سهم 10 درصدی اقتصاد دانش‌ببنان در تولید ناخالص‌ملی/تبدیل شرکت‌ها به قدرت‌های بزرگ اقتصادی کشور

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی باید به 10 درصد برسد، گفت: برای موفقیت در این مسیر راهی جز توسعه فعالیت‌های دانش بنیان نداریم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر بهزاد سلطانی در مراسم افتتاح شبکه مدیریت نوآوری ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی را مرکز غیر دولتی برای سرویس دهی به شرکت‌های دانش بنیان توصیف کرد و افزود: شرکت‌های دانش بنیان منبع ثروت آفرینی هستند ولی باید به این نکته توجه شود که تا چه میزان می‌توانیم از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

وی توان کشور را تنها برای حمایت از 10 درصد از شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: از سوی دیگر در قانون تنها بر حمایت شرکت‌های high-tech تاکید شده بود که در این صورت هیچ شرکت دانش بنیان مشمول حمایت‌های این صندوق نمی‌شد از این رو در آیین نامه‌ها اعلام شد که حمایت‌های ما مشمول شرکت‌های دارای فناوری‌های پیشرفته (high-tech) و متوسط خواهد شد.

سلطانی با تاکید بر اینکه از شرکت‌های نوپا نمی‌توان انتظار تولید ارزش افزوده بالا نمی‌رود، یادآور شد: این شرکت‌ها به تدریج قادر به تولید ارزش افزوده خواهند شد و در این مسیر شبکه مدیریت فناوری می‌تواند در جهت ارتقا شرکت‌های دانش بنیان نوپا نقش موثری را ایفا کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ما در حوزه دانش بنیان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌دانیم این شرکت‌ها باید به کدام سمت حرکت کنند، ادامه داد: در شبکه مدیریت فناوری اقدام به رتبه‌بندی این شرکت‌ها شده است و ما در صورتی که یک رتبه‌بندی مستقل در کشور ایجاد شود ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به همکاری‌های این صندوق با اتاق‌های بارزگانی، تاکید کرد: ما در سفرهای استانی تعاملات خوبی با اتاق‌های بازرگانی داشتیم؛ چراکه نهادها قادر به تنظیم روابط با بخش‌های خصوصی هستند.

سلطانی به بیان وضعیت رویکرد دوگانه کشور در برخودر با فناوری پرداخت و در این باره گفت: در دوره‌ای کشور با استفاده از فناوری‌های روز که دستگاه صوتی و تصویری ویدئو بود مشکل داشت؛ چراکه نمی‌دانست آیا این فناوری را آزاد بگذارد یا خیر.

وی برخورد کشور با فناوری را «منفعلانه» دانست و ادامه داد: در حال حاضر نیز برخورد ما با فناوری‌هایی چون اینترنت، اسنپ، تپسی و شبکه‌های اجتماعی منفعلانه است و این در حالی است و لازم است تا رویکرد خود را در برخورد با فناوری‌های نوین اصلاح کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ایجاد موج فناوری‌ در بازار کسب و کار، خاطر نشان کرد: دیجی کالا نمونه‌ای از این حرکت است که فروش آنها در ظرف مدت 10 ماه بالغ بر 100 میلیارد تومان شده است.

سلطانی اضافه کرد: صدها شرکت فناور و نوآور نیز در کشور در حال راه‌اندازی است و با راه‌اندازی این شرکت‌ها و کارهای فناورانه موج جدید اجتماعی در کشور به راه خواهد افتاد.

وی با اشاره به انتخاب اسامی فرهنگی خوب نظیر «بقچه»، «مامان‌پز» و غیره توسط این شرکت‌ها افزود: این جوانان با انتخاب این اسامی فرهنگ قدیم را به فناوری‌های نوین عجین کرده‌اند و دوباره فرهنگ قدیم کشور را زنده می‌کنند.

سلطانی با اشاره به رتبه چهارم ایران در تولید مهندس، اظهار کرد: بر اساس آمارها در سال 94 یک میلیون بیکار به جمعیت بیکاران کشور اضافه شد و این در حالی است که حداکثر ظرفیت کشور برای تولید اشتغال 700 شغل است و از سوی دیگر ایجاد شغل پایدار در مسیر دانش بنیان هزینه کمتری در مقایسه با ایجاد شغل دولتی دارد به گونه‌ای که در فرآیند دانش بنیان تولید شغل 30 میلیون تومان برآورد شده است از این رو راهی جز رشد و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان نداریم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان تنها نیم درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، هدفگذاری کشور در این زمینه را تا 10 درصد ذکر کرد و افزود: این هدفگذاری قدری آرمانی است؛ چراکه در کشورهایی چون آمریکا که سهم اقتصاد دانش بنیان 20 درصد است و ما برای رسیدن به عدد 10 درصد، توسعه نوآوری و فناوری می‌تواند موثر باشد.

سلطانی با بیان اینکه تا 10 سال آینده شرکت‌های دانش بنیان باید به بزرگترین قدرت اقتصادی کشور تبدیل شوند، گفت: بخش خصوصی مجهز به دانش جدید است ولی از سوی دیگر تجربه کافی در اجرای امور شرکت‌داری ندارند؛ چراکه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: ایجاد شبکه مدیریت فناوری در تنظیم روابط با شرکت‌های دانش بنیان نقش موثری دارند؛ چراکه محور این شبکه، خصوصی است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهندهک پارسا فرخوی

201

کد خبر: 739194

وب گردی

وب گردی