O3 نیز در مقیاس صنعتی تدوین شده و برای اولین بار در کشور در شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو به تولید صنعتی رسیده است.

دکتر آزاده ملک نژاد، برگزیده رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی برای طرح «میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان شناسی عالم اولیه»، زاده مشهد و دانش آموخته دکتری رشته فیزیک نظری از دانشگاه الزهرا است که برای اولین بار به مطالعه اثر میدان‌های پیمانه‌ای غیرآبلی (non-Abelian) در فیزیک عالم اولیه پرداخته است.

وی نشان داده است که بر خلاف تصور موجود میدان‌های پیمانه‌ای می‌توانند بدون بر هم زدن همسان‌گردی فضایی، در فیزیک کیهان اولیه سهم داشته و اثرات مشاهده‌پذیری در تابش زمینه کیهانی و ساختارهای کیهانی بگذارند. از این میان می‌توان به تولید امواج گرانشی قطبیده و شکست تقارن پاریته در تابش زمینه کیهانی اشاره کرد.

این طرح به دلیل اهمیت نظری و مشاهداتی، توجه بسیاری از پژوهشگران جهان را به خود جلب کرده است و زاویای دیگر آن نیز مطالعه و بررسی شده‌ است.

چاپ 15 مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی از جمله تلاش‌های علمی این زن جوان محقق در زمینه فیزیک و کیهان‌شناسی است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 739155

وب گردی

وب گردی